Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bettlöst trens  (läst 15669 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: bettlöst trens
« Svar #40 skrivet: 25 jan-11 kl 05:37 »
Ni snackar om bett löst en bosal i fel händer  kan leda till att näs benet går av .Sen så varv det nån av dom stora fyrspanns kuskarna som yttra sig  typ att ja kör inte ett en häst utan att veta att ja har en skans att få stopp  på den  tror det var Tomas Eriksson men kan ha fel. Såte det fins inget bett som är skarpare än dess hand.

Skrock, inte kan du knäcka rosbenet med ett rätt spänt bett eller det är lika lätt som att dra sönder käken med ett vanligt bett. Sen är inte sagt att bettet är mildare för att det inte sitter i munnen och förfarande är det handen som håller i tygeln som är avgörande.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 25 jan-11 kl 08:17 »
Citat från: Lorita link=topic=103436.msg926958#msg 926958 date=1295930278
Skrock, inte kan du knäcka rosbenet med ett rätt spänt bett eller det är lika lätt som att dra sönder käken med ett vanligt bett. Sen är inte sagt att bettet är mildare för att det inte sitter i munnen och förfarande är det handen som håller i tygeln som är avgörande.
Tja om det är skrock eller inte det vet inte ja då får du prata med western folket om som har sagt så för nån bo sal har ja ingen kunskap om det är ju la fall folk på sm nivå som kommit med det den skrönan i så fall .
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 12:49 av Pålle »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 25 jan-11 kl 12:35 »
>Hackamore är skarpt , den har långa skänklar så den skulle inte jag våga rida på .
Men bosal är mildare.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Brokullen

• Dalsland
« Svar #43 skrivet: 25 jan-11 kl 13:09 »
>Hackamore är skarpt , den har långa skänklar så den skulle inte jag våga rida på .
Men bosal är mildare.
Finns med både korta och långa skänklar.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 25 jan-11 kl 18:45 »
Ponny hacken har korta men de är ändå skänklar på dom , då är ju bettlösa o bosal mildare varianter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 25 jan-11 kl 18:48 »
Citera
Skrock, inte kan du knäcka rosbenet med ett rätt spänt bett

Ja..o så var det ju den lilla detaljen också...  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #46 skrivet: 25 jan-11 kl 22:14 »
Frances, det är så med all utrustning jag har sätt skador även av vanliga bett och fel spänt så är risken för tandskador stor.

Om man gud förlåter spänner ett bettlöst så långt ner så att nosbenet skulle kunna skadas, då har hästen svårt att andas när man rider
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

anjo

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 30 jan-11 kl 09:23 »
...har följd tråden nu ett tag och blir mer och ner ifrågasättande....bettlös eller med bet....så länge man vill styra hästen och det med tryck(kraft-=våld) spelar det inte någon större roll vilken mekaniskt utrustning man väljer....det blir inte kul i längden hur som helst...
jag har sätt en del skenande hästar, även med skarp bett.....det är ju ändå bara en gammal skröna att ett skarp bett är lika med säkerhet...
ridning och körning är så mycket mer.....och det kan vara riktig kul för hästen och människor om man kan kommer in i ett samarbete....
hästar är fantastiskt kloka djur ( kanske människor också för den delen...ibland i alla fall ;)) som kan lära sig mycket om de bara vill och förstå.....jag verkligen ifrågasätter inställningen att hästen är ett flykt-och flock-djur och måste underkastar sig dess reglar...
hästen och människan har ju haft varandra i tusentals år och nåt har väll hänt där må jag tro....

det som jag har sätt och upplevt är att en häst med bra psyke kan göra vad som helst bara man är pedagogiskt och har TÅLAMOD!....

en liten tankeställare bara   för att ja är så less på hur många människor och djur lider i onödan.....

Lokatten

« Svar #48 skrivet: 01 feb-11 kl 21:54 »
Jag har alltid bettlöst på min islänning och använder ett träns (svensk design) som jag (och hon!) är jättenöjd med och som även finns i stora storlekar för grövre hästar. Kolla www.naturefarm.se

Katharina K

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 01 feb-11 kl 22:08 »
någon her som testat bettlöst trens?
har planerat att köpa en ardenner lengre fram som båda ska ridas lite lett och som ska anvendas som brukshest på gården och jag er lite fundersam om ma verkligen måste anvenda bett?
er uppvext på gård sjelv med många hestar och vi har anvent bett i alla år men nu har jag börjat fundera om det verkligen er nödvendigt
Vi rider våra både med och utan bett, både med och utan hävstång. Jag upplever inte något som "skarpare" än det andra, bara olika verkan. För det mesta lyder min pålle bara för vikthjälperna, men vill jag göra lite mer "finlir" med honom har jag ridkapson och stång.
Om du börjar jobba din häst från marken så tycker jag du kan prova dej fram vad som känns bäst i de olika situationerna och vad hästen svarar bäst på.
Jag brukar ha:
Stång-ridkapson vid dressyr.
Cornish snaffle (en typ av körbett) + remontgrimma vid uteritt och hopp.
Repgrimma när vi rider "NH"
Vi har även en Idianhackamoore och vanligt hackamoore + diverse olika bett att tillgå om vi behöver.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 08 feb-11 kl 23:39 »
Som Travelerhorses skrev förut så ska man ha bettlöst t en ardenner så GOOD LUCK!
Man ska 17 vara glad om man hittar ett vanligt hederligt träns i den storleken.
Har ett himla jobb å hitta t min madam men ska prova m hackamore på henne nu t våren.
Har även köpt ett rakt bett på 16,5 cm som vi ska ha å varva med.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Poski

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 12 feb-11 kl 20:08 »
Min lille erfaring med bettlöst av typen "Bitless Bridle"(inte originalen) är at det är bra å trena hästen med en westerngrimma innan.

Först lærer man hesten å bøye halsen, rygge, flytte framparten m.m. från bakken med bara westerngrimma. Det er viktig å alltid slippa grimskaftet i samma sekund som hesten gör det man ber om (på samma sett som man belønner hästen när man rider). Då får man en fölsom (kenslig?) häst som er kul å ri :) Har man en fölsom häst verkar bitless bridle bra.

När hästen kan alt från bakken kan man altså bara klätra på och göra samma sak fordi hästen kan signalene.
Mycket bra beskrivet! Jag började med min dressyrhäst med repgrimma från marken. Sedan hoppade jag upp och red i början bara på inhägnat område. Nu rider jag skolor och mer avancerad dressyr och det är fantastisk att hästen kan gå i korrekt form i repgrimma där jag fäst tyglarna på sidorna istället då jag upplever att det är lättare att ställa henne då!
Har du dock en sprättig, lättskrämd häst rekommenderar jag ändå att rida på ett vanligt tränsbett ut i skog och trafik!
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Poski

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 12 feb-11 kl 20:12 »
Jaghar en mkt mildare bosal här som är bett läder i ögglan ist .
Sen kom jag på att det finns bettlösa träns som heter sidepull oxå , den från hööks har vi .
Funkar super på den smalnästa tinkern *S*
Det går alderles utmärkt att ta en remontnosgrimma som man sätter lite högre upp och spänner löst! Fäst sedan tyglarna i sidoringarna. Fungerar som ett sidepull men mycket billigt att tillverka!
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 13 feb-11 kl 00:16 »
Bild på min bosal kommer här :

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser