Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mäter man en fågels korrekta storlek?  (läst 3854 gånger)

Peter in Slovenia

• Övriga världen
Hur mäter man en fågels korrekta storlek?
« skrivet: 29 jan-11 kl 19:28 »
Jag har några brahma, om dessa har jag på flera ställen läst att dom kan bli hela 75 cm. Jag hade en som jag upplevde som ganska stor, men att springa runt med måttstock är väl ändå ingen vidare bra lösning, svårt att veta om den under alla fjädrar sträcker på sig, har lätt krökt hals, om den står rakt osv. Känns inte direkt bra att ta tag i den och sträcka ut den i levande skick heller. Vikten tar man ju efter slakt vilket är enklast så. Så jag tog och mätte den efter avlivning då den enkelt kunde läggas på bordet och mätas. Är detta ett bra sätt att få rätt längd på fågeln. Ganska oväsentligt egentligen, men efter som jag stött på längangivelser på flera olika ställen så undrar jag?
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur mäter man en fågels korrekta storlek?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 19:41 »
Man mäter inte hönsstorlek i cm utan i kg  ;)

Standardvikten på Brahma är 3,5-5 kg för tupp och 3-4,5kg för höna. Det är inte slaktvikter utan levande vikt.

Den lägre vikten är för större ungdjur och den övre vikten är vad man önskar av ett riktigt vuxet djur. I Brahmas fall skulle jag gissa på vid 1½-2 års ålder.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 29 jan-11 kl 20:01 »
Håller med dig helt när det gäller vikterna, det var just därför jag hade lite funderingar om längdangivelserna och varför flera sidor nämner just längder / storlek i cm samt hur dom då gått tillväga för att komma fram till just 75 cm.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 29 jan-11 kl 20:42 »
Jag hade en O Shamo tupp som var ca 90cm hög. Hur jag visste det?? Jo, när han gick längs staketet stack hans huvud upp ovanför kanten och staketet var 80 cm högt. Mina O Shamotuppar som jag har nu är ungefär 85cm höga. Dom slår huvudet i gödselbrädan om dom inte bockar när dom går där under. Gödselbrädan sitter 80cm upp från golvet  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 29 jan-11 kl 21:23 »
Håller med om att det verkar korkat att mäta storleken i cm, men är det alltså från tår till kam man mäter?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 14:46 »
Vilda fåglar mäts från näbbspets till stjärtspets, liggande på rygg på platt underlag. Det blir egentligen ett ganska intetsägande mått för arter med lång näbb/hals/stjärt blir ju längre och kroppsstorleken går inte att jämföra. Man brukar inte mäta döda fåglar för det går inte att sträcka ut halsen när de blivit stela. Jag antar att det är höjd som avses när det handlar om brahmorna, sula till kam, och det blir väldigt ungefärligt beroende på hur mycket de sträcker på halsen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 08:30 »
Om jag skulle vilja mäta hur hög en tupp är så skulle jag rita en måttsticka på väggen och försöka se när tuppen går förbi där.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser