Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästslakteri /trotjänaravlivning  (läst 15117 gånger)

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
Hästslakteri /trotjänaravlivning
« skrivet: 30 jan-11 kl 09:26 »
Står nu och velar hur vi ska göra med en av hästarna.
Valet står nu mellan att köra henne till slakteri eller trotjänaravlivning. Men finns det några slakterier som tar emot hästar längre?
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Jakobsson

SV: Hästslakteri /trotjänaravlivning
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 11:39 »
Om jag inte e helt ute & cyklar ska det finnas ett ganska nytt i Öxabäck som
ska ta emot hästar. Dock vet jag inte mer än så & det e vad jag hört från bekanta.
Sen finns ju Knorrevången också...

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #2 skrivet: 30 jan-11 kl 11:51 »
Ska kolla upp Öxabäck. Knorrevången går bort.

Funderar på om det finns några djurparker som tar emot häst, vet att Kolmården gjorde det tidigare men har slutat.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jan-11 kl 11:53 »
Om jag inte e helt ute & cyklar ska det finnas ett ganska nytt i Öxabäck som
ska ta emot hästar. Dock vet jag inte mer än så & det e vad jag hört från bekanta.
Sen finns ju Knorrevången också...
Knorrevongen har väll ett skam filat ryckte  så ska man dite så skule ja inte släppa hästen en sekund i från mig fören ja såg hästen död.

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 11:59 »
Får man i sverige skjuta häst i hage o gräva ner?
Eller ta hem slaktare som avlivar o styckar på plats..hundmat.

I mitt fall har jag "struntat" i om hästen blir till hundmat,
det vikigatse har varit att inte transporetra och få skjuten på plats,,intet ont vetande.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 12:03 »
Finns ju trotjänar avlivning kostar inte mkt om man tar hand om hästen själv sen .
Man måste ha tillstånd för att få gräva ner en häst i sverige.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-11 kl 12:38 »
Det är inte tillåtet att gräva ned en häst vart som helst. Om det finns vattentäckt i närheten så går det inte att få tillstånd. Min kära Blesa fick sin grav i närheten av Mangskog, där är det lov.
Men annars går det att få hästen avlivad på gården, antingen av vetrinär eller någon som kommer och skjuter den med bultpistol och sedan tar med sig kroppen. Men om den måste till kadaverbränneri så kostar det en hel del, törs inte säga hur mycket.
« Senast ändrad: 30 jan-11 kl 12:40 av Nina W »

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #7 skrivet: 30 jan-11 kl 13:00 »
Skulle gärna ta bort och gräva ner hemma men det finns 2 problem, vattentäckt (= inget tillstånd beviljas) och tjälen (inte helt lätt att gräva nu).

Trotjänar avlivning kostar 10.000 kr idag om dom tar med sig kroppen.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #8 skrivet: 30 jan-11 kl 13:25 »
Det finns ett slakteri här i Närke som tar emot hästar. Vi har tagit bort 2 hästar där o de är väldigt vänliga o allt går lugnt till utan stress för vare sig ägare eller hästar.
Om du vill så pm:ar jag telenummer till dig.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #9 skrivet: 30 jan-11 kl 14:42 »
Annette, du får gärna pma mig telefonnumret. Tack på förhand.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 30 jan-11 kl 17:42 »
Jag betalade 5000kr st förra året hos mälardalens djurtjänst har jag för mej att dom hette.Då bultade dom och tog med kroppen som sen blev energi .
Det första stället jag ringde dom malde ner kropparna som sen såldes som blomgödsel *fy fan!* :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 jan-11 kl 18:25 »
Vi betar runt 4000 kr kontant för en trotjänaravlivning och att de tar med hästen sen.

dock måste jag säga, JA jag vet att knorrevångens slakteri har ett uselt rykte, jag var själv nervös. MEN jag har slaktat en mulåsna där.
Kan berätta att de slaktar häst en gång i veckan, måndagar, direkt på morgonen.
först kommer man in och anmäler sig och hästen, sen blir det snabb besiktning ( synbar sjukdom osv) Lämnar över passet. Sen leder man/ eller de om man vill det, in hästen i ett utrymme där den skjuts.
Min sambo gick med in och höll när den sköts, han sa att allt var lugnt , fint och fullt ok.
sen kom han ut. vi hämtade ut passet som de gjort ett hål i och åkte hem.

Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #12 skrivet: 30 jan-11 kl 19:42 »
Vilka är så billiga. Dom jag hittar kostar 10000 kr. http://nodslaktare.blogspot.com/2011/01/prislista-avliva-hast-2011.html

Det lutar åt att vi åker till Närkes slakteri i Gällersta, som jag tidigare aldrig hört talas om men som ändå ligger inärheten av oss.
« Senast ändrad: 30 jan-11 kl 19:46 av Buster »

Luvan

• Närke
« Svar #13 skrivet: 30 jan-11 kl 19:54 »
Närkes slakteri har gott rykte bland hästfolk. Men jag förstår att det känns svårt....

gernsö

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 jan-11 kl 20:54 »
http://www.kdtab.se/?sida=3

de hämtade vår häst för något år sedan och det gick på 3800 kr, tror de tar 500 extra för avlivning.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jan-11 kl 21:08 »
http://www.kdtab.se/?sida=3

de hämtade vår häst för något år sedan och det gick på 3800 kr, tror de tar 500 extra för avlivning.
Men vem vill lämna på sådant vis då kan man ju inte va säker på att  hästen inte går vidare.?

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 30 jan-11 kl 21:51 »
nej du missförstod, vi sköt henne själv, sen hämtade de henne. menade att om vi skulle haft dem till att skjuta henne så hade det kostat 500 kr till. men vi skjuter alltid våra själv, så vi vet att det går rätt till....

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 jan-11 kl 21:54 »
nej du missförstod, vi sköt henne själv, sen hämtade de henne. menade att om vi skulle haft dem till att skjuta henne så hade det kostat 500 kr till. men vi skjuter alltid våra själv, så vi vet att det går rätt till....
Ok det var klokt  då vet man ju.

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 30 jan-11 kl 22:49 »
Vi anlitar lantbrukstjänst för avlivning och hämtning. För häst kostar det ca 3500 för hämtning + 500 för avlivning + moms
http://www.svensklantbrukstjanst.se/prislista/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 jan-11 kl 23:00 »
Vi anlitar lantbrukstjänst för avlivning och hämtning. För häst kostar det ca 3500 för hämtning + 500 för avlivning + moms
http://www.svensklantbrukstjanst.se/prislista/
då måste man väl vara ansluten som lantbrukare?

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser