Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande  (läst 67672 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #20 skrivet: 28 jan-11 kl 14:58 »
Tack Rosten. Intressant. Om du summerar, vad skulle du komma fram till (förutom att dra ner på djur ambitionerna)? För en nybörjare med massa mark (som liknar dina). Vilka grödor i vilka proportioner?
Det jag har kommit på är.
Starta i liten skala. Köp inte 10 påsar majs för dyra pengar och plantera dom för sent med för lite gössel och vatten.
För då mognar dom inte och du har genast 300:- i förlust bara på majsen.
Men kaninerna tyckte om den omogna majsen. ;)

Skämt och sidor.
Det var enklare när jag inte bodde på gården att råda folk vad dom skall göra.  ;)
För då var allt så enkelt. Fick man problem så fixade man det.
När man sedan stod där med böckerna och försökte komma på vad växten saknade för ämne eller vad det var som åt upp alla bladen så var det inte lika lätt.
Inte heller förstod man om växterns växte i rätt tempo.
Tyckte alla 10 olika tomatsorterna växte på bra. Även om bladen såg lite konstiga ut.
Vi fick tillslut 3 tomater första året.

Så mitt råd är att börja  liten skala.
Skriv upp i en dagbok eller almanacka när du gör olika saker.
När hösten kommer så vet du om det var rätt gjort eller ej.
Då kan du nästa år ändra på det som behöver ändras på.

Vilka grödor man skall ha är svårt att säga. Allt beror på vad man själv tycker om.
Detta året skall vi odla västeråsgurka för hela familjen älskar inlagd gurka/ saltgurka.
Majs är också en favorit. För dom växer bra och ger självförtroende till den som odlar dom. ;)
Ärtor. Är rätt enkelt och gott.
Morötter. En personlig favorit.
Lök. Som jag har förstått så används det mycket gift i vanlig lökodling.
Persilja. Mycket järn
Dill är gott till allt. För att inte tala om dillkött!
Sen så skall jordgubbslandet återskapas. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 28 jan-11 kl 15:01 »
Då förstår jag  ;D
Allt uträknat till 100% av en obotlig optimist som läst massor av böcker i trädgårdsodling och självhushåll. ;D
Numera lite mindre optimist men betydligt större praktiker. ;)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #22 skrivet: 28 jan-11 kl 15:03 »
Sen så skall jordgubbslandet återskapas. ;)
Ja och om du inte skriver 3642 stycken inlägg på forumet här så hinner du kanske rensa ogräset i jordbuggslandet.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 28 jan-11 kl 15:14 »
Ja och om du inte skriver 3642 stycken inlägg på forumet här så hinner du kanske rensa ogräset i jordbuggslandet.
Man hinner skriva många inlägg när man sitter hemma och är sjuk på vintern. ;)

Tuve

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 30 jan-11 kl 09:02 »
Angående min uträkning, så är den ett typiskt exempel på en skrivbordsprodukt av en ung entusiast. Många år förflöt innan jag fick så mycket mark som jag har nu, och nu är verkligheten jobb utanför gården och småbarn, så jag skyndar väldigt långsamt. Mina drömmars mål har också utvecklats på 20 år. Jag tror inte jag skulle ha lyckats bli självförsörjande med min skrivbordsprodukt och den löjligt lilla summan kontanter jag räknat ut att jag behövde. (Bara en sån sak som att man inte kan ersätta socker med honung i alla lägen, för konserver garanterat jäser då...)
Nu är målet att ha roligt med min trädgård och mina djur. Ju mer det bidrar till matförsörjningen, desto mer bonus. Men jag känner det inte som ett misslyckande att inte vara självhushållande.
Inser att ett av mina största problem för att uppnå självförsörjning är att jag tycker det är så vansinnigt tråkigt att stå i köket och laga, torka, förvälla, frysa safta och sylta. Kanske om jag får en hushållerska/are. ;D

För övrigt anser jag också att jordgubbar är den viktigaste grödan!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #25 skrivet: 30 jan-11 kl 10:01 »
Hästar vill ni tydligen ha, men de är dyra och kräver mycket plats. Räkna med 2 ha per häst om ni ska ordna vinterfoder själv. Jag TROR att det blir mer ekonomiskt att sköta ett småbruk med rätt maskiner och utan hästar, men är man hästintresserad (som jag) så får man ju ta den kostnaden och anpassa bruket efter det.

Räcker 2 ha för både bete och foder på åretruntbasis? - låt säga till en "Nordsvensk".
Vi räknade lite på sommarbete i en annan tråd och kom fram till att minarealen under 3 månader bör ligga på minst 1 ha/häst.
Året har 12, så hur gör man med de andra 9?.

Annars så skulle jag oxå prioritera häst, men som beskrivet är det nog inget för den som vill vara självförsörjande på några 1000 kvm

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 30 jan-11 kl 11:23 »
Angående min uträkning, så är den ett typiskt exempel på en skrivbordsprodukt av en ung entusiast. Många år förflöt innan jag fick så mycket mark som jag har nu, och nu är verkligheten jobb utanför gården och småbarn, så jag skyndar väldigt långsamt. Mina drömmars mål har också utvecklats på 20 år. Jag tror inte jag skulle ha lyckats bli självförsörjande med min skrivbordsprodukt och den löjligt lilla summan kontanter jag räknat ut att jag behövde. (Bara en sån sak som att man inte kan ersätta socker med honung i alla lägen, för konserver garanterat jäser då...)
Nu är målet att ha roligt med min trädgård och mina djur. Ju mer det bidrar till matförsörjningen, desto mer bonus. Men jag känner det inte som ett misslyckande att inte vara självhushållande.
Inser att ett av mina största problem för att uppnå självförsörjning är att jag tycker det är så vansinnigt tråkigt att stå i köket och laga, torka, förvälla, frysa safta och sylta. Kanske om jag får en hushållerska/are. ;D

För övrigt anser jag också att jordgubbar är den viktigaste grödan!
Vår tanke idag är att fortsätta med det som går bra och plocka bort det som inte går bra.
Köra på i den takt vi hinner med. Öka lite för varje år med dom saker vi misslyckat med. Allt eftersom vi blir kunnigare och klokare.
Skulle våran mark på lite över  2ha i framtiden visa sig vara för liten. Så får man köpa en annan gård.

Men först och främst skall vi bygga klart allt som vi påbörjat. För man behöver utrymmer till att förvara saker. Annars blir dom förstörda.
Man behöver också bygga hyllor mm för att kunna ha ordning på sakerna. Annars får man leta ihjäl sig.
För när man kommer till en gård så är den knappast förberedd för självhushåll. Inte heller har man några verktyg och maskiner som man behöver ha. Så det går åt massor med pengar för att starta upp. Vilket oftast glöms bort. Det är så lätt att räkna en glädjekalkyl och komma fram till att man klarar sig med väldigt lite pengar. Problemet är att man då inte har räknat med dom 1000 små saker som behövs. Inte heller brukar man ha räknat med dom oförutsedda utgifterna som kan dyka upp. I vårt fall så sprack vedpannan dagen före julafton så det rann vatten på pannrumsgolvet. Två veckor senare pajade avloppet till tvättstugan. Då gick det att hålla sig för skratt. ;)
Rörmockaren var här och berättade att det skulle kosta minst 100 000:- för att byta ut pannan med tankarna som var rostskadade på insidan.
Vad avloppet skulle kosta ville vi inte ens ha reda på. :'( Så efter några dagars tänkande och sömnlösa nätter kom vi på att det här kommer vi aldrig att ha råd med.
Så jag lånade en migsvets och kröp in i pannan med överkroppen. Efter 2 dagars jobb så var den äntligen tät. så nu har vi kört på i två år till med samma panna och det funkar ännu. Men nu har vi sparat ihop lite pengar så vi skall byta ut den till sommaren.
Så vad gör man med avloppet då. Ja, vi körde på utan avlopp med hjälp av en plasttunna som samlade upp vattnet fårn tvättmaskinen till våren kom. Kom fram till att vi aldrig skulle ha råd med det heller. Så vid midsommar blev det ohållbart. Sista tanken som dök upp var att vi hyr en grävmaskin och gör jobbet själva. Så vi hyrde en 3,8 tons grävmaskin i 7 dagar för straxt under 10 000:- Först dygnet så lyckades vi inte ens få igång den pga att det var luft i bränslesystemet. Men sedan fick vi igång den och det var faktist inte så svårt att lära sig gräva med en grävmaskin. Efter 3 dagar så såg det faktist rätt okej ut.

En bättre slaktbod står på våan lista i framtiden. För skall man ersätta allt kött man äter med egenslaktat så blir det mycket slakt.
Med primitiva slaktförhållanden så tar slakten väldigt lång tid för en nybörjare. Och på sommarhalvåret så går det inte att slakta alls. Pga problemet med kylrum och flugor.
Så då måste man kunna lagra vårslakten länge. Vilket kräver flera frysboxar och mycket elström. Om man inte skall leva på tuppar och kaniner som går fort att slakta.

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 jan-11 kl 11:26 »
Räcker 2 ha för både bete och foder på åretruntbasis? - låt säga till en "Nordsvensk".
Vi räknade lite på sommarbete i en annan tråd och kom fram till att minarealen under 3 månader bör ligga på minst 1 ha/häst.

Annars så skulle jag oxå prioritera häst, men som beskrivet är det nog inget för den som vill vara självförsörjande på några 1000 kvm
Det hänger väll på hur bra mark det är   sen så bör det väll vara lite större för att kunna  förnya vallen  det låter sig ju inte göras samma se sång .

AK Corall

• Småland
« Svar #28 skrivet: 30 jan-11 kl 11:57 »

Folk menar på att det ska räcka... Vi har strax över 2 ha till vår nordsvensk och ardenner fördelat på en vinterhage och en sommarhage. Det är nästan för mycket bete för dem och de blir ganska rultiga. Vinterhagen har vi slagit med lie men det blir långt ifrån foder så det räcker över vintern.
Hade vi haft 2 ha till tror jag definitivt vi hade varit självförsörjande på vinterfoder.

Lainde

• -
« Svar #29 skrivet: 30 jan-11 kl 14:29 »
Det hänger väll på hur bra mark det är   sen så bör det väll vara lite större för att kunna  förnya vallen  det låter sig ju inte göras samma se sång .

Absolut!, och sedan var det väl detta med parasiter om man inte förnyar betesvallen?.

Folk menar på att det ska räcka... Vi har strax över 2 ha till vår nordsvensk och ardenner fördelat på en vinterhage och en sommarhage. Det är nästan för mycket bete för dem och de blir ganska rultiga. Vinterhagen har vi slagit med lie men det blir långt ifrån foder så det räcker över vintern.
Hade vi haft 2 ha till tror jag definitivt vi hade varit självförsörjande på vinterfoder.

Hur många ton hö käkar en häst (Nordsvensk/delvis i arbete) upp på årsbasis?.
Har ni räknat på avkastningen av bete/åker på era ägor/ha, och jämfört det med antal "foderenheter" (FE).
20 år sedan vi hade häst på gården, men rent spontant så tror jag att det krävs ungefär 3-4 ha per häst och år
för att både hålla den med sommarbete/vinterfoder, men jag kan ha fel?.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 30 jan-11 kl 14:38 »
Absolut!, och sedan var det väl detta med parasiter om man inte förnyar betesvallen?.

Hur många ton hö käkar en häst (Nordsvensk/delvis i arbete) upp på årsbasis?.
Har ni räknat på avkastningen av bete/åker på era ägor/ha, och jämfört det med antal "foderenheter" (FE).
20 år sedan vi hade häst på gården, men rent spontant så tror jag att det krävs ungefär 3-4 ha per häst och år
för att både hålla den med sommarbete/vinterfoder, men jag kan ha fel?.
Nädå inte enligt mitt tänk bättre med lite mera mark än för snålt snålheten kan ju bedra som det heter  det finns så många olika fack torrer som det kan bero påvar för man bör ta till lite i över kant .
« Senast ändrad: 30 jan-11 kl 17:53 av Pålle »

Lainde

• -
« Svar #31 skrivet: 30 jan-11 kl 15:01 »
Har sett för mycket av "hästgårdshästar" som mera liknar benrangel tack vare att marken inte ens räcker till lite sommarbete.
Länsveterinärn brukar alltså få göra div "utryckningar" i socknarna framåt höstkanten, så där är jag inne på samma linje som dig, Pålle,,, hellre att räkna lite i överkant än underkant på både foder/betet.

johena

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 30 jan-11 kl 17:24 »
Jag är inte alls självförsörjande, och har ingen ambition att bli det, förutom på vissa grödor. Men mitt råd är dock: börja i liten skala! Särskilt om du är nybörjare. Jag märker att många tror att det bara är att räkna ut hur mycket man behöver, gräva lite, stoppa fröna i jorden, varrna lite och sen skörda. Det funkar inte så. En viktig, kanske den allra viktigaste faktorn heter- TID. Hur mycket tid har du? Utgå från det, och sen kan du räkna ut hur stora odlingar du kan ha. Själv hara jag drygt 50 kvm, vilket jag klarar med nöd och näppe, då jag även har två småbarn och (av odling) ointresserad karl :).
Som Rosten skriver; det är ogjort jobb att odla upp massa plantor som man sedan inte sköter om när man planterat ut dem. Totalt slöseri.

Så tiden, tiden är nog den viktigaste faktorn i storleksuträkningen.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 30 jan-11 kl 18:16 »
Jag är inte alls självförsörjande, och har ingen ambition att bli det, förutom på vissa grödor. Men mitt råd är dock: börja i liten skala! Särskilt om du är nybörjare. Jag märker att många tror att det bara är att räkna ut hur mycket man behöver, gräva lite, stoppa fröna i jorden, varrna lite och sen skörda. Det funkar inte så. En viktig, kanske den allra viktigaste faktorn heter- TID. Hur mycket tid har du? Utgå från det, och sen kan du räkna ut hur stora odlingar du kan ha. Själv hara jag drygt 50 kvm, vilket jag klarar med nöd och näppe, då jag även har två småbarn och (av odling) ointresserad karl :).
Som Rosten skriver; det är ogjort jobb att odla upp massa plantor som man sedan inte sköter om när man planterat ut dem. Totalt slöseri.

Amen till det syster!

Det låter så enkelt, och frökataloger och böcker är så otroligt förföriska med sina beskrivningar och vackra bilder........och hux flux så står man där med 50 fröpåsar av olika sorter och ett trädgårdsland på 200 kvm som ska rensas vattnas, och skötas......

....vilket nästan alltid krockar med ens övriga liv.........att komma upp i storlek på odlingarna, och närma sig självhushållning verkar vara en process.....speciellt om man som många har småbarn, jobbb, hund, vänner etc.

Man måste bokstavligt talat låta det växa fram.......särskilt om man börjar odla utan tidigare erfarenhet. Och man måste vara måttlig i mängden av sorter man försöker sig på de första 2 åren. Första året skulle jag vilja säga; inte fler än 5 sorter (perenner ej inräknat), för det är ungefär allt man klarar av att hålla reda på, så, rensa, vattna och framförallt skörda och lagra.

(hoppas att det inte blev för OT nu...sorry isåfall)
Live simply......so that others may simply live.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 30 jan-11 kl 18:49 »

Jag har tinkerhästar dvs häst av samma stl som nordsvensk .
Mina killar + ett varmblod betade ner (4 hästar) 4  hagar som var ca 2hkt st jun-okt .Så 8hkt som dom gick i 4mån innan jag fick stödfodra.
Bytte hagar hela tiden så det fick växa upp så ca 2v i varje hage.
« Senast ändrad: 30 jan-11 kl 20:27 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 30 jan-11 kl 20:25 »

För att inte tala om när vi lastade våran 20 kvadratmeter stora matkällare full med potatis som vi köpt.
Egen lök som vi odlat och massvis med äpplen i lådor som vi plockat ner från träden.
Även massvis med burkar med vinbärsgele, hallonsylt, jordgubbssylt, blåbärssyllt och lingonsylt stod på hyllerna.
Så livet första hösten var underbart efter mycket slit och vi gladdes åt att äntligen var vi på väg med självförsörjning.

Det var den vintern som jag lärde mig att äpplen avger en gas som heter eten. :'(
Som får allt att mogna snabbare och givetvis ruttna snabbare.
Så äpplen, lök och potatis fick vi slänga det mesta av. :'(

Men nu vet jag att äpplen inte skall lagras i matkällaren.
Så jag har lärt mig lite i all fall ;).
Matkällaren så riktigt trevlig ut när den var full med

Lainde

• -
« Svar #36 skrivet: 30 jan-11 kl 21:05 »
Jag har tinkerhästar dvs häst av samma stl som nordsvensk .
Mina killar + ett varmblod betade ner (4 hästar) 4  hagar som var ca 2hkt st jun-okt .Så 8hkt som dom gick i 4mån innan jag fick stödfodra.
Bytte hagar hela tiden så det fick växa upp så ca 2v i varje hage.

Tror det måste finnas utrymme att bedriva "växelbete" för att det ska bli hållbart i längden, och dessutom att man
kan undanta åkerdelar för plöjning/sådd och gödsling (träda).
Att bedriva "minimalistisk självhushållning" med häst på tajta arealer verkar alltså ogenomförbart, men det skulle
vara kul med lite "faktabaserat" underlag enl tidigare ställda frågor gällande areal/avkastning ha/årlig fodermängd, mm.

pålle

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 30 jan-11 kl 21:19 »
Tror det måste finnas utrymme att bedriva "växelbete" för att det ska bli hållbart i längden, och dessutom att man
kan undanta åkerdelar för plöjning/sådd och gödsling (träda).
Att bedriva "minimalistisk självhushållning" med häst på tajta arealer verkar alltså ogenomförbart, men det skulle
vara kul med lite "faktabaserat" underlag enl tidigare ställda frågor gällande areal/avkastning ha/årlig fodermängd, mm. :)

Det är bara att hålla med. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 30 jan-11 kl 23:24 »
Fast man kan ju ha shettis .
Bra brukshäst i minimått som käkar tre kilo hö per dag ungefär.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 30 jan-11 kl 23:30 »
Fast man kan ju ha shettis .
Bra brukshäst i minimått som käkar tre kilo hö per dag ungefär.
vist är det så  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser