Om jag nu ville sälja 700gr burkar med honung för 40 kr så vore enklaste sättet att åka ner till Willys och köpa burkarna för 29,75.
Därefter kunde jag sätta på en blågul etikett och kalla den Sörgårdshonung.
Givetvis får jag skriva med små bokstäver nånstans att det är importhonung och sätta dit alla koder och deklarationer som behövs.
Ville jag tjäna mer skulle jag spåra var Willys köper sina burkar och kanske köpa in för 20kr (?) per burk.
Men jag skulle knappast kunna visa mig på biklubben efteråt.
Vi hade den nuvarande SBR-ordföranden Ulvtorp på besök på biklubben i somras och jag tog upp just den här frågan. Hans motivering till SBRs honungförsäljning var att bla de hade investerat i mycket maskiner och behövde importhonungen för att det
skulle gå runt. Smaken på SBR honungen kom mycket från att det som leverades till dem mest var Rapshonung.
Mitt förslag att dela upp honungen i olika sorter var han inte så intresserad av.
Jag tror att det vore en väg att gå för att få fram godare honung från Mantorp.
Nu såg jag något om att de verkar vilja ge mer för annat än Rapshonung så man kan hoppas på att det kommer ut burkar med olika smaker.
Om SBR nu vill sälja importhonung så borde det ske med etiketter som inte på något sätt anknyter till sverige eller SBR.
Som det sker nu så förstör de ett varumärke som Svenska bi-odlare byggt upp under många år.