Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bettlöst trens  (läst 15695 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: bettlöst trens
« Svar #20 skrivet: 22 jan-11 kl 18:43 »
Fast jag kan av erfarenhet säga att det är INTE kul att ha ett sånt här träns om hästen börjar dra iväg... Man har fan noll kontroll då (med ett bett kan man iaf tvinga hästen att springa i cirklar):

"Globus Bettlöst Träns"

//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 22 jan-11 kl 18:53 »
Pålle kan du rida kan man rida med allt i hästens mun, det är när man tränsar upp för att kompensera sin okunighet man är farligt ute. Som duktig ryttare kan du rida så mjukt att du inte stör hästen och får den att må dåligt av bettet.

skiesabove varför ska hästen dra iväg? Då är det något som är fel i kontakten mellan dig och hästen, rider du en häst du är rädd ska sticka med dig när du rider ta hjälp av någon innan det händer en allvarlig olycka.
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 19:03 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 jan-11 kl 18:59 »
Kan bara säga att det finns så mycket rätt och fel vadet gäller bett och inte bett allt kan va skadligt beroende på användaren  så även betts löst  om man hamnar i fel situation. 

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 22 jan-11 kl 19:05 »
Pålle kan du rida kan man rida med allt i hästens mun, det är när man tränsar upp för att kompensera sin okunighet man är farligt ute. Som duktig ryttare kan du rida så mjukt att du inte stör hästen och får den att må dåligt av bettet.

skiesabove varför ska hästen dra iväg? Då är det något som är fel i kontakten mellan dig och hästen, rider du en häst du är rädd sa sticka med dig när du rider ta hjälp av någon innan det händer en allvarlig olycka.

Han drog iväg för att alla dom andra hästarna gjorde det, han ville ju inte bli lämnad, och det var inte "min" som började det (jag är förvånad att han hakade på, han är 26 år gammal). Men det var unghästar med på turen och dom började hetsa upp varandra. Jäkligt svårt att försöka få en häst att bryta iväg från flocken, speciellt med det där tränset som inte sitter särskilt bra (inte på den hästen iaf).

Jag var dock inte särskilt "rädd" för min egen skull, jag har åkt av i mycket obehagligare situationer (ridandes ett fullblod som blev jagad av en flock halv-vilda hundar tex), en liten islänning kan man ju kliva av. Det var dock mycket obehagligt att gruppen var på väg mot en stor väg till fara för hästarnas egen hälsa.

Jag lyckades ändå stanna Oli, men jag gillar verkligen inte känslan av att ha så dålig kontroll över hästens huvud i såna situationer. Med ett vanligt tränsbett eller ett träns som överhuvudtaget sitter kvar är det lättare att bryta farliga lägen. Det är vad jag föredrar, och då är det ju bäst att jag håller mig till det jag känner passar mig bäst?

Alla hästar kan bli skrämda och börja skena, det är ju deras viktigaste överlevnadsinstinkt.
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 19:21 av skiesabove »
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 jan-11 kl 19:16 »

skiesabove varför ska hästen dra iväg? Då är det något som är fel i kontakten mellan dig och hästen, rider du en häst du är rädd ska sticka med dig när du rider ta hjälp av någon innan det händer en allvarlig olycka.
ser mest dit inlägg som om du inte vill förstå ja har klar gjort min ståndpunkt i diskusiskornen  så ja tror inte vi kommer längre där. 
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 19:27 av Pålle »

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #25 skrivet: 22 jan-11 kl 19:23 »
Min lille erfaring med bettlöst av typen "Bitless Bridle"(inte originalen) är at det är bra å trena hästen med en westerngrimma innan.

Först lærer man hesten å bøye halsen, rygge, flytte framparten m.m. från bakken med bara westerngrimma. Det er viktig å alltid slippa grimskaftet i samma sekund som hesten gör det man ber om (på samma sett som man belønner hästen när man rider). Då får man en fölsom (kenslig?) häst som er kul å ri :) Har man en fölsom häst verkar bitless bridle bra.

När hästen kan alt från bakken kan man altså bara klätra på och göra samma sak fordi hästen kan signalene. 
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 22 jan-11 kl 19:42 »
Skiftestads:

Ja, det gör en grym skillnad om hästen blivit ordentligt tränad från marken innan. Nordisen jag red var NH/akademiskt tränad, han var en dröm att rida på enkelt snaffle och utan nosgrimma ^^.

Sen ren allmänt så är det ju så att alla hästar är individer och det som funkar på en del blir katastrof på andra =).
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 22 jan-11 kl 22:55 »
Bettlösa träns finns i massa olika varianter en del skarpare och en del mjukare.
Bästa är om du köper en ardenner , lär känna din häst först .
Se till att du köper en cool häst.
Ha alltid ett rakt bett om du använder bett på ardenner då dom har låga gomvalv.
Sen har du ett problem här ...bettlösa träns finns inte i ardenner stl !
Jag har själv grova brukshästar så jag vet *suck*
Vår tunnaste tinker som har 13,5 i bettstl kan ha bettlöst träns men det är på håret .
Har inte lyckats hitta nåt större så nu ska jag börja tillverka mina träns själv ..
Det är inte alls svårt faktiskt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 22 jan-11 kl 23:03 »
När jag red western så red jag en ung märr med nån slags råhudsögla som sitter över mulen, precis nedanför ganasherna har jag för mig om jag inte minns fel. En enkel läderrem över nacken som höll öglan på plats och sen ett tagelrep som var fäst i öglans knut under hakan på hästen.
Nu var ju hon NH-tränad, men ändå... Hon gick som en DRÖM på detta huvudlag! Är det nån som vet vad detta heter? Jag har glömt...  :-[

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 22 jan-11 kl 23:07 »
Kanske en Bosal ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 22 jan-11 kl 23:15 »
Jaaa! Så hette den!  :D Tack!  :-*

Det var himla kul att rida henne med en sån, jag var rätt skeptisk till en början, men när jag insåg hur bekväm hon var med den, så kändes det helt rätt.  :)

Bosalen är ju dock rätt så skarp, så man får vara noga med att ha en mjuk och stadig hand. Inget man kan hålla på att rycka i hur som helst.

Åååh, va jag saknar att rida henne...  :'(

/Sara

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 22 jan-11 kl 23:22 »
Jaghar en mkt mildare bosal här som är bett läder i ögglan ist .
Sen kom jag på att det finns bettlösa träns som heter sidepull oxå , den från hööks har vi .
Funkar super på den smalnästa tinkern *S*

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 22 jan-11 kl 23:25 »
Jaghar en mkt mildare bosal här som är bett läder i ögglan ist .

Bett läder...?? Menar du berett läder? Istället för råhuden alltså? Har du gjort den själv?

/Sara

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 22 jan-11 kl 23:30 »
Jag kan fanimej inte stava .
Jag skulle skriva brett läder haha
Nepp jag köpte det på hööks för några år sen faktiskt .
Alltså hela bosalen är i läder och ögglan fram i brett platt läder med nitar på ..såå snyggt faktiskt .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 23 jan-11 kl 00:29 »
Jag kan fanimej inte stava .
Jag skulle skriva brett läder haha
Nepp jag köpte det på hööks för några år sen faktiskt .
Alltså hela bosalen är i läder och ögglan fram i brett platt läder med nitar på ..såå snyggt faktiskt .

He he... Inte lätt att få med alla tangenter ibland. ;)

Har du nån bild på läder-bosalen?

/Sara

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #35 skrivet: 24 jan-11 kl 16:50 »
någon her som testat bettlöst trens?
har planerat att köpa en ardenner lengre fram som båda ska ridas lite lett och som ska anvendas som brukshest på gården och jag er lite fundersam om ma verkligen måste anvenda bett?
er uppvext på gård sjelv med många hestar och vi har anvent bett i alla år men nu har jag börjat fundera om det verkligen er nödvendigt
Ja, här rids hästarna (Basjkirer) in med bettlöst och en del fortsätter gå med bettlöst.

Det som finns på bild nedan fungerar mycket som ett vanligt huvudlag och jag har inga bra erfarenheter av det, jag använder ett sådant som tyglarna fästes i ringar fram mot mulen och man har en checkrem under hakan. Inga problem om hästen förstår "nödbromsen", dvs att man släpper ena tygeln och håller den andra stumt mot låret, väldigt kort. Då böjer sig hästen tills den stannar.

Men visst, det kan uppstå situationer när man inte har 100% koll och det sker en olycka, precis som när man rider med bett. Jag har bara bra erfarenheter.

Tillägger att jag rider mer NH än traditionellt. Hästarna går undan för tryck mer än att man "drar" dem åt ett håll.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 jan-11 kl 17:22 »
Ni snackar om bett löst en bosal i fel händer  kan leda till att näs benet går av .Sen så varv det nån av dom stora fyrspanns kuskarna som yttra sig  typ att ja kör inte ett en häst utan att veta att ja har en skans att få stopp  på den  tror det var Tomas Eriksson men kan ha fel. Såte det fins inget bett som är skarpare än dess hand.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 24 jan-11 kl 21:17 »
Ni snackar om bett löst en bosal i fel händer  kan leda till att näs benet går av .Sen så varv det nån av dom stora fyrspanns kuskarna som yttra sig  typ att ja kör inte ett en häst utan att veta att ja har en skans att få stopp  på den  tror det var Tomas Eriksson men kan ha fel. Såte det fins inget bett som är skarpare än dess hand.

Självklart, man måste ju alltid vara försiktig med hästens mun och resten också för den delen, och ännu mer om man har "vassa" eller skarpa hjälpmedel.

Min erfarenhet av bosalen var att jag knappt behövde hålla i "tyglarna" överhuvudtaget. Hon gick såååå mjukt och fint!  :-*  Men en bosal får man ju aldrig rycka i. Hade jag gjort det så hade nog min instruktör gett mig ett rejält kok stryk...  ;)

När jag och en kompis var på en två-dagars fjäll-ritt så fick hon ett kallblod som reds med bara repgrimma. Han var totalt oregerlig om han hade ett bett i munnen, stegrade sig och var en fara både för sig själv och andra, trots att man inte tog i tyglarna nånting alls knappt. Med repgrimma gick han som en dröm!  :)

/Sara

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 24 jan-11 kl 22:16 »
Jag har bettlöst på mina. Hööks, men med de undre korslagda remmarna borttagna, och tyglarna fästa i ringen på sidan. Med de korslagda remmarna kan det bli ett konstigt tryck för hästen - upp med ganachen, men ner med mulen ( förstod ni? ).. När fantastiske Brandy, som innan reds med grimma, visat att något var fel med det nya bettlösa och vi funderat en stund, och sen klippte bort remmarna, gick han som en gud.
Som flera säger handlar det ju om att häst och ryttare känner varandra, och respekterar varandra. Att alla skulle tycka lika vore väl en utopi? Men helt klart tror jag att alla hästar kan ridas bettlöst. Kanske inte idag, men när ägaren fattat förstått att det inte är med våld man löser problemen.  ;)

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 jan-11 kl 22:31 »
Jag har bettlöst på mina. Hööks, men med de undre korslagda remmarna borttagna, och tyglarna fästa i ringen på sidan. Med de korslagda remmarna kan det bli ett konstigt tryck för hästen - upp med ganachen, men ner med mulen ( förstod ni? ).. När fantastiske Brandy, som innan reds med grimma, visat att något var fel med det nya bettlösa och vi funderat en stund, och sen klippte bort remmarna, gick han som en gud.
Som flera säger handlar det ju om att häst och ryttare känner varandra, och respekterar varandra. Att alla skulle tycka lika vore väl en utopi? Men helt klart tror jag att alla hästar kan ridas bettlöst. Kanske inte idag, men när ägaren fattat förstått att det inte är med våld man löser problemen.  ;)
självfallet så ska det vara så det är ju knappast motsatsen ja förordar  ja kan också köra utan bett  men ja skulle aldrig göra det om det skulle kunna finnas en skans att ja kan utsätta andra för fara  utan då skarpare betsling som extra säker het fast men mjuk hand  hur säker häst du än har så finns det en risk den vill ja för hindra om ja kan sen så ser ja det om en skyldig het mot andra då har ja gjort vad som går för att för hindra en olycka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser