Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmpellets  (läst 5482 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Halmpellets
« skrivet: 16 jan-11 kl 20:54 »
Tänker börja använda halmpellets till våra hästar...
Det skall vara många fördelar med det har jag läst och hört mig för om.

Billigare, Bättre för miljön, lätt hanterligt. m.m.

Var köper ni ert? 

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Jennydalby

• Jämtland
SV: Halmpellets
« Svar #1 skrivet: 16 jan-11 kl 21:04 »
köper vårat på Dille foder och maskin i östersund,
Superbra, brukar ha halmpellets nederst och easy strö över som en bädd.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

ojoj

« Svar #2 skrivet: 18 jan-11 kl 20:35 »
Hej Pernilla
Jag har halmpellets o det är jättebra o lättmockat , men dyrt.
Jag köper i Rävlanda

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 25 jan-11 kl 21:30 »
Hej.
Använt halmpellets sedan augusti 2010, älskar det!!!
 Dyrt? Jag vet inte, beror ju lite på din häst...
Jag lägger in knappt 1 i veckan, har en stor box, grundade bädden med torv sedan h pellets på.
Köper mina via en kontakt i Göteborg till ett mycket bra pris.
 Byter inte bort detta till något annat, stått på spån, halm, torv o nu halmpellets, om man ska vara kritisk
så kan jag väl uppleva att det luktar lite mer nu, men det är lätt mockat, bädden fryser inte på vintern( står i utestall) och det är ljust!
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 22:12 »
På stall Öjering, där jag hyr in min häst, så har dom också gått över till halmpellets. Innan hade jag torv och dom andra spån. Jag tycker det är blir ljust och fint och det går inte åt mycket. Men hade jag egen gård så hade jag hellre haft torv pga den ger jordförbättring. För att bryta ned halm går det åt en hel del kväve.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 23:24 »
Har haft torv dom 12 senaste åren men nu gått över till halmpellets och kvalitetsmässigt tycker jag det är rätt lika men pelletsen tar mindre plats å e ljusare dvs lättare att mocka, åtmindstånde för mina barn.
Lägger in i snitt 1 påse i veckan á 50:- och brukade lägga in 1 bal torv á 79:-, dvs billigare numera dessutom.
Var nere på sågen  köpte 1 bal spån t smådjuren och fick ge 79:- för den åxå så inte ens spånet e billigare.
Köper i Lindome. (Mellan Göteborg å Kungsbacka)
Att halm bryts ner sakta e ju en sak men pelletsen går ju bra mkt fortare så kväveåtgången tror jag inte e så stor.
Har egen gård och förra årets gödsel var användbar nästintill lika fort som torvgödseln brukar vara.
E mkt nöjd å rekomenderar den till alla jag känner.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Proppen

« Svar #6 skrivet: 13 feb-11 kl 14:24 »
Köper i Lindome. (Mellan Göteborg å Kungsbacka)

Var i Lindome handlar du pelletsen? Priset där verkar ju absolut intressant, eftersom de övriga jag har hittat runtomkring Gbg/ Borås ligger runt 70 kr/ säcken på 13 kg.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 16 feb-11 kl 09:33 »
Nu har vi testat i vårat stall på några hästar och det funkar kanon.

Jag har bestämt mig för att jag oxå skall gå över till det så fort mitt sågspån är slut.
Har kollat runt för att li återförsäljare för det och antagligen kommer jag starta upp det till hösten. Så då finns det även i Landvetter.

Största fördelen jag ser är att det är mycket lätthanterligare än spånn som är fruktansvärt tungt.

Var i Lindome handlar du pelletsen? Priset där verkar ju absolut intressant, eftersom de övriga jag har hittat runtomkring Gbg/ Borås ligger runt 70 kr/ säcken på 13 kg.
Hon köper från Lindome järn tror jag.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Johnny

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 19:08 »
Hej.
Jag kör också på easybedding (halm pellets).
Betalar ca 50 sek ink moms per säck i värmland.

Trevligt och lätta att använda i stallet.

Blir dyrt jämfört mot att jag betalade ca 600 sek för en årsförbukning av sågspån av en närliggande hemma sågare.

/Johnny

Proppen

« Svar #9 skrivet: 16 feb-11 kl 22:58 »
Hon köper från Lindome järn tror jag.

Tack för tipset Pernilla!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 11:18 »
Pernilla å Proppen.
Inte riktigt från Lindome järn. ;)
Har en återförsäljare från detta stället så jag vet inte om hon fått ner priserna mer.
Kollade med henne nu och hennes pris e 49:-/säck.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser