Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tänkte skaffa ankor.  (läst 2634 gånger)

octavianus

• Uppland
tänkte skaffa ankor.
« skrivet: 29 jan-11 kl 08:58 »
Jag tänkte till våren skaffa lite ankkycklingar. Tänkte ha dom under sommaren och slakta dem till vintern. Tänkte göra samma sak med hönskycklingar, kan jag ha dem gå tillsammans i samma hus och häng?

Vad vill en anka ha som inte en höna behöver, någon form av vattenspegel? Räcker det med en rejäl badbalja med vatten i? Kanske man ska gräva ner ett badkar?

Bor norr om Uppsala, var kan jag införskaffa ett gäng kycklingar, och vilken ras ska man satsa på?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: tänkte skaffa ankor.
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 09:12 »
Ankor och ällingar slabbar och skitar ner rätt mycket så även om man kan ha dem med hönsen så blir livet som djurägare betydligt lättare om man har dem åtskilda.

Ankor behöver badvatten. e stor balja duger bra (dom där leksandlådorna i plast som ser ut som en röd eller blå båt tex) tänk på att lägga i stenar eller ett metallnät över kanten så att de kan ta sig ur om de plaskar ut vatten. De har tyvärr hänt många att  ällingar och unga ankor har drunknat då de inte kommer ur baljan och dom börjar bli kalla  :( Vatt´net blir skitigt fort och behöver som regel bytas varje eller varannan dag, så att gräva ner en balja är jobbigt då den blir knöligare att tömma.

Ett tips är att skaffa Myskanka. Den är tålig och vanlig. Om ni bestämmer er för att spara en drake och två honor till hösten så kommer dom själva fylla er trädgård med ällingar nästa år då dom är extremt duktiga mammor  ;D

Annars är Peking en bra slaktanka. Dom ruvar dock sällan så vill man spara några avelsdjur så behöver man förmodligen skaffa en kläckare för att föröka dem nästa år.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ruterezz

• Skåne
    • Kennel Ruter-Ezz
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 17:46 »

Ett tips är att skaffa Myskanka. Den är tålig och vanlig. Om ni bestämmer er för att spara en drake och två honor till hösten så kommer dom själva fylla er trädgård med ällingar nästa år då dom är extremt duktiga mammor  ;D

håller helt o hållet med ovan; myskankor e kanon o de e duktiga på att gömma sina ägg o ruva fram en massa söta ällingar  :D
Dessutom så gillar de mördarsniglar o det e jag tacksam för  ;D

Lycka till!
Bor på gränsen mellan landet o stan med stor trädgård med plats för många djur. Har blivit helt frälst i mina ankor o höns,tycker det e såå mysigt att ha de gåendes i trädgården kluckandes o kvackandes <3

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 feb-13 kl 13:46 »
Jag har Svensk Gul Anka och Hedemorahöns. De går ofta tillsammans i trädgården, de äter tillsammans på utfordringsplatsen ocb dricker på samma ställe. Periodvis sover du i samma utrymme, visserligen hönsen uppflugna på pinnar medan hönsen på golvet.

Eftersom jag har mina djur helt fritt på dagarna så är det inga som helst problem att ha dem tillsammans, även på nätterna. Skall de däremot vara inhägnade på en liten yta tror jag det är bättre då bor var för sig.

Mina ankor badar i ett nedgrävt badkar, som jag enkelt kan tömma genom att dra ur proppen och spola ur.

Du kan kolla lite mer på mina djur här.

http://billinge22.hemsida24.se

P.S. Skaffa ankor du, det är både gott och trevligt. D.S
« Senast ändrad: 27 feb-13 kl 14:00 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser