Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majrovor  (läst 6306 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Majrovor
« skrivet: 04 jul-06 kl 14:25 »
Jag odlar majrovor för första gången i år och de börjar bli skördeklara. Minns att jag knaprade på råa majrovor som barn (i Jämtland på 60-talet, tror det var rätt vanligt där och då).

Men vad kan jag göra mer än att äta dem råa? Mosa? Ugnsbaka? Smaken är ju rätt speciell. Tips, snälla!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Majrovor
« Svar #1 skrivet: 04 jul-06 kl 15:04 »
Wow nån mer än jag som äter majrova  :D

Majrova kan man steka i tunna skivor blir faktiskt riktigt gott, jag brukar även göra sallad av det ihop med råriven majrova, morot och den där långa vita roten som jag inte minns vad den heter.  ???

Man kan ugnsbaka den, har tom använt den som fyllning i olika gratänger. Det är en grönsak med många användningsområden. Bara fantasin sätter gränser.  ;D

Och det man itne orkar äta äter kaninerna gärna som också gillar majrova :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 jul-06 kl 17:50 »
...
den där långa vita roten som jag inte minns vad den heter.  ???
...

Rättika (Daikon) ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 04 jul-06 kl 18:14 »
JA! Så hette den,funderade hela eftermiddagen men kom inte på det, TACK!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 jul-06 kl 18:29 »
För all del !

Odlar du rättika ?? Jag har en kompis på ett annat forum som odlade rättika ... hon sa att dom växte så att när hon kört 4 fulla skottkärror rättikor till komposten bestämde hon sig för att aldrig odla dem mer .... man kan få för mycket av det goda tydligen .... men dom verkar lättodlade och producerar visst mycket "mat" per m2.

Har frön men hade inte plats att så några här ... men det kanske inte är för sent. Dom växer snabbt va ? Det blir snart plats i mangoldlandet (när jag kört 4 skottkärror till komposten  ;D .... fan, man skulle haft några kaniner) så då kanske jag kan så några rättikor där och äta dem små och späda eller hur stora dom nu hinner bli under sommaren.

Japanerna är visst tokiga i rättika ?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 04 jul-06 kl 18:52 »
För all del !

Odlar du rättika ?? Jag har en kompis på ett annat forum som odlade rättika ... hon sa att dom växte så att när hon kört 4 fulla skottkärror rättikor till komposten bestämde hon sig för att aldrig odla dem mer .... man kan få för mycket av det goda tydligen .... men dom verkar lättodlade och producerar visst mycket "mat" per m2.

Har frön men hade inte plats att så några här ... men det kanske inte är för sent. Dom växer snabbt va ? Det blir snart plats i mangoldlandet (när jag kört 4 skottkärror till komposten  ;D .... fan, man skulle haft några kaniner) så då kanske jag kan så några rättikor där och äta dem små och späda eller hur stora dom nu hinner bli under sommaren.

Japanerna är visst tokiga i rättika ?

Jag har aldrig odlat rättika men tanken är att börja, få se om jag hinner nu i sommar, vi har just fått våran gård å landet måste fräsas upp först. Men jag har också hört att de växer som "ogräs".

Kaninerna gillar rättika så tanken var att odla rättika,majrova och morötter så småningom, vinterförvarar man det kan ju morötter och i alla fall rovorna hålla länge.

Japanerna äter mycket rättika, i nästa varenda soppa och gryta har de rättika, bra fyllnadsmaterial med svag smak. Men sen använder de en massa smakförstärkare istället för att få fram smaken, vilket inte är nyttigt för varken kroppen eller tarmen.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 jul-06 kl 19:12 »
Enl. denna länk så går det bra att lagra "vinterrättikor" i stuka eller jordkällare så du kan nog lösa ninernas behov av vintergrönsaker.

Odla.nu om Rättika

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 jul-06 kl 06:27 »
Jag har en gammal svinstia på tomten som jag får låna, den ligger nergrävd och är gjord av sten och betong, kan bli en perfekt jordkällare..hmm...får nog ta mig en allvarlig funderare på detta, inte bara jag med ninerna skulle säkert uppskatta färska grönskaer mitt i vinterkylan.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 05 jul-06 kl 09:52 »
Rättika är väl bra på sitt sätt  ;D men är det ingen mer som har nåt kul recept på majrovor?

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 jul-06 kl 10:42 »
Gå in på ica.se och sök på Majrova där finns i allafall två recept :)
« Senast ändrad: 05 jul-06 kl 10:43 av Rubinen »
Älska din nästa så som dig själv

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 05 jul-06 kl 12:28 »
Genom google kan man hitta ännu mer.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 12 jul-06 kl 22:01 »
Jag testade att woka majrovorna, dels i en blandning med alla möjliga grönsaker, dels ihop med pac choi, vitlök o ingefära. Blev jättegott båda delarna  :)

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 13 jul-06 kl 14:11 »
Hej .
Jag brukar ersätta kålroten i rotmos med majrovor, särsklilt den ryska sorten "Petrofski" eller vad den heter...Finns i impecta handels katalogen , den ger många plantor där bladen är lite taggiga så haren brukar rata den... :)
annars kan man koka och servera med lite smör (jättegott till fläskkött). Eller göra en stabbig stuvning med rovor och morötter och lite hackad persilja..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 13 jul-06 kl 14:40 »
Jag testade att woka majrovorna, dels i en blandning med alla möjliga grönsaker, dels ihop med pac choi, vitlök o ingefära. Blev jättegott båda delarna  :)

mmm har också wokat majrova, blir jättegott! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser