Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sätta om kakelugn  (läst 5590 gånger)

malarmaster

• Småland
sätta om kakelugn
« skrivet: 17 jan-11 kl 21:08 »
har en kakelugn som är utbränd.måste alltså sättas om.priser från murare 30-40000,-.då jag hjälpt till med en omsättning med en duktig kakelugnsmakare i min ungdom så vet jag att de priserna kontra arbetsinsatsen är tokiga.tänker därför prova själv. har litteratur i ämnet men finns här någon som gjort ett sådant här arbete o vad ska man se upp med.är hyfsat duktig på murning o allmänt händig. tips,råd mottages tacksamt ulf

ersam

• -
SV: sätta om kakelugn
« Svar #1 skrivet: 21 jan-11 kl 21:16 »
Är den helt slut? Har lyckats byta eldstaden inifrån utan att riva allt.

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 10:01 »
ja, den är helt slut.sista gången jag eldade i den rök det från nästan alla skarvar.tittar man in i den så är teglet helt söndersprucket o tillika på eländet så har den liksom svällt på mitten.
förmodligen har plattorna släppt från teglet för de känns lösa o låter ihåliga när man knackar på dom.ugnen är ju över 100 år gammal o förmodligen aldrig omgjord så det är inte konstigt.
sedan litar jag inte heller på anslutningen mellan stock o ugn.
problemet är nog att riva första varvet då det i litteraturen står att det ska stå ganska löst,det gör det inte här då de stoppat lera ända upp till krönet som slutar 5 cm. från taket.inte lätt att komma in med verktyg där.i värsta fall får jag ta bort taket ovanifrån så jag kommer åt.har ju kallvind så det bör gå. men det blir isåfall ett sommarjobb(då man ju ändå inte har nåt att göra :P)     ulf

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 11:04 »
Har läst att man ska hälla en hink vatten över och sen vänta några timmar. Är det lera och ingen stolle som varit där med cementbruk så ska det släppa. Så är det trångt så får du väl improvisera med nån slang eller liknande. Kan tänka mig att ett bågfilsblad kan vara bra att lirka med.

Google lite och sen tror jag det finns böcker i ämnet. Tror inte det är så illa svårt bara man kommer igång och har ordning på stenarna.  :)

malarmaster

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 11:54 »
Har bra detaljerad litteratur i ämnet men man är ändå lite osäker på början.fick tag på murarnas läromedel o där beskrivs varv för varv hur man gör.däremot dåligt hur man påbörjar rivning,stämmer inte med min ugn. tipset om vatten förkastas i mina böcker då de är samstämmiga om det. vattnet löser upp leran o risken är att hela ugnen kollapsar med trasiga plattor som följd,däremot rekommenderar de att sätta kaklen i vatten,efter nedtagning för att lösa leran som håller teglet i plattan(på baksidan).metoden de rekommenderar är att knacka bort teglet inifrån ,varv efter varv för att kunna trycka plattorna inåt.risken är annars spruckna plattor.men jag tror också att har man kommit igång så är det rätt så enkelt.mura upp den tror jag inte heller är så svårt.sakta o försiktigt så går det nog. Ulf

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 22 jan-11 kl 14:02 »
Bilder är ju alltid skoj när du kommer igång!  :)

malarmaster

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 14:16 »
Bilder blir det. kanske något för handboken,riva o bygga kakelugn. Ulf

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jan-11 kl 14:23 »
Härligt  verkligt bra i de :)

malarmaster

• Småland
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 07:30 »
Nu är jag igång. Rivning påbörjad o krönet är nere.Första "plattan" var jobbig men så fort den kom bort var det ju lättare att komma till från sidan.Nu gäller det att dokumentera allt.
Den ska ju upp igen likadant.  ;D Ulf

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 05 feb-11 kl 09:19 »
Den ska ju upp igen likadant.

Fast inte riktigt likadant hoppas jag - skulle du inte fixa till den...  ;)

Skoj! Ska bli skoj att följa ditt äventyr.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 09:22 »
Ja det ska verkligen bli spånade att följa

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser