Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bettlöst trens  (läst 15677 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
bettlöst trens
« skrivet: 22 jan-11 kl 04:05 »
någon her som testat bettlöst trens?
har planerat att köpa en ardenner lengre fram som båda ska ridas lite lett och som ska anvendas som brukshest på gården och jag er lite fundersam om ma verkligen måste anvenda bett?
er uppvext på gård sjelv med många hestar och vi har anvent bett i alla år men nu har jag börjat fundera om det verkligen er nödvendigt
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

SannaF

• -
SV: bettlöst trens
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 08:38 »
Jag rider min Frieser bettfritt - hon är 5 år och inriden så.
Det enda jag kan sakna är att jag inte riktigt kommer åt hennes nacke i böjningen när vi "dressyrar", där skulle jag behöva ha ett tränsbett för att få tag i munnen och ganaschen bättre.
Skogsridning och övrigt fungerar utmärkt!

Sen har jag en Nordsvensk på 8 år som jag tog över för ca 2 år sen - hon har dålig tillit till människan och när hon får för sig något så ska hon minsann genomföra detta och blir inte kontaktbar i dessa stunder - henne går det inte att rida bettfritt - henne måste jag ha stång på för att överhuvudtaget ha någonting att säga till om när hon blir sån. Har ingen lust att hamna upponer i ett dike pga att jag tvunget vill rida bettfritt.
Man får vara väldigt lätt på handen när man rider i stället.

Har även en kompis som rider sin Varmblodiga travare bettfritt och hon har lite samma situation som jag med min Frieser - lite svårt med nackjobb men annars fungerar det finfint!

Vi har varsitt sånt här:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Det jag vill ha sagt med detta är väl att det är olika beroende på hästens tillit till människan.
Mot nya äventyr!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 09:17 »
Min dotter rider hemma på bettlöst träns och då vi inte tränar för tränare.
Vår häst är  mycket känslig i munnen och därför har vi bettlöst.

Tycker det funkar kanonbra.
Hon mår så bra att vi kan variera träns för hennes känsliga mun.

Annars har hon bara gummitbett
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 09:33 »
Hackamore tycker jag funkar super,då får du med nacken mer än ett vanligt bettlöst
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 09:42 »
Beror på helt hur hästarna är anser jag.
Man behöver inte betsla upp med hack om hästarna inte är starka o ch skenbenägna.

Skulle aldrig sätta på hack på vår lilla b-ponny.
Bettlöst och gummibett är kanon för vår del.

Att få hästarna i form går precis lika bra med bettlöst om hästen är väluppfostrad och vältränad som våra tävlingsponnysar är.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 22 jan-11 kl 09:55 »
Ja smaken är ju olika,använder aldrig en hackamore för att hästen är stark utan för att det jämnar ut trycket som med ett bettlöst bara ligger över näsan på hästen med hackamoren får man även en hävstångseffekt som jag känner är mycket snällare  mot hästen,det gäller ju att alltid vara väldigt lätt på handen och på min häst som bara avskyr att ha något i munnen så funkar det jättebra,behöver knappt ta i tygeln
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 10:16 »
Rider min med "ponnyHackamore", funkar kanon och vi båda trivs förträffligt med det.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anjo

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 jan-11 kl 10:18 »
jag har körd och ridit mycket först med olika bett, för det är så man ska göra men nu helt utan........min ardenner rida jag med repgrimma och kör bettlös.....men obs! det finns riktig otäcka bettlösa varianter också....
grundprincipen måste vara att det finns en bra kommunikation mellan ryttaren och häst ( mycket markarbete och miljöträning, lek och kärlek) och att all våld är värdelös i längden.....
tänk på att det alltid måste vara ett ge och tar mellan dig och hästen och att tanken om rangordningen och dominans är påhittad...  vem som leda och vem som följa (i flocken och i arbete) är en mycket dynamiskt rörelse som måste förändras i varje situation.......
Tänk om ....tänk nytt och acceptera aldrig att det ska vara på ett visst sätt....det är du och hästen som i samarbete sätter agendan....tar till hjälp om ni har körd fast.... :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 22 jan-11 kl 10:40 »
Jag rider min Frieser bettfritt - hon är 5 år och inriden så.
Det enda jag kan sakna är att jag inte riktigt kommer åt hennes nacke i böjningen när vi "dressyrar", där skulle jag behöva ha ett tränsbett för att få tag i munnen och ganaschen bättre.
Skogsridning och övrigt fungerar utmärkt!

Sen har jag en Nordsvensk på 8 år som jag tog över för ca 2 år sen - hon har dålig tillit till människan och när hon får för sig något så ska hon minsann genomföra detta och blir inte kontaktbar i dessa stunder - henne går det inte att rida bettfritt - henne måste jag ha stång på för att överhuvudtaget ha någonting att säga till om när hon blir sån. Har ingen lust att hamna upponer i ett dike pga att jag tvunget vill rida bettfritt.
Man får vara väldigt lätt på handen när man rider i stället.

Har även en kompis som rider sin Varmblodiga travare bettfritt och hon har lite samma situation som jag med min Frieser - lite svårt med nackjobb men annars fungerar det finfint!

Vi har varsitt sånt här:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Det jag vill ha sagt med detta är väl att det är olika beroende på hästens tillit till människan.

Jag har inga problem att få en häst att jobba i form med detta träns heller, jag rider inte hästen i form med bettet utan med sitsen och jobbar med eftergift som belöning.

Att rida bettlöst kräver en del av ryttaren och att man kan rida för sätte och vikt
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Brokullen

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 22 jan-11 kl 11:16 »
Jag har inga problem att få en häst att jobba i form med detta träns heller, jag rider inte hästen i form med bettet utan med sitsen och jobbar med eftergift som belöning.

Att rida bettlöst kräver en del av ryttaren och att man kan rida för sätte och vikt

ja det är väl det som är att rida,men tyvärr är det många som tror att hästen går i form bara dom böjer på nacken.
En tanke till som slog mej vad det gäller "starka hästar" det är väl snarare det man kan kalla ouppfostrad häst,alla hästar är egentligen för starka för oss människor och att då använda tyglarna och vad det än är tyglarna är fästa vid känns ju inte som det är helt rätt väg att gå.Först och främst skall ju hästen trivas med sin utrustning annars kan man inte räkna med att kunna kräva något av hästen

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 22 jan-11 kl 11:24 »
 ;D
ja det är väl det som är att rida,men tyvärr är det många som tror att hästen går i form bara dom böjer på nacken.
En tanke till som slog mej vad det gäller "starka hästar" det är väl snarare det man kan kalla ouppfostrad häst,alla hästar är egentligen för starka för oss människor och att då använda tyglarna och vad det än är tyglarna är fästa vid känns ju inte som det är helt rätt väg att gå.Först och främst skall ju hästen trivas med sin utrustning annars kan man inte räkna med att kunna kräva något av hästen
;D

Ett problem med "starka" hästar är att man tränsar upp och eftersom hästar flyr från smärta så blir dom ännu mer "starka" också är maktkampen igång och vi kommer att förlora. Ridning är en tekniksport som du skriver, därför så kan vi styra hästar så lätt som vi kan om vi kan tekniken för att få dom att följa oss
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 22 jan-11 kl 11:31 »
Jag köpte den bettlösa trens från Hööks til min islänning. Den funkat på nesten samma sett som westerngrimman jag brukte innan.

Tyvärr försvann all pels där "tyglarna" går genom ringen, så efter 3 turar kunne jag inte bruka den mer :(
Men pröver igen til sommaren när det inte är en massa päls i vägen :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 22 jan-11 kl 16:33 »
oj, vilken massa svar, tack =)
eftersom jag er rett stor så och mer eg vill ha en arbetshest så kommer det bli en ardenner, och dom ardennrar jag haft förut har varit lugna och snella, derför tenkte jag att jag skulle testa bettlöst.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jan-11 kl 16:56 »
;D ;D

Ett problem med "starka" hästar är att man tränsar upp och eftersom hästar flyr från smärta så blir dom ännu mer "starka" också är maktkampen igång och vi kommer att förlora. Ridning är en tekniksport som du skriver, därför så kan vi styra hästar så lätt som vi kan om vi kan tekniken för att få dom att följa oss
Tja det där är ju en  elit ryttare rider med både stång och hackarmor och alla fyrsnaps kuskar den nivån som ja sett i alla fall ja alla är dom ju säker ligen okunniga.  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 22 jan-11 kl 17:29 »
Pålle:
Hoppas att du skojar.
Proffsryttarna använder skarpa bett för att kunna göra så små signaler som möjligt.
Eftersom stångbett är "skarpare" så krävs det mindre rörelser för samma effekt.
Det är helt fel att "tränsa upp" för att man inte har kontroll över sin häst... Man ska tränsa upp när man har full kontroll över sin häst och vill förfina sin teknik.

Tamate:
Jag har provat hackamore (på fullblodskorsning) och "islands-bettlöst-träns". Tycker att Islandstränset var rätt värdelöst på hästen jag red på, den uppfattade inte mina signaler och om man tog i mer så blev det ju bara ont, inte en signal. Men det kan också ha att göra med att jag inte är van vid att rida islandshäst. Hackamore funkade däremot väldigt bra, jag kunde vara superlätt i handen och ändå få fram vad jag menade.

På nordisen jag var medryttare på red vi oftast med ett helt vanligt bett och träns utan nosgrimma. Han var av den grova sorten men akademiskt tränad och aldrig tung på handen.

« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 17:34 av skiesabove »
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jan-11 kl 17:34 »
Dom använder det för att kunna göra så små signaler som möjligt.

Eftersom stångbett är "skarpare" så krävs det mindre rörelser för samma effekt.

Det är helt fel att "tränsa upp" för att man inte har kontroll över sin häst... Man ska tränsa upp när man har full kontroll över sin häst och vill förfina sin teknik.
Tja på så vis har du ju rätt men samtidigt om du beter dig rätt så har du ju automatik  mer att ta av när det gäller.
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 17:36 av Pålle »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 22 jan-11 kl 17:35 »
 ???
Jag förstod inte vad du nyss skrev, vad menar du?
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-11 kl 17:45 »
???
Jag förstod inte vad du nyss skrev, vad menar du?
du får läsa det ja har skrive har ingen bättre förklaring just men ja vet vart  falla att det funkar men man håller inget med vad du än sätteri om det bär å sta du får bar lite fördröjning  på kaoset

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 22 jan-11 kl 18:03 »
 ??? ??? ???

Menar du...
Att det spelar ingen roll vad man har för träns om hästen börjar skena?
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 18:11 av skiesabove »
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jan-11 kl 18:35 »
??? ??? ???

Menar du...
Att det spelar ingen roll vad man har för träns om hästen börjar skena?
inte om den verkligen vill då finns inget stopp vill lika så är det att en häst vill fly om du  år adrenalin på slag  det betyder just fly en häst kan vara något för en del att tänka på.
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 18:45 av Pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser