Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd kycklingar 2011  (läst 56828 gånger)

pytte

• -
SV: Bildtråd kycklingar 2011
« Svar #80 skrivet: 14 maj-11 kl 08:58 »
Här kommer en av mina små!
Från ägg som kommer från Aklejan
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #81 skrivet: 14 maj-11 kl 09:19 »
Så söt! Ser väldigt feminin ut.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

pytte

• -
« Svar #82 skrivet: 14 maj-11 kl 09:22 »
Jag hoppas att jag fått tre hönor men det visar väl sig...
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #83 skrivet: 14 maj-11 kl 20:11 »
Åh, vad skoj, min Isbarhöna har blivit mormor! ;D ;D ;D För visst är det väll appenzeller/Isbar ikorsat i denna lilla knatte?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

pytte

• -
« Svar #84 skrivet: 15 maj-11 kl 20:24 »
Ja visst, men är det vanligt att det blir bruna "fält" i dom???
Trodde nästan att det kunde vara maran i också, jag har nog fått det om bakfoten! :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #85 skrivet: 16 maj-11 kl 19:37 »
Av den generation jag kläckt. Alltså Isbar/Appenzeller så har det blivit helt blå hönor sedan har en del som blivit lite "blommiga". Tupparna har fått svart krage, gul krage... Ja, lite allt möjligt men alla är "blå" i grunden. Pappan, om det är en engelsk araucana kommer också härifrån. Om det är han så är han isf. pärlgrå och dina kycklingar bär anlaget för den färgen. Så om du parar de med varandra sedan eller med någon annan anlagsbärare av färgen ir ren pärlgrå så kommer det att poppa upp individer i den färgen i nästa generation.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #86 skrivet: 16 maj-11 kl 19:41 »
Ej kycklingar men här har du ett bildexempel på föräldradjur (Isbar/Appenzeller). :)

Lånad bild av en kycklingköpare förra året som skickade till mig sedan... =)

Och här är en gammal bild på en moster till din lilla kyckling hemma hos mig när hon var "tonåring"

pytte

• -
« Svar #87 skrivet: 16 maj-11 kl 20:18 »
Tror nog mer på maran mest för färgen,  en var hel brun som nyckläckt. Men jag är ganska ny på höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #88 skrivet: 16 maj-11 kl 20:36 »
Aha... Nu kom jag på, aklejan tror jag har Appenzeller/Marankorsningar härifrån med (haha, har kläckt både appenzeller/isbar, appenzeller/maran och nu appenzeller/araucana). ::) Så om ägget den är kläckt ur inte är grönt så är det ju en sådan korsning. =)

pytte

• -
« Svar #89 skrivet: 16 maj-11 kl 20:54 »
Hm ägget var grönt ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #90 skrivet: 16 maj-11 kl 21:35 »
Jag har en guldappenzeller höna. Hon kanske är mormor. ::)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #91 skrivet: 20 maj-11 kl 11:58 »
Här är mina svenska dvärghöns 1 dag gamla. Att se dem i samma bur som blommekycklingarna är en stor skillnad på storleken. Sötnosarna !

tranicos

• Västergötland
« Svar #92 skrivet: 20 maj-11 kl 13:54 »
Två små blandisar som kläcktes i förrgår. Tvingade även hunden att vara med på några bilder. :)

//Linus

AnGu

• Skåne
« Svar #93 skrivet: 20 maj-11 kl 14:29 »
Två små blandisar som kläcktes i förrgår. Tvingade även hunden att vara med på några bilder. :)

Amen gud vad gulligt, rädd för att mina hundar ätit upp kycklingarna om jag gjort så !

Lianne

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 20 maj-11 kl 14:40 »
Här är mina svenska dvärghöns 1 dag gamla. Att se dem i samma bur som blommekycklingarna är en stor skillnad på storleken. Sötnosarna !

Jösses så söta och så små :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

AnGu

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 20 maj-11 kl 15:49 »
Svensk dvärgkyckling till vänster och blommekyckling till höger, båda en dag gammla.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #96 skrivet: 20 maj-11 kl 15:56 »
Den har ju fjädrar på fötterna? Det har väll inte svensk dvärg ir har jag missat något?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #97 skrivet: 20 maj-11 kl 15:57 »
Och nu ser jag på de övre fotona att de har ärtkammar också vilket de ej har. Så jag skulle tro att någon annan tupp än din svenska dv tupp har haft kul med mammorna till kycklingarna. ;)

AnGu

• Skåne
« Svar #98 skrivet: 20 maj-11 kl 16:26 »
Den har ju fjädrar på fötterna? Det har väll inte svensk dvärg ir har jag missat något?

Nej jag har också kommit underfull att dem inte är renrasiga svenska dvärghöns. Det finns inget genbanksintyg. Så när jag köpte mina dvärghöns för några månader sedan som unghöns så visste jag inte bättre. Han jag köpt dem av sa att det var sådana och jag har egentligen inte brytt mig så mycket. Men nej dem är inte renrasiga för då hade dem inte haft fjädrar på benen så du har helt rätt för dig! Men eftersom jag inte vet vad dem är blandade med för ras så kallar jag dem för svenska dvärghöns. Här hemma är dem iallafall inte blandad med någon då jag har mina raser för sig själva.

AnGu

• Skåne
« Svar #99 skrivet: 20 maj-11 kl 16:29 »
Och nu ser jag på de övre fotona att de har ärtkammar också vilket de ej har. Så jag skulle tro att någon annan tupp än din svenska dv tupp har haft kul med mammorna till kycklingarna. ;)
Har du något förslag på vad det skulle kunna vara för ras i denna lilla kyckling, dem är inte blandade hemma hos mig iaf. Här hemma går blommehönsen för sig och dem här dvärhönsen för sig! Vet ej vad jag ska kalla dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser