Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barka trädstammar  (läst 31920 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Barka trädstammar
« skrivet: 22 jan-11 kl 18:04 »
Jo hörrni, jag ska barka av ett 30 tal träd (mest gran).
Jag ska använda dem att bygga med (utan att såga upp dem).
Avbarkar jag dem så håller de längre.

Hur avbarkar man lättast? Tips?

Sebastian

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Barka trädstammar
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 18:11 »
Hello
Har du tagit ner träden eller står de fortfarande??

I så fall kolla googla "fetvedens vänner"..
Verkar sjukt bra.
Jag har ett bygge på gång, men har som vanlig haft lite för bråttom...
Träden ska tydligen stå halv-barkade ett bra tag för att feta till sig.

Annars kan du vänta med att fälla tills saven börjar stiga så är de lättast att barka av, tror jag.
Finns säkert folk här som känner till detta sjukt mycket bättre än mig, ville mest dela med mig om fetvederiet.
Lycka till med bygget!

// mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 18:13 »
Gran till husbyggnation fäller du på vintern och barkar enklast med barkspade.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 18:16 »
Nackdelen med fetved är att du får vänta sisådär 7-10år för ett bra resultat.

Nu under vintern är det "trögbarkat" pga att det är så torrt, fördelen är dock att virket är relativt (!!!) torrt redan när du barkar det.

Det är mer lättbarkat när saven stiger men som sagt så blir ju också virket fullt av sav.

Barka av med en "barkspade", finns på lantmännen eller på loppisar för en 20kr.
Fast har du en smidig yxa går det lika bra att "skrapa" med den.

/Neiklot

Avlaerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 21:28 »
Finns sådant barkningsaggregat till motorsåg som är väldigt smidiga.

Där har du en:

http://www.logosol.es/freshcut/index.php/news/57

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 23 jan-11 kl 01:50 »
Gran och fetved hänger nog inte ihop, utan det är väl bara tall man barkar stående för att få fetved?

Så detta borde väl handla om att barka granstockar.

Kvista noga och gå fram med barkspade.

brainghost

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-11 kl 04:01 »
Gör som "anders" säger så blir det nog bra.....

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #7 skrivet: 23 jan-11 kl 10:37 »
Gör som "anders" säger så blir det nog bra.....
Låt oss starta en internet sekt där vårt motto är: "Gör som Anders säger så blir det nog bra" :-)

Nu gör jag oftast som morbror säger och det verkar sammanfalla med Anders i det här fallet. Jag har redan börjat barka med barkspade (pust och stön). Jag tror att det är viktigt att inte låta trädet ligga för länge, tycks bli svårare att barka av då.
Jag har också förstått att det är olämpligt att använda stammar av björk och asp (inte hårt nog), ruttnar fortare.

Jag hade hoppats på någon mirakel metod men logosolmotorsåg grejen ser dyr ut och fetved tar för lång tid. 1 juli ska 70 m2 tak vara klart. Ingen rast och ingen vila. 1 maj ska alla stolpar ligga kapade och barkade. Och April ska jag gräva och dränera, så nu har jag 60 dagar framför mig med barkspaden i hand.

Sebastian

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 10:49 »
Jag tror att det är viktigt att inte låta trädet ligga för länge, tycks bli svårare att barka av då.
Jag har också förstått att det är olämpligt att använda stammar av björk och asp (inte hårt nog), ruttnar fortare.
Låt det ligga ett år, så lossnar barken väldigt lätt sedan  ::)

Björk och asp är lika hårda eller hårdare än gran, men dom tål inte fukt lika bra. Men är det bara torrt så håller dom, och björk håller nog bättre än gran till och med

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 23 jan-11 kl 11:05 »
Timmerstockar man skall bygga med bör få chans att torka ordentligt. Antingen genom att de ligger barkade luftigt under tak minst ett par år, eller att man bygger enklare ej uppvärmda byggnader typ uthus, som kan fortsätta torka när de är byggda. Men att bygga med fuktigt timmer innebär också att timret kommer att röra sig mycket när det torkar. Risk för att hela huset rasar. Så det är bäst med små och enkla hus som skall vara väl ventilerade ...

Ett bostadshus är nog inte så bra att bygga med fuktigt timmer. Det är stor risk att du bygger in fukt som aldrig får torka. Och timret kommer att röra sig en hel del där det torkar. Det kommer att uppstå glipor, spänningar och vridningar. Det kan bli stora mögelhärdar. Ett sjukt hus som ruttnar snabbt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jan-11 kl 11:09 »
Timmerstockar man skall bygga med bör få chans att torka ordentligt. Antingen genom att de ligger barkade luftigt under tak minst ett par år, eller att man bygger enklare ej uppvärmda byggnader typ uthus, som kan fortsätta torka när de är byggda. Men att bygga med fuktigt timmer innebär också att timret kommer att röra sig mycket när det torkar. Risk för att hela huset rasar. Så det är bäst med små och enkla hus som skall vara väl ventilerade ...

Ett bostadshus är nog inte så bra att bygga med fuktigt timmer. Det är stor risk att du bygger in fukt som aldrig får torka. Och timret kommer att röra sig en hel del där det torkar. Det kommer att uppstå glipor, spänningar och vridningar. Det kan bli stora mögelhärdar. Ett sjukt hus som ruttnar snabbt.
Förutom engelsmännen som förr byggde timmerhus i ek. Dom var tvungna att bygga av rått timmer, för det blev för hårdarbetat när det torkade  ::)

Avlaerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jan-11 kl 11:43 »
Låt oss starta en internet sekt där vårt motto är: "Gör som Anders säger så blir det nog bra" :-)

Nu gör jag oftast som morbror säger och det verkar sammanfalla med Anders i det här fallet. Jag har redan börjat barka med barkspade (pust och stön). Jag tror att det är viktigt att inte låta trädet ligga för länge, tycks bli svårare att barka av då.

Jag hade hoppats på någon mirakel metod men logosolmotorsåg grejen ser dyr ut och fetved tar för lång tid. 1 juli ska 70 m2 tak vara klart. Ingen rast och ingen vila. 1 maj ska alla stolpar ligga kapade och barkade. Och April ska jag gräva och dränera, så nu har jag 60 dagar framför mig med barkspaden i hand.

Sebastian

Köp en sådan barkfräs som jag visade förut, den kostar runt 3000 kr (finns säkert billigare) och då gör du det jobbet på mindre än en vecka.
Om du inte har någon mer användning av den så kan du ju sälja den för 2000, så har du sparat in massor med tid för bara 1000kr.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jan-11 kl 11:52 »
Köp en sådan barkfräs som jag visade förut, den kostar runt 3000 kr (finns säkert billigare) och då gör du det jobbet på mindre än en vecka.
Om du inte har någon mer användning av den så kan du ju sälja den för 2000, så har du sparat in massor med tid för bara 1000kr.

Om det tar en vecka med maskin så tar det ju inte längre med barkspade och så får man lite motskon och kostar en bråk del   ska man barka 30 tycken bara så  är väll bark spaden att före dra.
« Senast ändrad: 23 jan-11 kl 23:09 av Pålle »

Avlaerik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-11 kl 12:03 »
Om det tar en vecka med maskin s tar det j inte längre med barkspade och så får man lite motskon och kostar en bråk del   ska man barka 30 tycken bara så  är väll bark spaden att före dra.

Tjenare pålle.

Jag fattade det som att det var två månaders barkande med barkspade. Men jag hade nog fel. 2 månader för att barka 30 stockar låter rätt orimligt.

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jan-11 kl 12:18 »
Tjenare pålle.

Jag fattade det som att det var två månaders barkande med barkspade. Men jag hade nog fel. 2 månader för att barka 30 stockar låter rätt orimligt.

Det kan det nog ta för den som sölar  bort dan. :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 23 jan-11 kl 12:43 »
Jag har många källor som var med när det begav sig att barkningen av timmer var det tyngsta arbetet i skogen. De flesta som testar idag finner det nog inte helt otroligt. Det finns några olika modeller av barkspadar i Sverige och går man till andra länder finns ännu fler.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #16 skrivet: 23 jan-11 kl 21:09 »
Ja jävlar va folk ville prata barkning :-)
60 dar till 30 barkade stammar. Ja självklart jobbar ja inte mer än 2 timmar om dagen. Slaveriet är avskaffat och jag har annat att göra också :-)

Men jag blir lite konfunderad inför påstpåendet att asp/björk skulle vara lika bra byggmaterial som gran. Björk känns ganska poröst/gängligt..
Ska bl a också bygga en gångbro med 6 meter långa "spång", med barkade stammar, har fått för mig att björk är olämpligt till det.

Sebastian

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jan-11 kl 21:17 »
Gran och fetved hänger nog inte ihop, utan det är väl bara tall man barkar stående för att få fetved?

Jo, bara tall till fetved.
Men det går att "feta på" hos gran också.

Duger bra till kaffeveden...

« Senast ändrad: 23 jan-11 kl 21:21 av Neiklot »

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 jan-11 kl 21:22 »
60 dar till 30 barkade stammar. Ja självklart jobbar ja inte mer än 2 timmar om dagen. Slaveriet är avskaffat och jag har annat att göra också :-)

Men jag blir lite konfunderad inför påstpåendet att asp/björk skulle vara lika bra byggmaterial som gran. Björk känns ganska poröst/gängligt..
Ska bl a också bygga en gångbro med 6 meter långa "spång", med barkade stammar, har fått för mig att björk är olämpligt till det.

Sebastian
Björk är betydligt hårdare, tyngre och segare än gran. Problemet är att björk ruttnar snabbare om det är i kontakt med vatten, samt att stockarna sällan är helt raka så som granstockar

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 23 jan-11 kl 23:05 »
Ja risken är stor att denna tråd barkar iväg rakt åt skogen om vi inte genast slutar!  :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser