Hejsan på er.
Vi är nya här, och här verkar det finnas svar, och frågor, på det mesta. Naturligtvis har vi också har en

Förra året fick hand om ett gammalt torp som stått obebott de sista fem-sex åren, och innan dess varit illa omhändertaget. Vi har massor att göra både med torp och trädgård, men guud vad vi ser fram emot det! Vi har varken el eller vatten, men sånt går alltid att lösa. Jag har dock fått upp hoppet angående vattnet......
Det kan kanske vara så att vi har en källa på tomten till vårt gamla torp. Men det kan lika gärna vara en provisorisk kyl, tror vi. Jag har sett fungerande vattenkällor där vattnet kommer i dagern med självtryck (artemiskt tryck el. vad det heter). Har också fått höra att sådana brunnar sinar om de inte används, och att man ofta får "starta om" dem på våren om de stått under vintern utan att blivit använda.
Den här, hoppas jag, brunnen består av en betongcylinder dryga metern ner i marken. Ca trettio cm av röret finns över marken. I botten finns ett litet runt hål, ca två cm i diameter (för vattnet?) Över brunnen ligger ett lock med två böjda rör genom (för luftning?) "Källan" ligger i en sänka på tomten, ca tio meter från huset. Finns det någon här som är kunnig på detta område, och som vet hur vi kan ta reda på om det är en källa utan att gräva ihjäl oss. Och om det skulle vara en källa, vet hur vi bäst tar hand om den? Tack på förhand.