Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När startar ni kläckningen?  (läst 2359 gånger)

rackarns

• Närke
När startar ni kläckningen?
« skrivet: 19 jan-11 kl 00:00 »
Har läst att vissa redan startat sina kläckare.
Själv har jag inte satt igång än.

Aklejan

• -
SV: När startar ni kläckningen?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-11 kl 02:54 »
Jag har kläckt hela vintern  :P
Håller på att bygga upp flera olika flockar med vackra höns!  :D

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 19 jan-11 kl 07:08 »
Min startades vid årsskiftet, anledningarna är: höns som är stora nog att flytta ut u kullhuset i maj/juni.
Lättare att få bra resultat med kläckningen, på vår sommar har jag för mycket att göra med dom andra djuren.
Lite mindre efterfrågan på ägg så jag kläcker överskottet.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 19 jan-11 kl 08:02 »
Här startades kläckaren för knappt 2 veckor sedan. Av flera skäl.

- Jag har flera stora raser (Jersey Jätte, Dorking, Kochin) som behöver mycket tid för att bli färdiga. Jag tycker det är kul att ställa ut ibland och då måste de raserna vara hyfsat färdigvuxna i oktober.

-Även om man kan se befruktning på groddskivan så tycker jag att det är bra att kolla några ägg även i kläckaren innan man börjar sälja avelsägg.

-Jag har vissa raser blandade i grupper där man tydligt kan se på kycklingen om det är en renrasig eller blandras. Från dessa grupper kan jag inte sälja avelsägg men jag kan kläcka själv och sortera bort de som är blandisar.

Annars föredrar jag att kläcka det mesta så att kycklingarna är klara att lämna värmelampan i maj/juni.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

galdur

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jan-11 kl 11:56 »
Jag startade min idag ;D vill kolla befruktningen innan jag börjar sälja avelsägg!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 19 jan-11 kl 14:49 »
Jag vill också starta min, men jag har än så länge begränsat med utrymme för "några veckorskycklingar". Ute i hönshuset är det bara nån enstaka plusgrad och i min mening lite trångt, så där vill jag inte ha dem. Inne vill jag inte heller ha dem... Jaja, jag lär nog inte kunna hålla mig så många veckor till =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 jan-11 kl 23:51 »
Jag ska starta min nästa månad, eller rättare sagt nu men inga ägg ska in förräns nästa månad till dess ska jag baraa hålla koll på temperaturen och fundera på om de ska bo i källaren eller om kläckarna ska få stå kvar i vårt sovrum fast helst inte, så kanske i den första skolsalen men där går katterna så jag vet inte... :) en massa att fundera på. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Kackelkärringen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-11 kl 08:58 »
Försöker verkligen hålla igen eftersom det är lite svårt med plats,
men snart går det inte längre - man måste ju inte ha kläckaren full ;)

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #8 skrivet: 20 jan-11 kl 09:16 »
J-a

Nu kan jag inte hålla mig längre, måste kolla befrutningen på
blomme, de värper bra nu även dv silke tyvärr eller??????????

Det är ju kallt imellan åt och då blir ju befruktningen sämre.

Nettan

Lina W

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-11 kl 09:43 »
Tänkte vänta tills fram i mars pga den norrländska kylan... men till veckan kläcks en laddning vaktelkycklingar.
Min vakteläggskund skriker efter mer ägg så jag kunde inte låta bli att tjuvstarta. Dock får de bo inne först veckorna ifall strömmen skulle gå så de inte fryser ihjäl. Tur att vaktlarna växer upp fort  ;D
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser