Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beställa ägg till surhöna?  (läst 1271 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Beställa ägg till surhöna?
« skrivet: 20 jan-11 kl 19:13 »
Funderar lite på hur man egentligen går till väga i så fall...
Här har vi haft minst en höna som har surat i flera månader... 4 st som turas om.
Men när ska man beställa ägg? Är det när de precis har lagt sig, eller när de har legat ett tag?
Skulle det funka med typ 6 ägg per höna? Det är unga hedemoror det handlar om, födda i maj.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Beställa ägg till surhöna?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 19:50 »
 För hönans skull är det ju bra om hon får ruva så kort tid som möjligt. Men å andra sidan vill man ju inte ha beställt ägg ifall hon ändrar sig och går upp  :-\

Jag hade nog kontaktat personen som jag vill köpa ägg av och förklara läget. Kanske kan man göra så att man ringer första dagen hönan ligger så att säljaren kan börja samla avelsägg och sedan avtala att man hörs av innan äggen postas. Då kan man ju ev avbeställa om hönan går upp samtidigt som hönan inte behöver ligga mer än en  knapp vecka och ruva luft.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Luppa

• Norrbotten
SV: Beställa ägg till surhöna?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-11 kl 22:37 »
För hönans skull är det ju bra om hon får ruva så kort tid som möjligt. Men å andra sidan vill man ju inte ha beställt ägg ifall hon ändrar sig och går upp  :-\

Jag hade nog kontaktat personen som jag vill köpa ägg av och förklara läget. Kanske kan man göra så att man ringer första dagen hönan ligger så att säljaren kan börja samla avelsägg och sedan avtala att man hörs av innan äggen postas. Då kan man ju ev avbeställa om hönan går upp samtidigt som hönan inte behöver ligga mer än en  knapp vecka och ruva luft.

Sant. Det låter klokt, tack för svaret!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser