Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fixa skorsten som läcker.  (läst 12881 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Fixa skorsten som läcker.
« skrivet: 28 jan-11 kl 22:25 »
Hade nu köpt min insats och skulle bara provtrycka öppna spisen. Det visar sig att det läcker in på vinden där det ligger 3dm sågspån.

Hyresvärden sa först att han skulle betala glidgjutningen men nu tycker han att det är för dyrt och säger att man bara kan köpa ett vanligt "rör" som man låter röken gå i.

Vad tror ni? Måste det vara en skorsten som man köper och sätter in eller kan man köpa vilket rör som helst. Sotaren sa att man kunde spackla på utsidan av skorstenen och hoppas på det bästa. Men då måste det provtryckas igen och det kostar ju en del.

Tacksam för svar av folk som vet mer än en annan ;D

Micke
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Fixa skorsten som läcker.
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 23:57 »
Jag har själv glidgjutit (säckdraget) en skorsten.
Det är inte särskilt svårt och tar inte lång tid.
Det knöligaste är att ta sig upp på taket med bruk och linor.

Börja annars att kratsa ur fogarna som läcker.
Foga om med samma bruk som tidigare och tryck igen.
Köp rökpatroner och tryck själv innan du ringer dit sotaren.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-11 kl 09:27 »
går att sätta ett insatsrör i skorstenen men tvivlar på att det är billigare än att glidgjuta.
fördelen med rör är att det blir tätt.Sedan beror det på hur man eldar o hur höga rökgastemperaturerna blir.ett rör tål mindre belastning än glidgjutning.
Har själv rör i min gamla skorsten anslutet till kamin o det funkar men man får tänka på att inte tokelda.Kommer också att sätta ett nytt rör i nästa kanal till kakelugn men där är ju låga temperaturer ut.Litar ej på gamla skorstenar o är inte heller riktigt tillfreds med glidgjutning.
I ett gammalt trähus är just eld det man är mest rädd för   Ulf

Feffe

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-11 kl 09:33 »
Hej,

Vi glidgjöt själva skorstenen i höstas på vår 'nya' gård, kostade 500kr tror jag. Hittade följande länk på nätet (http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43297-egen-glidgjutning-godkaend.html) som vi följde till punkt och pricka. Och jag håller med; det är inte särskilt svårt för den medelhändige. Att sätta in godkända rör kostar 1000kr/m har jag hört, vilket motsvarar vad en firma tar för en glidgjutning. Vi använde, som länken förespråkar, C-puts. Sotaren kom, inspekterade och godkände. Förvisso tyckte han att det borde vara keramiskt bruk, men han kunde inte motivera varför och dessutom är ju det godkänt med C-puts. Nu har vi eldat hela vintern och har det varmt!  :)
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-11 kl 09:53 »
Tusen tack för era svar. Ska läsa länken och göra det själv. anser mig vara medelhändig :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-11 kl 11:25 »
Just det.
När du glidgjuter, se till att du har en kompis med.

Jag hade ingen och 90% av tiden det tog var att springa upp och ner på taket.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Eleganten

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 15:01 »
Problemet med att använda c bruk vid glidgjutning är att det inte håller särskilt länge.
Fördelen är att det är klart billigare än att använda keramiskbruk.
Estetiken framför allt

bjogun

• Driver en gård med köttdjur i Istorp.
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-11 kl 22:37 »
Har haft en kompis som fixat min skorsten och den har han glidgjutit med kalkbruk. Fördelarna som han ser det är att skorstenen blir underhållen inifrån. Det är inte lätt att endast hålla efter en skorsten genom att bättra på den från utsidan. När man sedan eldar på vintern värmer murstocken betydligt bättre dessutom.

Jimfix221

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 apr-15 kl 12:02 »
Finns det några nackdelar med att glidgjuta? Är det lätt att "det blir fel" och man får en gjuten klump nånstans i murstocken?

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-15 kl 20:09 »
Finns det några nackdelar med att glidgjuta? Är det lätt att "det blir fel" och man får en gjuten klump nånstans i murstocken?
Som jag ser det finns det inga nackdelar att glidgjuta.
Vi var och renoverade lägenheter på hovstallet för ett antal år sedan,vid samma tillfälle drogs det skorstenar i resten av huset.
Grabbarna som gjorde det fick stopp halvvägs upp,i den lägenheten bodde en höjdare inom armen.
Det var ingen rolig syn när dom bilat hål i vardagsrummet på tre ställen utan att täcka den nyslipade fiskbensparketten.
Mvh anders

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 apr-15 kl 20:16 »
Som jag ser det finns det inga nackdelar att glidgjuta.
Vi var och renoverade lägenheter på hovstallet för ett antal år sedan,vid samma tillfälle drogs det skorstenar i resten av huset.
Grabbarna som gjorde det fick stopp halvvägs upp,i den lägenheten bodde en höjdare inom armen.
Det var ingen rolig syn när dom bilat hål i vardagsrummet på tre ställen utan att täcka den nyslipade fiskbensparketten.
Mvh anders

Det finns klantarslen också finns det riktiga klantarslen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser