Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd kycklingar 2011  (läst 56811 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Bildtråd kycklingar 2011
« Svar #100 skrivet: 20 maj-11 kl 23:16 »
Svårt att säga. Men genom att kolla på de vuxna hönsen på din blogg så skulle det nog kunna vara fler än 1 ras iblandad. Alltså minst 3st olika raser i om vi säger att en del är svensk dvärg (Svensk dv + något + något mer). Kroppsformen får mig att tänka lite på wyandotte vilket stämmer med kammen också. Sedan kanske det kan vara lite dv kochin någonstans om man tänker på de befjädrade benen?

Inga av föräldradjuren som har 5 tår? Om så är fallet så lär silke vara iblandat också. De har både kamtypen o fjädrar på fossingarna. Men eftersom dina höns ej har någon hätta så talar det emot lite, isf. är det silke som är ikorsat mer än 1 generation tillbaka.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #101 skrivet: 20 maj-11 kl 23:33 »
Svårt att säga. Men genom att kolla på de vuxna hönsen på din blogg så skulle det nog kunna vara fler än 1 ras iblandad. Alltså minst 3st olika raser i om vi säger att en del är svensk dvärg (Svensk dv + något + något mer). Kroppsformen får mig att tänka lite på wyandotte vilket stämmer med kammen också. Sedan kanske det kan vara lite dv kochin någonstans om man tänker på de befjädrade benen?

Inga av föräldradjuren som har 5 tår? Om så är fallet så lär silke vara iblandat också. De har både kamtypen o fjädrar på fossingarna. Men eftersom dina höns ej har någon hätta så talar det emot lite, isf. är det silke som är ikorsat mer än 1 generation tillbaka.

Tack för ditt engagemang! Nej ingen av dem stora har 5 tår, har inte sett det iallafall  :-\ (ska ut och titta imorgon igen)  Och jag tror bara att det är en av dem stora hönsen som har fjädrar på benen. Hmm, ja det är ju en blandras och det är svårt att säga vad. Men huvudsaken är ju att dem mår bra och att dem producerar bra med ägg. Dem är verkligen ruvglada. Tror dock att jag ska skaffa fram avelsägg till riktiga svenska dvärhöns till nästa år som jag kan föda upp. Hade varit trevligt att ha renrasiga. Men som ny i hönsvärden så fungerar dessa bra för mig sålänge. Han jag köpte hönsen av vísste knappt själv vad det var för ras på dem, det ända han sa till mig var att dem var mycket ruvglada och det var precis det jag ville ha då och nu. Mina blommehöns är lite över året så jag har haft höns i lite mer än ett år nu. MVH

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #102 skrivet: 24 maj-11 kl 18:43 »
Två små sötnosar som njuter i vårsolen!
Vill man så kan man ;P

Misonten

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 24 maj-11 kl 21:49 »
Svensk dvärg/Silkes
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Misonten

• Västergötland
« Svar #104 skrivet: 24 maj-11 kl 21:57 »
Araucana
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Misonten

• Västergötland
« Svar #105 skrivet: 24 maj-11 kl 21:59 »
2 till

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #106 skrivet: 25 maj-11 kl 07:30 »
Vilka fotomodeller!!!! Ursöta!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #107 skrivet: 30 maj-11 kl 22:05 »
Sebright guld och gulvitsömmad. =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

_PoLo_

• -
« Svar #108 skrivet: 03 jun-11 kl 19:33 »
Dessa hade lämnat redet idag när man kom hem från jobb, av 11 ägg var det 8st som kläcktes men jag hittade en unge död i buren  :( de tre sista äggen var det fullgångna kycklingar i så när som att 2st av dem inte hade dragit in gulesäcken helt.

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #109 skrivet: 06 jun-11 kl 07:46 »
Våra små dvärg kochin är inte så små längre.
De är nu 6 veckor och har fått flytta ut i hönshården. De har för närvarande en hage inne i hönsgården me ett eget litet hus så de stora och dom får vänja sig med att bara se varandra först.
De finns en pärlgrå kyckling som troligtvis är en tupp och 2 ev 3 blå tuppkycklingar om nån vill ha en sådan är du välkommen att höra av sig. Annars blir de tuppsoppa i slutet av sommaren.

Sedan har vi haft kläck igen (ja eller mamma men jag är nog den som är skyldig att hon blivit me höns å kläcker så säger vi  ;) )
Denna gång är de ett grönt blandras ägg som kläckts. Men tyvärr kläcktes bara ett ägg av 10  :( så den lilla stackaren går helt själv. Få se om vi köper en kompis till h*n. Äggen köpte vi på Byledagen i Ramstalund den 8/5 så om nån vet med sig att den sålde små gröna ägg där får den gärna säga hej. ;P Den som sålde dom stog iaf på altan brevid en tjej som sålde genbanks hedemora hönor.

De små äggen på denna bild kom kycklingen ifrån.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #110 skrivet: 06 jun-11 kl 13:46 »
Byledagen och Ramstalund är två helt olika dagar som ligger över 20 mil ifrån varandra. Själv stod jag bredvid genbankshönsen men jag sålde endast helpack med blandade ägg stora gröna, bruna, vita o beige ägg främst ämnade för mat som stått i kyl o var tvättade (kommer ihåg att en sa - "Jaha, du har också sådana där gröna ägg, jag köpte av en annan där borta och pekade på bordet bredvid). Sedan så stod det några andra kvinnor som också hade med sig bara gröna ägg till höger om genbankshönsen (till höger om man tänker att man står bakom bordet som försäljare, annars till vänster om man står framför buren som för övrigt var svart med höns i o en trasportbur där en höna sattes ut som visning) men känner ej igen några av dessa personer ir ens tänkte på vilka det skulle kunna vara så tyvärr inte till så stor hjälp. :/ 

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #111 skrivet: 06 jun-11 kl 13:53 »
Byledagen och Ramstalund är två helt olika dagar som ligger över 20 mil ifrån varandra. Själv stod jag bredvid genbankshönsen men jag sålde endast helpack med blandade ägg stora gröna, bruna, vita o beige ägg främst ämnade för mat som stått i kyl o var tvättade (kommer ihåg att en sa - "Jaha, du har också sådana där gröna ägg, jag köpte av en annan där borta och pekade på bordet bredvid). Sedan så stod det några andra kvinnor som också hade med sig bara gröna ägg till höger om genbankshönsen (till höger om man tänker att man står bakom bordet som försäljare, annars till vänster om man står framför buren som för övrigt var svart med höns i o en trasportbur där en höna sattes ut som visning) men känner ej igen några av dessa personer ir ens tänkte på vilka det skulle kunna vara så tyvärr inte till så stor hjälp. :/

haha ja där ser man, så förvirrad jag var..  :P  ::)
Vart är byledagen nånstans?

Jo men vi köpte dom av tjejen som ståg till höger om hedemora tjejen från säljarnas håll.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #112 skrivet: 06 jun-11 kl 16:44 »
Byledagen är en dag jag och min pojkvän arrangerar ca 2 gånger om året hemma hos honom vilket är nere i norra Östergötland.

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #113 skrivet: 06 jun-11 kl 20:15 »
Byledagen är en dag jag och min pojkvän arrangerar ca 2 gånger om året hemma hos honom vilket är nere i norra Östergötland.

haha med andra ord långt åt skogen bort. ;)

murrelina-01

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 06 jun-11 kl 21:47 »
Hej!

Här är mina 12 Kycklingar ( Brahma ) med 2 stolta Dv. kochin mammor. På den andra bilden ligger 2 Dv.kochin mammor med 5 Kycklingar ( 3 butiksägg kycklingar en gul syns på bilden! ) och 2 Svensk dvärger ( en syns på bilden ).
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

fauve

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 07 jun-11 kl 09:48 »
Trots trombernas framfart med en dags strömavbrott dagen innan kläckning, så överlevde dessa 6 pycklisar  :-*

Övriga småttingar (vilket var MÅNGA) klarade sig inte  :-\ Men jag är glad att det öht kläcktes några trots allt  :)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #116 skrivet: 08 jun-11 kl 08:24 »
Första höns nånsinn...
7 veckor

1 är enögd

:)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

pytte

• -
« Svar #117 skrivet: 11 jun-11 kl 21:21 »
Här är en bild där man kan se två små huvuden på våra nykläckta welsumer!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

pytte

• -
« Svar #118 skrivet: 12 jun-11 kl 20:39 »
Det blev 7 st av 8 ägg, nu väntar vi på nästa kläck!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #119 skrivet: 12 jun-11 kl 21:34 »
Islandshöna/Araucana

Den har ärvt sin pappa araucanas kvastar o skägg! ;D Den är så jäkla söt så det går inte ens att fånga sötheten ordentligt på foto, mycket sötare IRL!

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser