Jaha nu har jag skrapat på golvet och mycket riktigt kommer jag ner till trä, det är alltså en brun yta och jag hittar nu när jag tittar nämare i hörnen med ficklampa ser jag mörkare krackeleringar. Så antagligen är det då linoljefernissa. Hur gör jag nu då på bästa sätt? Försöker få bort fernissan? Hur behandlar jag sedan ytan?
Det är både goda o dåliga besked.vi börjar med de dåliga:linoljefärg är svårt att slipa bort då fernissan geggar igen slippappret.skrapning gäller om man vill få fram träet.
De goda: det går att fernissa om med bara en grundlig rengöring o matt slipning med ett fint papper(för hand,inga maskiner då varvtal/friktion gör fernissan geggig).
Riktig linoljefernissa går att få tag på i välsorterad färgaffär eller byggnadsvårdsbutik.
samma regler som för all linoljefärg: stryk tunt(grundregel,mer färg kvar i burken än när man började.

) då är det lagom,skämt åsido.tunt ska det va. 2-3 strykningar.vill du bättra på kulören på golvet blandar man i linoljefärg i önskad kulör i första strykningen,
då får man en lasyr. det är troligen så det är gjort när man fernissade första gången.
rekommenderar att göra detta på sommaren då det krävs att man kan ha fönster m.m öppna för god syretillförsel. linolja torkar nämligen med oxidation dvs det tar upp syre.
OBS!!! det går inte att använda moderna färger ovanpå gamla fernissan.det blir bara problem
med vidhäftning.
Däremot kan du ju täckmåla golvet i kulör med linoljefärg,grått är ju snyggt o modernt o var poppis även förr.som slitlager ovanpå kör du fernissa.
Lite historia: fernissa började allmänt användas vid sekelskiftet(1900) på trägolv men framförallt på linoleum som var det nya fina golvmaterialet.
Man brukade fernissa om 1 gång om året,ofta i samband med jul då allt skulle vara pyntat o fint.
hoppas detta hjälper dej till ett beslut.
ULF