Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbkurs i stöd och bidrag?  (läst 50649 gånger)

olivia.k

• Jämtland
SV: Snabbkurs i stöd och bidrag?
« Svar #180 skrivet: 12 aug-13 kl 11:26 »
Olivia!
Fråga grannen vad det är för åtaganden det handlar om. Ta inte över något bara för att vara snäll. Prata också med länsstyrelsen för att höra om det enklaste sättet att lösa detta.

Tack för hjälpen. Jag tog inte över något åtagande, dels var det för sent att överföra, och jag skulle inte få några pengar i år för dessa åtagande, dels så är inte vallodling ens blockbundet så hade lantbrukaren i fråga varit lite smartare hade hon överfört vallodling till något annat av hennes 100+ block som hon brukar. Det där andra hon ville jag skulle ta över var ekologisk certiferad odling el vad det heter, vilket vi ändå inte kunde ta över då jag inte odlar något.
Det lustiga i sammanhanget är att både hon och min andra granne har sökt stöd på mark som de inte brukar. Jordbruksverket borde vara tydligare med att man endast får stöd för mark som man brukar och att det inte är fritt fram att få stöd bara för att brukaren av marken inte söker stöd själv.

Existens

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 12 aug-13 kl 11:34 »
Jag tycker nog att jordbruksverket är ganska tydliga.. men folk struntar i det helt enkelt och chansar..

Så här står det i texten..

Den 15 juni måste du ha rätt att bruka den mark som du söker gårdsstöd för
och du ska ansvara för driften.
Du har rätt att bruka marken om du själv äger den,
har ett arrendekontrakt eller om du kommer överens med markägaren
.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #182 skrivet: 23 sep-13 kl 20:48 »
Sitter och kikar lite på LRFs stödrättsbörs. Kan någon vänlig själv förklara varför stödrätterna har olika värde? Det varierar ju mellan 132 till 349 Euro i region 4.

Önskar även tips på fler sidor där det handlas med stödrätter.

Existens

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 24 sep-13 kl 13:14 »
Det är lite knepigt med de här olika värdena. Enligt vad jag vet så beror det på historien bakom den marken som fick stödet när systemet infördes.  Först och främst beroende på om det var bete eller åker och sen beroende på vad den som fick stöden hade haft för stöd innan.
Det fanns ju ett stödsystem även innan 2005, och det utgår från stöd under 2000-2002. Då fanns allehanda varianter med mjölkbidrag och annat.

Jag undrar om marknaden är så stor så det finns speciellt många ställen att handla stödrätter på.

Inte ens på Blocket finns några, förutom såna som hänger ihop med en gård  :)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #184 skrivet: 24 sep-13 kl 14:17 »
Önskar även tips på fler sidor där det handlas med stödrätter.

Sista dagen för att söka stöd var 18 april och jag köpte mina stödrätter den 17 april på blocket. Det var någon som la ut i sista sekunden och ville få dem sålda därför var priset rätt lågt. De flesta andra som sålde stödrätter tog mer betalt per stödrätt än rätterna gav i stöd. Så mitt tips är att avvakta och hålla huvudet kallt.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #185 skrivet: 24 sep-13 kl 18:24 »
Sista dagen för att söka stöd var 18 april och jag köpte mina stödrätter den 17 april på blocket. Det var någon som la ut i sista sekunden och ville få dem sålda därför var priset rätt lågt. De flesta andra som sålde stödrätter tog mer betalt per stödrätt än rätterna gav i stöd. Så mitt tips är att avvakta och hålla huvudet kallt.

Jag kan lugnt säga att jag inte är så cool att jag kan vänta till sista dagen. Vill vara ute i god tid, speciellt när precis allt detta är nytt för mig.
 Men det kanske är mer rullians på rätterna efter nyår?

Ek

• Västergötland
« Svar #186 skrivet: 27 sep-13 kl 12:25 »
Äger du stödrätter för minst 4 hektar har du möjlighet att skaffa nya till 15 juni.Det fanns finns något som heter strödrättsbörsen är inte 100 på att det finns kvar.Ibland kan man hitta annonser på någon bokföringsbyrå.Går väl att ringa och höra sig för.Men jag skulle nog höra med jordbruksverket först om man kan få ur nationella reserven.Kan inte kriteteriernaför det.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #187 skrivet: 29 sep-13 kl 21:53 »
Men det kanske är mer rullians på rätterna efter nyår?

I april var det ruljans, bland annat på denna sida:

http://stodratter.se/Default.asp?p=30456&pt=&m=4105

T16_AeRo

• Närke
« Svar #188 skrivet: 26 dec-13 kl 20:34 »
En bekant pratade om att nya regler är på gång gällande jordbruksstöd inom de närmaste åren. Stämmer det?

Svarar på mitt eger inlägg då jag nyss hittade detta: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/stodenefter2013/jordbrukarstod2015.4.7fce753c13a4ec2cda780001773.html

Verkar som om de som har mindre än 10 hektar åkermark kommer få sänkt gårdsstöd eftersom de inte kan söka det nya "förgröningsstödet"

Om fler är intresserade av att läsa
« Senast ändrad: 26 dec-13 kl 21:17 av T16_AeRo »

Hans Andersson

• -
« Svar #189 skrivet: 27 dec-13 kl 16:05 »
Njo, söka kan dom nog, men har man mer än 10 ha så måste man ha fler grödor.

Om du har 10 hektar åkermark eller mer ska du ha minst 2 eller 3 olika grödor på din mark. Både träda och vall räknas som en gröda. Hur många grödor som du ska ha styrs av hur många hektar åkermark du har och var i landet marken ligger. Det finns också regler för hur stor andel av marken som grödorna får täcka.

Hela informationen var ju synnerligen löst formulerad.. *det kan bli så här.. eller så här.. eller kanske så här*

Och bara ordet *förgröningsstöd* !?   Vem i hela friden kom på det??

T16_AeRo

• Närke
« Svar #190 skrivet: 30 nov-14 kl 19:21 »
Har en fundering ang. nästan 1ha betesmark på mina svärföräldrars gård (Vet att dom sökt EU-stöd på marken för länge sedan, men sedan höjdes väl gränsen hur mycket mark man var tvungen att ha för att få stöd)

På jordbruksverket står följande:
Citera
Du kan få gårdsstöd för all jordbruksmark som du brukar.
Du har rätt att bruka marken om du själv äger den,
har ett arrendekontrakt eller om du kommer överens med markägaren.

Innebär det att jag kan söka stöd för deras mark enbart med en muntlig överenskommelse. Förutsett att man ser till att marken sköts då

olivia.k

• Jämtland
« Svar #191 skrivet: 30 nov-14 kl 20:18 »

Innebär det att jag kan söka stöd för deras mark enbart med en muntlig överenskommelse. Förutsett att man ser till att marken sköts då

Ja, du kan söka stöd på mark utan att ha något skriftlig papper på att du får söka stöd på marken.
Jag har haft två olika personer som år 2012 och 2013 sökte stöd och fick bidrag för min mark utan att fråga om lov, och trots att jag sagt åt dem att de inte ens får bruka marken längre.
Länsstyrelsen och jordbruksverket har ingen kännedom huruvida de som söker stöd på mark de inte äger, har frågat om lov eller ej.
Det betyder att ser du en åker eller äng i skogen som ingen brukar, kan du börja bruka den och söka stöd för den och det kan ta åratal innan markägaren upptäcker det.

Hans Andersson

• -
« Svar #192 skrivet: 01 dec-14 kl 16:22 »
Grejen är väl att det är själva marken i Sverige som räknas, inte direkt vem som får pengarna för den.
Så huvudsaken är nog att det inte är två eller fler som söker stöd för samma plätt. Då lär det bli stopp i maskineriet.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #193 skrivet: 01 dec-14 kl 20:17 »
Jag har haft två olika personer som år 2012 och 2013 sökte stöd och fick bidrag för min mark utan att fråga om lov, och trots att jag sagt åt dem att de inte ens får bruka marken längre.

Det du råkat ut för låter ju lite småaktigt  :-\ Återstår att se hur ärliga mina svärföräldrars grannar är.
 Hur gick du till väga för att få reda på vem som fick stödet för din mark? Lämnar Länstyrelsen ut den informationen?

Åter till mina svärföräldrars mark.. Kontaktar jag Länsstyrelsen och uppger fastighetsbeteckningen så de kan lägga upp kartor m.m..?
 Stödrätt måste jag såklart ordna innan

fiafia

• Östergötland
« Svar #194 skrivet: 01 dec-14 kl 20:41 »

"Hur gick du till väga för att få reda på vem som fick stödet för din mark? Lämnar Länstyrelsen ut den informationen?"

När beslut är fattade är det en offentlig handling. Kontakta länsstyrelsen.

"Åter till mina svärföräldrars mark.. Kontaktar jag Länsstyrelsen och uppger fastighetsbeteckningen så de kan lägga upp kartor m.m..?
 Stödrätt måste jag såklart ordna innan"

Du kan kontakta länsstyrelsen även om detta. Vad gäller stödrätter så kan det vara bortkastat. Hitintills har kravet varit fyra hektar för att kunna ansöka om gårdsstöd. Det som kan vara aktuellt för dig är miljöstöd. Hitintills har kravet varit att stödbeloppet ska överstiga 1000kr per stödform för att pengar ska betalas ut. Nästa är allt så nytt och än vet vi inte hur det kommer att bli.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #195 skrivet: 01 dec-14 kl 20:52 »

Åter till mina svärföräldrars mark.. Kontaktar jag Länsstyrelsen och uppger fastighetsbeteckningen så de kan lägga upp kartor m.m..?
 Stödrätt måste jag såklart ordna innan

Vet du om att man måste ha 4 hektar? Du nämner bara 1 hektar i din tidigare post. Här är en länk med info hur man söker stöd.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/aldrigsoktstodforut/stodtilllandsbygden/sasokerdustod.4.2a19d05112133800c8b8000682.html

T16_AeRo

• Närke
« Svar #196 skrivet: 01 dec-14 kl 20:56 »
Vet du om att man måste ha 4 hektar? Du nämner bara 1 hektar i din tidigare post. Här är en länk med info hur man söker stöd.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/aldrigsoktstodforut/stodtilllandsbygden/sasokerdustod.4.2a19d05112133800c8b8000682.html

Har själv fått stöd för våran egen mark här på gården. Ca 6 hektar

Tack för länken. Får forska lite mer i detta till våren   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser