Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Suggkött?  (läst 2910 gånger)

uffe 52

• Småland
Suggkött?
« skrivet: 14 jan-11 kl 08:57 »
Är det någon som har ätit suggkött och isåfall vad tyckte ni?
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Existens?

• Gäst
SV: Suggkött?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 09:55 »
Jag har ätit kotletter och file från en sugga vi slaktade..Men, nä, jag tycker inte om det, vet inte riktigt varför, men det tilltalade mig inte helt enkelt. Annars påstås det ju vara sån delikatess, men jag misstänker att det mest är ett marknadsföringstrick för att försöka bli av med en del utan att behöva skicka allt till korv. Det slaktas ju trots allt rätt många suggor årligen i Sverige.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 10:46 »
Vi har slaktat flera föredetta avelsdjur och jag tycker dom var varit minst lika goda som ungdjuren.
Men då är dom uppföda på hemmafoder, hemslaktade och hängmörade.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 10:59 »
Säger lika som Johan P
Sedan är det nog viktigt att suggan var i bra kondition och inte överfet .

Men äldre grisar har mer smak , och i mitt tycke riktigt goda , men om man inte är van så kanske det är svårare att ta till sig .

Kristofer

« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 11:51 »
Ju äldre djur desto bättre att göra lufttorkade produkter på.

uffe 52

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 14:39 »
Tack få se hur jag gör.
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-11 kl 20:59 »
Vi har oxå en linderödssugga som ska slaktas när kultingarna är 3mån eller ev lite senare..

Ska iallafall få hänga ordentligt, sen får man väl ta en provbit å smaka.
Lite synd å mala en hel gris.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-11 kl 21:08 »
Jag har ätit kotletter och file från en sugga vi slaktade..Men, nä, jag tycker inte om det, vet inte riktigt varför, men det tilltalade mig inte helt enkelt. Annars påstås det ju vara sån delikatess, men jag misstänker att det mest är ett marknadsföringstrick för att försöka bli av med en del utan att behöva skicka allt till korv. Det slaktas ju trots allt rätt många suggor årligen i Sverige.
Smaken är ju olika, men jag tycker tvärtom. En sugga som inte är lastgammal har ett väl så bra kött, som ett gödsvin

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #8 skrivet: 06 aug-11 kl 10:08 »
Mkt bra betydligt bättre än 6 månaders, häng dem bara lite längre.
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.
http://www.facebook.com/pages/Jasiri-G%C3%A5rd/107364746028234?ref=hnav

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser