Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rå eller torr ved  (läst 10671 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Rå eller torr ved
« skrivet: 04 jul-06 kl 12:31 »
Nybörjar fråga: ska jag köpa rå eller torr ved för denna vinters bruk? jag ska till och beställa nu i Juli!

Attis

• -
Re:Rå eller torr ved
« Svar #1 skrivet: 04 jul-06 kl 12:52 »
Torr!

Färsk ved hinner garanterat inte bli torr tills höst/vintern.
/Attis

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 04 jul-06 kl 13:59 »
Jag har ca fem kubik redan som är torr, så den ny är nog inte behov av förens efter nyår!?

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jul-06 kl 16:33 »
Det torkar dåligt på hösten/vintern....
Så om du inte ska leva som Suresh (kallt inomhus) får du nog skaffa mer. Fem kubik är nog i snålast laget.
/Attis

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 05 jul-06 kl 23:55 »
Jag brukar följa bondepraktikans råd om att veden ska vara sågad, kluven och i hög på vedbacken innan påsk. Staplad i vedbon innan midsommar om man ska elda med den till hösten.
Bäst blir veden om den får torka två år.

Visst går det att elda med surved, men det blir inte så varmt och sotar gör det också.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jul-06 kl 02:24 »
Om man klyver veden ett par extra gånger torkar den mycket snabbare ... brinner också snabbare men det blir ju lika mycket värme.

Jag får min oljetank bortmonterad nästa vecka så jag har lite att fundera på ang. hur jag ska hålla mig varm i vinter.   :o

Edit :
Min flickvän älskar att sticka yllestrumpor och jag har en ny yxa så jag har gott hopp !
« Senast ändrad: 06 jul-06 kl 02:26 av Vitis »

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jul-06 kl 18:35 »
Min flickvän älskar att sticka yllestrumpor och jag har en ny yxa så jag har gott hopp !

Flickvän och sockor värmer säkert bra, men var yxan kommer in i bilden går jag bet på...  ;)

Jag brukar följa bondepraktikans råd om att veden ska vara sågad, kluven och i hög på vedbacken innan påsk. Staplad i vedbon innan midsommar om man ska elda med den till hösten.
Bäst blir veden om den får torka två år.

Det är ju precis så jag har fått lära mig av min gammelmorbror! Fasen, var det han som skrev bondepraktikan, eller?  ;D Ek bör alltid torka i två år innan den stoppas i spisen, enligt gammelmorbror.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jul-06 kl 18:38 »
Påsken infaller lite olika så påsken torde påverka luftens fuktighet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 jul-06 kl 00:38 »
Flickvän och sockor värmer säkert bra, men var yxan kommer in i bilden går jag bet på...  ;) ....

Naturligtvis tänker jag jaga runt flickvännen i huset med yxan, det lär hålla oss båda varma. När hon inte är här får jag väl spenta ved med den som en annan bonne nu när det är slut på oljedekadensen.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #9 skrivet: 13 jul-06 kl 22:19 »
Naturligtvis tänker jag jaga runt flickvännen i huset med yxan, det lär hålla oss båda varma. När hon inte är här får jag väl spenta ved med den som en annan bonne nu när det är slut på oljedekadensen.

Men Vitis, vad du envisas med att busa runt så fort jag vänder ryggen till...
(han är så snäll så och håller mig fakiskt varm på andra sätt...)  ;) :-[ :P
Fast nu dröjer det ett slag, för nu ska jag ut och leka pirat! eller hur var det?

ps: för att återgå till ämnet, någorlunda: oljetanken försvann idag, så nu får Vitis ta kallduschar ett tag innan den nya varmvattenberedaren behagar komma! Hihi, det kan inte skada!

/yrian (lite tetig idag)
Höns, stickning och pelargoner

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 jul-06 kl 02:16 »
Lilla dottern påstår att kalldush är skönt så här på sommaren ... men det sa hon medan det fortfarande fanns varmvatten ... vi får väl se hur det går .... å jag, jag badar bara till jul.

Har du provat ut träbenet och ögonlappen nu då ?? Du som är händig vid maskinen kanske skulle sy upp en liten "Jolly Roger" ändå.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 14 jul-06 kl 07:13 »
Det går bra att få torr ved till vintern, om man i juli-augusti "syrfäller" klenare lövträd,
dvs låter dom ligga okvistade om möjligt ej platt på backen.
När löven vissnat ordentligt har dom dragit ur saven ur veden, som då är väl så torr
som ved huggen på konventionellt sätt och tidpunkt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 14 jul-06 kl 16:18 »
Det går bra att få torr ved till vintern, om man i juli-augusti "syrfäller" klenare lövträd,
dvs låter dom ligga okvistade om möjligt ej platt på backen.
När löven vissnat ordentligt har dom dragit ur saven ur veden, som då är väl så torr
som ved huggen på konventionellt sätt och tidpunkt.
Så låter jag alla träd jag skall använda till ved få torka ut, halverar garanterat torktiden på veden. Visste faktiskt inte att det fans ett speciellt namn på förfaringssättet :). Nackdelen är väl att den känns lite mer svårhuggen än färskt trä.
Men du har alldeles rätt.... det är fullt möjligt att få riktigt hyffsad eldningsved på tre månader (eller ännu kortare tid om man staplar riktigt luftigt och har tur med vind och sol) om man låter mindre träd ligga c.a tre veckor okvistade.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #13 skrivet: 14 jul-06 kl 19:50 »
.... å jag, jag badar bara till jul.

Okej okej, håll dig het då, inte mig emot... Jag tänker absolut inte klaga på det!
Höns, stickning och pelargoner

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #14 skrivet: 14 jul-06 kl 22:16 »
Jag fick 20kibik torr ved nu iaf, jag har inte räknat alla vedträna änn, hur lång tid kan det ta att stapla allt detta!??

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 14 jul-06 kl 22:49 »
Jag fick 20kibik torr ved nu iaf, jag har inte räknat alla vedträna änn, hur lång tid kan det ta att stapla allt detta!??
Tja det beror väl på hur kvick du är i nävarna och hur länge ryggen din håller utan vila ;).

Du kunde lika gärna frågat hur lång tid det tar att ro en roddbåt över sjön.

Mitt svar blir "-ungefär fyra snus, femtons helvete, och ett dussin "stå still stapeljävel".

mvh/Fred
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 22:51 av Fred »
Some give it all."

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #16 skrivet: 15 jul-06 kl 07:11 »
Tja det beror väl på hur kvick du är i nävarna och hur länge ryggen din håller utan vila ;).

Du kunde lika gärna frågat hur lång tid det tar att ro en roddbåt över sjön.

Mitt svar blir "-ungefär fyra snus, femtons helvete, och ett dussin "stå still stapeljävel".

mvh/Fred

Om jag vet vilket sjö det är så kan jag tala om hur lång tid det tar att ro över. Jag kan tala om hu lång tid det tar att cyckla X mil åxå! Jag räknar med 1 timme per kubik.

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 15 jul-06 kl 16:44 »

När du räknat färdigt, skriv antalet här så får du svar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 16 jul-06 kl 06:01 »
Om du har gått om plats i vedboden kan du fuska med att trava veden i dubbla staplar och sedan slänga in resterande ved bakom. Har du väldigt gott om plats i vedboden så går det förstås ännu snabbare att bara kasta in alltihop.

Berätta gärna hur lång tid det tog. Jag har personligen aldrig brytt mig om tidsåtgången. Jag bara gör. För det ska ju göras. Nu t ex.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 16 jul-06 kl 06:28 »
Om jag vet vilket sjö det är så kan jag tala om hur lång tid det tar att ro över. Jag kan tala om hu lång tid det tar att cyckla X mil åxå! Jag räknar med 1 timme per kubik.
Du kan möjligen räkna ut hur lång tid det tar för dig själv....men om jag frågar dig hur lång tid det tar för mig så blir svaret en väldigt grov gissning.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

75 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser