Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  killning ?  (läst 1216 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
killning ?
« skrivet: 28 jan-11 kl 09:00 »
Min get fick en killing den 17 mars-10 . Det  var en svår förlossning, han satt fast och geten va i chock ett par dagar innan hon sedan tog till sig lilla Boris. Nu undrar jag eftersom det inte syns särskilt tydligt på henne att hon är dräktig (om man jämför med bilden på dräktiga getter som lagts ut här) Så antar jag det eftersom hon gått med bocken hela tiden. Hennes spenar ser lite större ut och hon har blivit lite "sekretig" i slidöppningen det fastnar lite hö där.  Jag har kollat henne nu flera ggr om dagen i 2 veckors tid. Finns det getter som endast  brunstar en gång per år och då vid samma tidpunkt eller?    Jag är ju orolig och vill vara med eftersom det var så kritiskt sist, jag hoppas ju innerligt att det var en engångs och första gångs händelse, man kan ju aldrig veta.   Hon är ju lite skygg och jag vill ju inte stressa upp henne heller med att hålla henne.

Tuve

• Skåne
SV: killning ?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 12:54 »
Kämpigt när man väntar och väntar, och inte vet när och om...
Jag har börjat med att jag bestämmer när bocken släpps till, så jag vet när jag kan förvänta killingar, åtminstone på en månad när.
Nåja, nu har du inte gjort det, och jag kan förstå att det är trevligt att ha dem ihop också, särskilt om de är de enda du har.
Det är inte garanterat att det blir en jobbig förlossning för att den förra var det. Alltid lite uppmuntrande! Däremot kan du inte utgå från att hon föder samma datum vart år, hos mina har det varierat minst en månad, ibland mer. (När de gick med bocken året om).

I din situation skulle jag hålla regelbunden koll, som du gör. Om hon är skygg kanske du kan flirta in dig hos henne med en näve havre om dagen?
Har du gått lamningskurs? Det kan vara bra att veta hur du kan hjälpa till när killingen inte kommer ut, om det skulle hända igen. Jag gick en sån kurs nu i veckan, som Länsstyrelsen i Skåne ordnade. Kolla om det finns nån där du bor!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: killning ?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 14:12 »
Jo jag fick ett erbjudande om att gå kursen men den hölls så långt bort, jag har turen att ha duktiga grannar med både får och ko vana. Har ju själv vid några tillfällen dragit ut några människovalpar men de e ju inte desamma:) Förra året försökte jag enligt rek. av min får granne att hålla imot vid krystningarna och försöka trycka in honom däremellan.(för att vända honom) Men när han väl kom till mig, grannen  sa han att det hade aldrig gått utan han fick ett grepp och lyckades dra ut honom med svansen först, han var osäker på om de skulle överleva den brutala beh. men som dock var den enda.  Men jag kollar vidare på min lilla GullFia.......   Ska jobba i morgon och det oroar mig med visst min man e hemma men...

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser