Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftig honung  (läst 9624 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Giftig honung
« Svar #20 skrivet: 28 jan-11 kl 11:53 »
Alkaloider är inte alkoholer som det stod i ett tidigare inlägg.

Själv är jag nog mest orolig för den besprutning som sker i trädgårdar.
Det är ingen som påstått det heller, men jag har jämfört det med alkohol i mjölkprodukter som kan innehålla upp till några tiondels volymprocent och anses ofarligt.
Alkaoider kommer främst från trädgårdsvallmo (opium) som jag faktiskt har i trädgården.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 28 jan-11 kl 13:17 »
Nu har jag glömt hur det är med mjöldryga. Var finns den och vilka kan problemen vara? Orkar inte googla....
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 28 jan-11 kl 13:55 »
Tack, nu när jag läser så minns jag att jag lärt mig detta förut  :-[. Nåväl, bra att bo i skogsbygd i alla fall, här finns inga större sädesodlingar på flera mil.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #23 skrivet: 28 jan-11 kl 20:59 »
 Ja man lär sig en massa inte nödvändigtvis om biodling  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Solklart

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 29 jan-11 kl 17:06 »
Själv är jag nog mest orolig för den besprutning som sker i trädgårdar.

Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig över den besprutning som sker i trädgårdar. Dels är den en bråkdel av vad lantbruket använder, dels är det betydligt svagare och miljövänligare preparat det är frågan om. De mer potenta preparaten får helt enkelt inte säljas till privatpersoner.

Typiska preparat i trädgårdar är t.ex. "Cumulus", svavelbaserat, mot mjöldagg (krav-godkänt) och såp-sprit-lösningar.

När jag besprutar mina äpplen är det säkert en och annan som blir rädd men i sprutan är det just bara såp-sprit-lösning och ibland svavel.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #25 skrivet: 29 jan-11 kl 20:07 »
Sverker på plus gjorde ett reportage om medel i trädgård.

Alla preparat bestod av sprit och såpa i olika % satser liter priset var 600 - 1000kr liter

Billigare att blanda själv. ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser