Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EAN-kod  (läst 9239 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
SV: EAN-kod
« Svar #20 skrivet: 22 jan-11 kl 20:24 »
När dessa odlare som säljer 700 gramamren för 40 spänn visar upp sina låga omkostnader och hur de får detta att gå ihop så sänker jag mina priser oxå

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 22 jan-11 kl 21:00 »
De kanske har dragit av momsen  (:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 23 jan-11 kl 12:42 »
När dessa odlare som säljer 700 gramamren för 40 spänn visar upp sina låga omkostnader och hur de får detta att gå ihop så sänker jag mina priser oxå

Varför då? Går dina kostnader också ner för att andra har lägre? Eller har du legat på för hög nivå (=kunderna tycker inte varan är värd det du begär)?

Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 jan-11 kl 12:59 »
Jag har varit klart dyrast i flera butiker men ändå sålt slut. Billig honung finns det gott om, men dyrare exklusiv närproducerad honung är det ont om.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 23 jan-11 kl 13:57 »

MMMMMmmmmmmmm närproducerad honung  8)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 jan-11 kl 14:03 »
Ja, honung som är producerad mer än 200 meter bort går inte att äta.

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 23 jan-11 kl 14:05 »
Jo den går att äta men är inte lika dyr som den som är kupvarm!  :)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 23 jan-11 kl 14:07 »
IMPORTERAD HONUNG

Gep

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 23 jan-11 kl 16:36 »
Om jag nu ville sälja 700gr burkar med honung för 40 kr så vore enklaste sättet att åka ner till Willys och köpa burkarna för 29,75.
Därefter kunde jag sätta på en blågul etikett och kalla den Sörgårdshonung.
Givetvis får jag skriva med små bokstäver nånstans att det är importhonung och sätta dit alla koder och deklarationer som behövs.
Ville jag tjäna mer skulle jag spåra var Willys köper sina burkar och kanske köpa in för 20kr (?) per burk.
Men jag skulle knappast kunna visa mig på biklubben efteråt.

Vi hade den nuvarande SBR-ordföranden Ulvtorp på besök på biklubben i somras och jag tog upp just den här frågan. Hans motivering till SBRs honungförsäljning var att bla de hade investerat i mycket maskiner och behövde importhonungen för att det
skulle gå runt. Smaken på SBR honungen kom mycket från att det som leverades till dem mest var Rapshonung.
Mitt förslag att dela upp honungen i olika sorter var han inte så intresserad av.
Jag tror att det vore en väg att gå för att få fram godare honung från Mantorp.
Nu såg jag något om att de verkar vilja ge mer för annat än Rapshonung så man kan hoppas på att det kommer ut burkar med olika smaker.
Om SBR nu vill sälja importhonung så borde det ske med etiketter som inte på något sätt anknyter till sverige eller SBR.
Som det sker nu så förstör de ett varumärke som Svenska bi-odlare byggt upp under många år.
« Senast ändrad: 23 jan-11 kl 19:43 av Gep »

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 24 jan-11 kl 12:16 »
.
Om SBR nu vill sälja importhonung så borde det ske med etiketter som inte på något sätt anknyter till sverige eller SBR.
Som det sker nu så förstör de ett varumärke som Svenska bi-odlare byggt upp under många år.
Instämmer helt.
Hans

toredh

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 24 jan-11 kl 13:10 »
Vem äger rättigheterna till loggan, SBR eller Mantorp? Nån som vet? Läge att lägga en motion på stämman? Instämmer med föregående inlägg.

Lindell

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 jan-11 kl 13:26 »
Det är sådanahär varianter som jag protesterat mot tidigare - rena övergreppet på Svensk honung.
Man meddelade då att det var ett "Misstag". Avsikten har aldrig varit att förvirra kunderna ...

ersam

• -
« Svar #32 skrivet: 24 jan-11 kl 18:25 »
Skulle det verkligen vara någon kvalitetsskillnad mellan importhonung och svensk? Löp linan ut och blanda friskt istället!  >:D

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #33 skrivet: 26 jan-11 kl 08:50 »
Hej! Denna tråd gick från EAN till att handla om honung. Tänkte återgå lite till etiketterna. Jag har hittils använt SBR etiketterna och jag tycker faktiskt de är ganska snygga. De signalerar något gediget och stabilt i en värld där allt ändrar sig. Kanske därför det är synd att den missbrukas som ni skrivit innan.

Dock har jag som många andra här tänkt fixa mina egna etiketter. Många av de egna man ser tycker jag är ganska trista. Hur gör ni andra. Printar ni egna på färglaser eller skickar till tryckeri? Det känns omständigt och dyrt att trycka egna tycker jag men jag har inte räknat så noga på det. Och ni som använder tryckeri vilket har ni? Man kan inte använda SBRs väl? Det hade ju varit en bra medlemsförmån. Eller har biodlingsföretagarna något liknande?

Oavsett så samlade jag ihop lite etiketter och burkar som man vara till insperation. Kolla in galleriet nedan.

http://picasaweb.google.com/fredrikravaruforum/Honung?authkey=Gv1sRgCK7Ks76B15T07QE#

captcleo

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 01 feb-11 kl 18:10 »
Vore kanske bra om det fanns riktlinjer vad honung ska kosta per kilo???

Jag var på ett medlemsmöte i ett annat EU land, på mötet sa man rätt ut vilket pris man skulle ta.
alla eniga, kanske något att tänka på
"I´ll be back"

Edward.

• Gästrikland
« Svar #35 skrivet: 01 feb-11 kl 20:16 »
 (:) Det kallas kartell  (:) .......

Men jag skulle aldrig ta mindre än 100kr/kg plus

captcleo

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 03 feb-11 kl 19:14 »
Javisst heter det kartell ;D

(:) Det kallas kartell  (:) .......

Men jag skulle aldrig ta mindre än 100kr/kg plus

"I´ll be back"

Tobbe4u

« Svar #37 skrivet: 04 feb-11 kl 17:08 »
Jag gör etiketter med en termo skrivare blir mycket bra resultat. Man bestämmer sig för en botten färg eller ett tryck som man vill ha.
Där efter kör man upp så många etiketter som man önskar. ex. 500 gram med sin streckod bäst före datum och slipper hålla på skriva eller stämpla. Och ej heller jobba med mer än en etikett per burk.

Jag gör även Etiketter åt både större och mindre odlare som inte vill investera i utrustning eller har kunskaper i programhantering.
Hör gärna av er till mig för råd och hjälp med Etiketter både större och mindre serier.

Tobbe
www.skogshonung.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser