Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EAN-kod  (läst 9240 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
EAN-kod
« skrivet: 21 jan-11 kl 19:38 »
Beställer jag etiketter på tryckeri får jag betala 1,25st hos en biredskapshanlare ca:1,38
SBR kostar det 0,65 men då är det en tråkig etikett.

Jag har egna etiketter men saknar EANnr på dom.
Jag skulle vilja ha en typ prismärkare som handlarna har,men med EAN-kod på istället finns det??
En sån skulle man kunna ha till både bäst före datum och EAN-kod isåfall.

Vet någon om det går att lösa med en sån maskin?

klarre

• Södermanland
SV: EAN-kod
« Svar #1 skrivet: 21 jan-11 kl 20:25 »
Om du skriver ut dina egna etiketter är det bara att lägga in en EAN kod på dom. Du kan köpa fyra EAN koder billigt av SBR om du är medlem där.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 20:29 »
Det finns , men om du har egna etiketer varför inte integrera dem med ena kod så har du det färdig.

Varför vill du dela upp det hela i två etiketer , prismärkningspistoler är inte billiga , fast du kanske får tag i en gammal ?

?????

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 20:30 »
Om du skriver ut dina egna etiketter är det bara att lägga in en EAN kod på dom. Du kan köpa fyra EAN koder billigt av SBR om du är medlem där.
Och då har du dom livet ut.  Engångs kostnad

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 21:31 »
5 st EAN kostar 100 SEK av SBR, som hittat.

Köp era koder så blir det inget trassel i butik.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 21:46 »
Jag spanade på Vistaprint. Där får du 420 st "adressetiketter" för runt 50 öre styck. Där får du plats med både EAN-kod och datum.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 09:46 »
Betänk att allting inte handlar om EAN koder och tråkiga etiketter
Det handlar också om varumärkets (etikettens) kännedom
SBR etiketten fyller 100 år i år och den är känd och sänder signaler till konsumenten
På sina ställen är det så att SBR etiketten säljer men egna etiketter säljer mindre i början och tar tid att etablera
en kombination av båda är en fördel.

Egna EAN koder ska man ha det är fördelaktigt och den av er som har kollat vad det kostar att köpa egna EAN koder på annat håll utanför organisationerna blir besviken på prisbilden som man måste punga ut för en kod att få köpa 5 st för en hundring i organisationen är billigt.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 22 jan-11 kl 10:53 »
Jag tror man säljer mer av "eget varumärke". Men det ena behöver inte utesluta varandra. Jämför andra produkter där det är samma leverantör men de säljs under olika namn.

Utan att ha helt på fötterna så tror jag att du säljer en burk med "SBR-etikett" 700 gram för samma pris som "egen etikett" 350 gram. Så man kan gott göra en lite mer "exklusiv" serie som kan stå på hyllan ovanför med samma honung men behändigare burk ("vanligt" folk tycker i regel att 700 gr är för mycket) och trevligare märke.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 22 jan-11 kl 10:57 »
Det får nog bli SBR:s etikett iår blandat med lite egna etiketter.
2012 ska jag satsa på att trycka upp egna från tryckeri.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 22 jan-11 kl 11:50 »
Problemet med etiketten är många ggr att samma burkstorlek förekommer men med olika pris
SBR etiketten kan kosta allt från 40 kr  till 80 spänn idag

Men etiketten signalerar igenkänning och associerar till en biodlare

Problemet är nog mera när det gäller prissättningen personen bakom etiketten som inte "vågar " ta betalt eller värdesätter sin unika honung
troligen pga rädsla att den inte blir såld eller att kompisarna runt omkring håller prisbilden nere med samma etikett

Titta bara på blocket från tid till annan där det säljs honung till löjliga priser, till dem säger sluta och sälj !!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-11 kl 13:01 »
Problemet är nog mera när det gäller prissättningen personen bakom etiketten som inte "vågar " ta betalt eller värdesätter sin unika honung troligen pga rädsla att den inte blir såld eller att kompisarna runt omkring håller prisbilden nere med samma etikett

Titta bara på blocket från tid till annan där det säljs honung till löjliga priser, till dem säger sluta och sälj !!

Dagens skörd  ::)

http://www.blocket.se/hoor/Honung_31735540.htm?ca=5&w=1

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 22 jan-11 kl 14:01 »
Kanske bra att ange vilken vikt det är!   (:)

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 22 jan-11 kl 15:00 »
Vore kanske bra om det fanns riktlinjer vad honung ska kosta per kilo???

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 22 jan-11 kl 16:32 »
Kanske nån centralkommitté som prissätter och anger hur mycket varje biodlare ska producera?  ???

Det är väl bra med fri prissättning - låt dom hållas! Håller själv betydligt högre pris men upplever inga svårigheter att sälja den.

Gep

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 22 jan-11 kl 17:03 »
Jag funderade i höstas på att lämna en burk till "bedömning" för att
kunna köpa SBR etiketter. Men sen tänkte jag på hur många av mina
kunder som påpekat att SBR honungen i deras tycke är en sämre produkt.
Både de svenska och importerade varianterna.
Inte särskilt förvånande omdömen på en honungsmix som domineras av rapshonung och som blivit uppvärmd några gånger.
Så varför "offra" en burk och lägga ut pengar på etiketter för att bli associerad med något sämre ?
Jag har fortsatt med att sälja burkar utan etikett enbart till bekanta.
Mest för att slippa ta bort etiketterna från returburkarna men också för att jag tycker att honungen är vacker i sig i de gamla 700 gr burkarna.
Jag tar 50 kr för en 700gr burk men då lägger jag ingen tid eller pengar på transporter,etiketter eller marknadsföring.
De som köper kommer hem till mig eller får burkarna på ett ställe jag ändå skulle till.
Jag har ju bara fyra kupor och det blir naturligtvis en annan sak för de som har större mängder honung. Den "marknadsföring" jag gjort var att ge bort
småburkar till vänner och bekanta första året med bin. Sen har jag sålt slut varje år.
Ville mest ha sagt att det fungerar bra med en enkel hantering om man är småskalig.
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 17:10 av Gep »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-11 kl 18:26 »
Oavsett om du säljer , skänker , ger bort eller på annat sätt "säljer" den produkt du tappat i konsumentförpackning
SÅ SKA DEN vara märkt med egen etikett , SBR etikett eller vilken etikett som helst , Burken måset vara märkt vad den innehåller

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 22 jan-11 kl 18:31 »
Kan inte vi alternativare utforma någon slags eget varumärke för honungen?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 22 jan-11 kl 19:12 »
Man kan konstatera att vissa värdesätter inte deras produkt särskild högt  .  ::)

kanske pga bristande själv förtroende eller så tycker de att det inte är värd mer  :'(

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 22 jan-11 kl 19:29 »
Kan inte vi alternativare utforma någon slags eget varumärke för honungen?
Detta vore ett bra alternativ om det skulle gå att praktisera.Ett eget miljömärkt varumärke!!!!!

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 22 jan-11 kl 19:37 »
Men har man låga omkostnader och inte tar betalt fullt ut (vem gör det?!) för sin tid så behöver man inte ta ut så mycket.

Är det fel att producera en teve i Kina till halva priset mot Sverige? Måste kineserna då hålla uppe priset på sin teve?

Min 350 gr ligger på 40-45 kr. Samma för nyslungad 250 gr som jag säljer på sommaren. Tar så mycket betalt som jag upplever att kunderna är beredda att betala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser