Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande  (läst 67734 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #120 skrivet: 15 feb-11 kl 20:15 »
För att vara självförsörjande och ha någorlunda normalt kosthåll  med dagens standard behöver man nog också en koloniträdgård i  sydeuropa med apelsin- och citronträd och några vinrankor till russin.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #121 skrivet: 16 feb-11 kl 09:44 »
För att vara självförsörjande och ha någorlunda normalt kosthåll  med dagens standard behöver man nog också en koloniträdgård i  sydeuropa med apelsin- och citronträd och några vinrankor till russin.

Ja men om man ändrar sin preferens till något mer lokalt odlad mat så borde man kunna leva väl ändå. Att "svensson" har en åt helsike för global diet tror jag att de flesta (här iallafall) är någorlunda överens om. Inte så att man aldrig ska få äta citroner, men basen i det man äter borde man ju utan problem kunna hitta svenskt (eller odla själv).

....och att minska ned på köttkonsumtionen vore nog en bra ide på alla sätt och vis.
Live simply......so that others may simply live.

andtol

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 16 feb-11 kl 10:11 »

Det tycker jag lät väldigt trevligt! Pendling med RyanAir kanske?

::)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #123 skrivet: 16 feb-11 kl 22:08 »
Om vi äter den mat som går att odla här så blir vi anpassade till svenskt (utomhus)klimat. Men numera lever vi så stor del av tiden inomhus i uppvärmda bostäder, så vi lever i ett slags medelhavsklimat till stor del. Därav kanske behovet att äta mat odlad i varmare klimat. (Fritt ur minnet efter Roland Keijser i Tugga Själv, en makrobiotisk tidskrift, för sisådär 25-30 år sen.)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #124 skrivet: 16 feb-11 kl 22:47 »
Om vi äter den mat som går att odla här så blir vi anpassade till svenskt (utomhus)klimat. Men numera lever vi så stor del av tiden inomhus i uppvärmda bostäder, så vi lever i ett slags medelhavsklimat till stor del. Därav kanske behovet att äta mat odlad i varmare klimat. (Fritt ur minnet efter Roland Keijser i Tugga Själv, en makrobiotisk tidskrift, för sisådär 25-30 år sen.)

Intressant sätt att se på saken..........det kanske ligger något i det. Jag måste nog meditera på saken.

Fast jag lär nog aldrig bli helt anpassad till -35, som vi haft hela veckan här hos mig......men å andra sidan så skulle jag nöja mig med anpassning till -10 ;) ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #125 skrivet: 16 feb-11 kl 23:05 »
Fast jag lär nog aldrig bli helt anpassad till -35, som vi haft hela veckan här hos mig......men å andra sidan så skulle jag nöja mig med anpassning till -10 ;) ;D

Eskimåkost. Mycket späck och sånt ... Fast den kanske är mest anpassad till arktiskt havsklimat. Kanske bättre att lära av samerna. Och av traditionell norrländsk mat. Var hamnar man då?
« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 23:19 av Anders Skarlind »

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #126 skrivet: 17 feb-11 kl 07:21 »
Eskimåkost. Mycket späck och sånt ... Fast den kanske är mest anpassad till arktiskt havsklimat. Kanske bättre att lära av samerna. Och av traditionell norrländsk mat. Var hamnar man då?

Då hamnar man på en kost som omöjligt skulle kunna föda norrbottens befolkning.......en kost med renen i centrum, fisk, och en del vilda växter och lavar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #127 skrivet: 17 feb-11 kl 11:22 »
Vindruvor går faktiskt utmärkt att odla på friland i större delen av Sverige, så russin behöver man inte avstå från.

Äkta kvitten är en frukt som på vissa sätt kan ersätta citronen i matlagningen. Går tyvärr bara att odla i zon 2-3, men många växter borde kunna gå att selektera och ev ympa på härdigare grundstammar, för att på så sätt gå att odla i kallare zoner.

Dessutom tycker jag inte att växthus är uteslutna när man odlar för självhushåll, och i ett rimligt kallväxthus kan man odla många av de växter som trivs i medelhavsklimat, utan att ha uppvärmning eller andra energikrävande åtgärder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 17 feb-11 kl 12:42 »
hej då kommer jag med min ständigt återkommande fråga....
vilka sorters träd med ätliga nötter kan man odla i Sverige, mer än valnöt och hassel?
Finns det ingen gran/tallart som har ätliga nötter, typ pinje?

För att lägga in en ny aspekt i självförsörjningsfrågan så kan man ju få pengar av att hyra ut.
Bo på lantgård, Bed&Breakfast, Ta emot utbrända personer, grön terapi, etc
Själv har jag sedan 1986/87 ett hunddagis/pensionat.  Det är perfekt kombination till vårt lilla lantbruk (arrenderar 50 ha) men räcker inte längre tyvärr så maken jobbar på entreprenad när han behövs.
Många bäckar små...

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #129 skrivet: 17 feb-11 kl 12:43 »
Kanske bättre att lära av samerna. Och av traditionell norrländsk mat. Var hamnar man då?
På ICA, för där handlar väl också de svenskar som väljer att kalla sig samer, eller?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #130 skrivet: 17 feb-11 kl 13:01 »
vilka sorters träd med ätliga nötter kan man odla i Sverige, mer än valnöt och hassel?
Pistagenöt ska enligt uppgift vara mera lättodlad och härdig än valnöt, har inte provat själv ännu. Mandel ska gå att odla i riktigt gynnsamma lägen, typ Gotland och sydskåne. Jordnöt, som ju egentligen inte är en nöt, går att odla i gynnsamma lägen. Annars kan jag inte komma på att jag känner till fler som fungerar här.

Sedan går bokollon utmärkt att använda, det gör man mycket i tex Danmark, recept med bokollon går att hitta i danska mattidningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TW

• Finland
« Svar #131 skrivet: 17 feb-11 kl 16:13 »
Tack

Nu ser vi om det fungerar.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jan lindgren

« Svar #132 skrivet: 17 feb-11 kl 16:44 »

Hej!
Du har ett tips i din tråd om ätliga nötter. Barrträd tar dock ganska lång tid på sig att bli stora.
MVH
Jan

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #133 skrivet: 17 feb-11 kl 17:51 »
Vindruvor går faktiskt utmärkt att odla på friland i större delen av Sverige, så russin behöver man inte avstå från.

Äkta kvitten är en frukt som på vissa sätt kan ersätta citronen i matlagningen. Går tyvärr bara att odla i zon 2-3, men många växter borde kunna gå att selektera och ev ympa på härdigare grundstammar, för att på så sätt gå att odla i kallare zoner.

Dessutom tycker jag inte att växthus är uteslutna när man odlar för självhushåll, och i ett rimligt kallväxthus kan man odla många av de växter som trivs i medelhavsklimat, utan att ha uppvärmning eller andra energikrävande åtgärder.

jamän precis!

Jag kan inte se annat än att man borde kunna odla i stort sett all sin mat (iallafall basen) men hjälp av ett ouppvärmt växthus.

Eller missar jag något?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #134 skrivet: 17 feb-11 kl 22:56 »
På ICA, för där handlar väl också de svenskar som väljer att kalla sig samer, eller?

Otroligt dumt inlägg.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #135 skrivet: 17 feb-11 kl 23:04 »
Då hamnar man på en kost som omöjligt skulle kunna föda norrbottens befolkning.......en kost med renen i centrum, fisk, och en del vilda växter och lavar.

Mitt tredje alternativ, traditionell norrländsk mat (i självhushållstappning snarare än ICA-tappning förslagsvis) vad är det? Pölsa och palt och vad mer? Det är ju en mer jordbruksbaserad kost än samernas, om det är vad du efterfrågar. Och kanske mer klimatanpassad och kanske även mer klimatanpassande än att äta sydfrukter o s v. Naturligtvis utvecklas vårt kosthåll efterhand. Bra moderniseringar av gammal kost behövs och kommer väl också i någon mån.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #136 skrivet: 18 feb-11 kl 07:26 »
Otroligt dumt inlägg.
Icke desto mindre seriöst, då jag som bor söderöver inte vet mycket om hur samer bor i dag och vad det finns att lära av dem då det handlar om alternativt leverne. Jag får intryck av att de anpassat sig till modernt liv i samma utsträckning som "svenskar". Eller? Det finns ofta många romantiska myter som omgärdar ursprungsfolk, eller åtminstone berättelser som hör till det förgångna. Kunskaper som ofta är lika fjärran för dem som för den moderna urbana människan, vars liv de ofta omfamnat, eller tvingats ta till sig.
« Senast ändrad: 18 feb-11 kl 07:40 av cebaztian »

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #137 skrivet: 18 feb-11 kl 10:49 »
Det dumma i inlägget är inte att dagens samer handlar på ica, utan att skriva "de som kallar sig samer". Visst lever samer inte som de gjorde för hundra år sen. Men det betyder inte att de inte längre är samer.

Men nog om det, vad var det vi pratade om nu igen?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #138 skrivet: 18 feb-11 kl 11:13 »
Icke desto mindre seriöst, då jag som bor söderöver inte vet mycket om hur samer bor i dag och vad det finns att lära av dem då det handlar om alternativt leverne. Jag får intryck av att de anpassat sig till modernt liv i samma utsträckning som "svenskar". Eller? Det finns ofta många romantiska myter som omgärdar ursprungsfolk, eller åtminstone berättelser som hör till det förgångna. Kunskaper som ofta är lika fjärran för dem som för den moderna urbana människan, vars liv de ofta omfamnat, eller tvingats ta till sig.

OK då förstår jag vad du menar. Jag trodde du spårat ur helt men det hade du tydligen inte. Även jag är i stort sett okunnig om samer. Jag resonerade mer allmänt om kost som passar att äta i ett nordligt klimat. För jag tror det finns såna samband. Det märker man om man visats i kallare klimat eller mer utomhus, att man t ex behöver mer energirik föda (vet dock inte om detta stämmer in på samernas kost) och behovet av animalisk kost kan också öka (för en del i alla fall). När jag skrev att vi kanske kan lära av samerna borde jag snarare skrivit traditionell samisk kost (för det var det jag menade). Jag vet inte hur långt dagens samer kommit från denna.

För övrigt så hittar man väl även de svenskar som väljer att kalla sig alternativare till stor del på ICA och liknande ställen, då även de i mycket varierande grad är självförsörjande.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #139 skrivet: 18 feb-11 kl 12:23 »

De enda druvor jag smakat i Sverige har varit sura och vattniga. För lite socker och för lite torrsubstans. Då var de inte torkade, men jag undrar om de hade blivit fördelaktiga som torkade. Undrar om de inte hade blivit väldigt hårda och skrumpna. Här tänker jag främst på en växthusvariant som jag tror skulle vara lämplig till russin. Som framgår är jag ingen kännare av vin eller vindruvor, jag är mest russinkonsument.

Anders S - angående ersätta russin - jag har faktiskt ibland använt torkade äppelbitar som russin.

Jag med, men det är inte samma sak. Det är mer en ersättare för tuggummi tycker jag, då det är segt och syrligt. Men det är för lite socker och arom i dem för att ersätta russin, tycker jag.
« Senast ändrad: 18 feb-11 kl 12:27 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser