Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket vatten kan en infiltrationsbädd ta emot på vintern?  (läst 12994 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Ja, alltså... Vi har inga diken här som lutar nämnvärt. Såna mängder vatten skulle bli stående och bilda gigantiska isproppar...

Det enda jag kan tänka mig skulle funka är att leda vattnet med slang till en bäck som går strax bortanför ledningens slut.

Ja jösses, vilken soppa... Allt för en ynklig jäkla skit-parasit...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

• Gäst
Ja, alltså... Vi har inga diken här som lutar nämnvärt. Såna mängder vatten skulle bli stående och bilda gigantiska isproppar...

Det enda jag kan tänka mig skulle funka är att leda vattnet med slang till en bäck som går strax bortanför ledningens slut.

Ja jösses, vilken soppa... Allt för en ynklig jäkla skit-parasit...  ::)

/Sara
Tja ja vet inte om det år så bra för smitt spridningen förstås

Attes matte

• Jämtland
Just det här parasit-eländet kan tydligen överleva i flera månader i kallt vatten, och överlever även nedfrysning och klorering...

Hardy little bugger...  ::)

/Sara

pålle

• Gäst
Just det här parasit-eländet kan tydligen överleva i flera månader i kallt vatten, och överlever även nedfrysning och klorering...

Hardy little bugger...  ::)

/Sara
humm låter ju väldans oroväckande men vad säger komun då? jamenar med tanken på en skilda brunnar och så.

pålle

• Gäst
Men om du nu har kommunalt vatten som ja upp fattar det så borde ju du även ha kommunalt avlopp så då borde du ju ha en grövre ledning utan för någonstans?

Attes matte

• Jämtland
Nej, vi har inte kommunalt avlopp här. Det slutar drygt tre kilometer härifrån.

Men nu när du säger det så borde dom kunna spola dom där 121 kubiken nere i byn, typ på brandstationen. Då borde vår normala vatten-konsumtion här uppöver räcka för att spola ur den sista snutten ledning.  :D
Jag får ge det som förslag. ;)

/Sara

pålle

• Gäst
Nej, vi har inte kommunalt avlopp här. Det slutar drygt tre kilometer härifrån.

Men nu när du säger det så borde dom kunna spola dom där 121 kubiken nere i byn, typ på brandstationen. Då borde vår normala vatten-konsumtion här uppöver räcka för att spola ur den sista snutten ledning.  :D
Jag får ge det som förslag. ;)

/Sara
oki hoppas det löser sig för dig.

Rödskägg

• Småland
Jo brandstation lär ju matas med minst en 100mm ledning och då är ju 121 m3 inte något längre jobb.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
Jo brandstation lär ju matas med minst en 100mm ledning och då är ju 121 m3 inte något längre jobb.

Precis... ;)

Vi får se vad dom säger om det förslaget.  :)

Tack alla för er input! Så himla bra med bollplank ibland...  :-*

/Sara

christelle

• Blekinge
Låt oss veta hur det går :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Attes matte

• Jämtland
Kommungubben ringde i eftermiddags och frågade om jag hade "funderat" mer på hur jag ville göra. (Jag sa till honom igår att jag ville kolla upp vad som är bra och inte för min anläggning.)
När jag sa att nej, jag vill inte spola ut mer än max en kubik extra i veckan så sa han att han förstod. (Wohooo! En förstående kommungubbe!  ;D )

När jag föreslog att dom skulle spola nere i byn istället så sa han att dom redan hade planerat för det. Dom 121 kubiken som skulle spolas ut var för att spola ur den ynka 3 km långa ledningen som går hit upp. Men jösses...  ::) Ska man verkligen behöva spola ur 121 kubik för 3 km vattenledning?
Jag tror dock att dom har valt att använda både hängslen och svångrem och allt dom kan ta till för att vara på den säkra sidan i den här frågan eftersom dom har fått sån massiv kritik för hur man hanterat vattnet innan parasitutbrottet.

/Sara

Rödskägg

• Småland
Det är ungefär vad som skulle rymmas i en 200 ledning men nu kanske man vill byta några samt att ledningen kanske är något längre än 3 km, har ni brandposter är det minst en 100 ledning fram till dem. 0,1x0,1x3,14x3000=23,55 m3 så 121 är kanske inte helt orimligt?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
Jag vet faktiskt inte hur grov ledningen är som går hit upp, men det är ett jäkla tryck i den tack vare brandstationens extra pump... ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser