Jag gör levainbröd vilket är en vetesurdeg (vetemjöl+vatten, och salt vid baket). Bakar det tre gånger i veckan minst! Bakar jag inte så matar jag istället. Det blir bäst om jag tar fram burken några timmar innan bak och matar litegrand. Häller vid matning ur så mycket som jag hade bakat med och ersätter med lite vatten och mjöl. Konsistensen ska vara som en lös gröt och surdegen bubblar om den är riktigt aktiv och bra. Smaka på surdegen, den ska vara syrlig och kännas lite som kolsyra på tungan, men inte smaka (eller lukta) för surt. Sätt inte åt locket för hårt på buken med surdeg, då kan burken explodera. Själva surdegen är bara vatten, mjöl och tid. Man kan även med fördel ha i opastoriserad honung eller starta med russin (vildjäst).
Så här gör jag mitt levainbröd, tar 1/2 till 1 dygn beroende på jästid, men arbetstiden är max 10 minuter:
När jag bakar blandar jag vatten med saltet (låter det lösa sig) och rör in mjöl till en lös deg. Tillsätter "en skvätt" surdeg från burken rör ihop och tillsätter mer mjöl tills man börjar nästan kunna lyfta degen med sleven. Då får den stå och vila (autolys) i en timme ca. Sedan plockar jag fram den och arbetar i mjöl tills den blir smidig (ej torr!). Mjölar formen rikligt och formar till brödet (tänk på att det ska vara ytspänning på degen!) Lindar in formen i handduk och ner i källaren (eller kylskåp) över natten. På morgonen är degen dubbelt så stor och sviktar lite när man petar på den, då är den klar för att gräddas. Sätter ugnen på 250 grader (tempen går ner mycket precis i början) Sprayar med blomsprutan så att luftfuktigheten i ugnen är hög. In med brödet ca 10 min. Därefter sänker jag värmen till 200 och luftar ut fuktigheten som är kvar. I med baktemp i brödets mitt och låt det stå tills innetempen är minst 96 grader, 98 så är man helt säker. Ta ut brödet och låt det vila i 30 minuter innan servering
Du kan variera den här degen hur mycket som helst, ha i frukt, rågmjöl, frön, nötter, ja vad du vill