Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i torp  (läst 8754 gånger)

LasseDalom

• -
SV: Golv i torp
« Svar #20 skrivet: 23 jan-11 kl 22:17 »
Tofflor till hundarna såklart, så är saken löst i ett nafs!   ;D

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 24 jan-11 kl 08:17 »
Varning för starka klipp!

Mosley The Boxer Dog- Got His New Shoes On

hustran

« Svar #22 skrivet: 24 jan-11 kl 08:48 »
Vi har sk. skurgolv som lades in för ca.35 år sedan. Har aldrig gjort ngt. annat än att skura med såpa ngn. gång och emellan såptorkat. Nästan hela nedre våningen är skurgolv,även hall och kök. Har alltid också haft 1 eller 2 hundar...inga problem alls. Våra hundar tillåts inte att leka eller rusa runt i huset,det kan de göra ute. Däremot kan det synas lite "skrap" från stolar där vi sitter ofta,vid matbord o sånt.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 24 jan-11 kl 09:51 »
Våra gamla trägolv ser ut att ha blivit vaxade, impregnerade på något vis. Det skyddar bra mot repor, fläckar etc utan att det egentligen syns att de är behandlade. I ett visst ljus kan man se en lite glansig vaxyta, men det ser inte alls lika "glasartat" ut som tex när man har lackade golv, snarare helt neutralt. Det kanske kan vara ett alternativ?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

malarmaster

• Småland
« Svar #24 skrivet: 24 jan-11 kl 12:03 »
Jaha nu har jag skrapat på golvet och mycket riktigt kommer jag ner till trä, det är alltså en brun yta och jag hittar nu när jag tittar nämare i hörnen med ficklampa ser jag mörkare krackeleringar. Så antagligen är det då linoljefernissa. Hur gör jag nu då på bästa sätt? Försöker få bort fernissan? Hur behandlar jag sedan ytan?
Det är både goda o dåliga besked.vi börjar med de dåliga:linoljefärg är svårt att slipa bort då fernissan geggar igen slippappret.skrapning gäller om man vill få fram träet.
De goda: det går att fernissa om med bara en grundlig rengöring o matt slipning med ett fint papper(för hand,inga maskiner då varvtal/friktion gör fernissan geggig).
Riktig linoljefernissa går att få tag på i välsorterad färgaffär eller byggnadsvårdsbutik.
samma regler som för all linoljefärg: stryk tunt(grundregel,mer färg kvar i burken än när man började. ;D) då är det lagom,skämt åsido.tunt ska det va. 2-3 strykningar.vill du bättra på kulören på golvet blandar man i linoljefärg i önskad kulör i första strykningen,
då får man en lasyr. det är troligen så det är gjort när man fernissade första gången.
rekommenderar att göra detta på sommaren då det krävs att man kan ha fönster m.m öppna för god syretillförsel. linolja torkar nämligen med oxidation dvs det tar upp syre.
OBS!!!   det går inte att använda moderna färger ovanpå gamla fernissan.det blir bara problem
med vidhäftning.
Däremot kan du ju täckmåla golvet i kulör med linoljefärg,grått är ju snyggt o modernt o var poppis även förr.som slitlager ovanpå kör du fernissa.

Lite historia: fernissa började allmänt användas vid sekelskiftet(1900) på trägolv men framförallt på linoleum som  var det nya fina golvmaterialet.
Man brukade fernissa om 1 gång om året,ofta i samband med jul då allt skulle vara pyntat o fint.
   hoppas detta hjälper dej till ett beslut.
ULF

signe

« Svar #25 skrivet: 24 jan-11 kl 18:18 »
Det är väl i fernissan som det blir märken av hundklorna? På ett oljat eller såpat trägolv syns det sällan klomärken. Så att fernissa om är väl inte så lämpligt om du ska fortsätta ha hund.

Hattstugan

• -
« Svar #26 skrivet: 24 jan-11 kl 18:22 »
Tack Ulf för bra och utförligt svar! Så här får det bli: Rengöring och lätt slipning för hand, jag skippar trärent. Sedan tror jag i dagsläget att jag ger det en heltäckande kulör (linoljefärg) i en ljusare nyans än den jag har idag. Det får bli fernissa för skydd ovanpå det.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser