Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märka får, frågor  (läst 6043 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Märka får, frågor
« skrivet: 18 jan-11 kl 16:08 »
Skall beställa hem märken och tång och undrar vilken som är bäst....
Tycker de stora gula är så fula så därför funderar jag på de små i metall, men
de syns ju å andra sidan inte numren på, men behövs det?
Är det nån poäng i att ha som på höns - "årets färg" - dvs alternera färger år från år? Har
nån det så? Hade varit lite kul.....

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Märka får, frågor
« Svar #1 skrivet: 18 jan-11 kl 16:19 »
Skall beställa hem märken och tång och undrar vilken som är bäst....
Tycker de stora gula är så fula så därför funderar jag på de små i metall, men
de syns ju å andra sidan inte numren på, men behövs det?
Är det nån poäng i att ha som på höns - "årets färg" - dvs alternera färger år från år? Har

Jag hade precis samma åsikt som du när våra första lamm kom. De tre tackorna jag köpte först har de små metallmärkena, vilket nästan ser ut som omärkt. Snygga. Men som sagt ser man knappt numrena på dem.

När vi så fick två lamm fick de de små gula remsorna (som de i metall fast gul plast.) där syns märkena och de är lite lättare att läsa av.

Baggen som jag köpte i höstas har de stora gula brickorna, och där syns numrena tydligt.

Det jag tänker nu är att om man har många djur, eller några som är svåra att se skillnad på kan det vara bra med olika märkning. Nu ser jag t. ex. direkt om det är baggen eller någon av de andra, utan att behöva kolla närmare.

Har man flera olika linjer kan det kanske vara smidigt att skilja dem åt med olika färger. Eller annan färg/typ av märkning på någon som man direkt vet att man inte vill behålla eller så, det är då lättare att se vilken som är vilken utan att behöva kolla numrena på alla djur.

Nemi

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-11 kl 18:30 »
Jag har samma funderingar. De lamm jag fick i oktober är omärkta och bonden jag fick dem av har ingen brådska att märka dem. Jag har fått ett produktionsplatsnummer och gjort decemberräkningen till JB, men kan inte skicka in anmälan om djur då de är omärkta. Funderar därför på om jag helt sonika ska skaffa egna brickor och märka dem med mitt nummer - men det känns ju inte rätt det heller. Jag vet att det inte är jag som råkar illa ut om det blir en inspektion, men vill att rätt ska vara rätt. Har i så fall tänkt de små metallbrickorna (jag har ju bara tre...).

Ja, det här kanske inte hörde till tråden... men har man få djur och kan urskilja dem lätt så tänker jag metall. När jag var och tittade på när min lammbonde klippte sina 180 tackor i veckan, så var de två tackor som gått hos mig i somras märkta med några röda snören i sina märken och gud så lätt det var att direkt se vilka som var "Vera" och "Greta". (Och att de kände igen mig mitt i klippningen var rörande).
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jan-11 kl 19:14 »
Jag har fått ett produktionsplatsnummer och gjort decemberräkningen till JB, men kan inte skicka in anmälan om djur då de är omärkta.

Varför inte?

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-11 kl 20:08 »
Har man få djur så fungerar det fint med Pat Hortenmärkena (de små i metall) men så fort det blir lite fler eller ifall de inte snällt står på rad när man skall ha tag i dem så underlättar de gula blafforna. Senaste besättningen jag köpte tackor ifrån märkte sina lamm som nyfödda med metallmärken i ena örat, för att sedan klämma in ett gult större märke i andra örat när de vuxit till sig litegrann. Ganska smidigt. Oavsett hur fula de stora märkena är så är de lätta att avläsa.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 18 jan-11 kl 20:31 »
Framförallt tycker jag horten-märkena fungerar bäst på nyfödda lamm. Speciellt lantraserna, som har väldigt små öron. Plastmärkena får de ju slagsida av. Själv märker jag alla mina lamm med dessa (och de blir ju får sedan) vi har runt 70 gutetackor och 18 roslag.
Ibland beställer jag ersättningsmärken i plast, för att kunna läsa öronnr. på avstånd. Tycker de lättare fastna i med de störa plastmärkena och skadar öronen också.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-11 kl 20:54 »
Vi märker våra får med horten - det lilla metallmärket - problemet vi haft med märken är att eftersom det går runt örat så är det lätt  att fåren lätt och river sönder örat. Titta på hur dina betesmarker ser ut - finns det många möjligheter att fasta i buskar och snår så ta hänsyn till det.
Märken i  två delar känns säkrare - men jag vet inte vad det finns för andra alternativ än det stora gula i den modellen. Vi funderar i alla fall på att byta.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 18 jan-11 kl 22:11 »
Har både horten, de små plastremsorna (micro) och de stora (mini) och de stora är utan konkurrens de bästa om man enkelt vill fånga in specifika tackor.

Använde micro på lammen förra året och de är smidiga att sätta dit och tynger inte örat så mycket för de små lammen, men individnr står på baksidan och hur många lamm som ska delas vänder baken till... sen är sifforna väldigt små så man är iaf nästan chanslös att se på håll (dock bättre än horten). På de tacklamm jag spart har jag micro i ena och ett mini i andra.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-11 kl 03:24 »
Godkända plastmärken finns bara i gul färg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 19 jan-11 kl 06:10 »
Godkända plastmärken finns bara i gul färg.

Nej... micro finns i flera färger och alla är godkända. Dessutom kan man få annan färg på hondelen på mini.

Lammproducent

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 19 jan-11 kl 09:02 »
Vi använder ett gultmärke och ett horten till alla våra får. Horten använder jag för att den sitter säkrare kvar och den gula för att lättare kunna se nr på håll. Jag vill kunna se nr utan att störa för mycket under lammningen, och när lammen är märkta ser jag nr på håll och kan obs att de får dia och att tackan inte stötter bort sina lamm senare.
Detta är annars lätt att missa när man har 120 tackor som lammar och 300 lamm som springer runt. Sen har jag infört en egen grej med den gullapp på höger sida för bagglamm och vänster för tacklamm för att ser vilket kön de har på håll.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 19 jan-11 kl 11:38 »
micro finns i flera färger och alla är godkända. Dessutom kan man få annan färg på hondelen på mini.
Va kul! det har jag missat  :) såg det nu på SJVs sida men inte på stallmästarens?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nemi

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 19 jan-11 kl 12:11 »
Varför inte?

Ja, men jäklar. Jag har varit så fokuserad på PP-nummer och räkning och trott att jag kommit ihåg vad det står på blanketten Anmälan djurhållning. Men nu har jag den framför mig och då ser jag ju att jag HAR ju redan skickat in en anmälan. Det var ju så jag fick mitt PP-nummer! Ja, jisses...  ;D Tack Ulric!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

L8smed

• Närke
« Svar #13 skrivet: 24 jan-11 kl 10:28 »
Vi tycker också att det ser trist ut med de stora brickorna på våra små får. Öronen hänger och det ser besvärligt ut. Jag undrar om vi kan byta till de mindre utan allt för mycket krångel?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 jan-11 kl 17:15 »
Jag är så udda att jag tycker att de stora (Combi mini) är bra eftersom man kan läsa öronnummret på håll. Även grannen kan läsa öronnummret på håll, vilket underlättar kommunikationen när vi pratar om "den grå tackan som gjorde något konstigt"... :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 24 jan-11 kl 17:22 »
Jag är så udda att jag tycker att de stora (Combi mini) är bra eftersom man kan läsa öronnummret på håll. Även grannen kan läsa öronnummret på håll, vilket underlättar kommunikationen när vi pratar om "den grå tackan som gjorde något konstigt"... :)
Jag håller med dig jag Vallhunden :)
Jag har inte testat micro utan bara vanlig metall PatHorten och då hade lammen oavsett ras (från Allmoge till div korsningar) lika mycket hängöra som med Combi mini, men det rättar ju till sig så småningom.
                                                Mvh
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 24 jan-11 kl 18:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 jan-11 kl 18:06 »
Dessutom har jag haft fler problem med infektioner i öronen efter Hotrens-märkena, än efter gula plastmärken. Jag vet inte om tången kniper åt för hårt, men det kan ju också bli så att tången kniper åt för lite, om man lossar på den, och då fastnar inte märket. Det blir också ett problem, menar jag... ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 27 jan-11 kl 10:16 »
Kom på en till grej som talar emot micro el horten vad gäller märkning av lamm.

Ska man skicka dem på slakt krävs ett märke i varje öra... detta är inte fallet med mini el små. Tycker det blir nog mycket pingel i örona med alla återtagsmärken och kan man undvika ett märke så tycker jag det är nog så god fördel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser