Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Vilken ras?  (läst 6465 gånger)

ninisellen

• Uppland
Hjälp! Vilken ras?
« skrivet: 31 jan-11 kl 22:59 »
Har lyckats lista ut de flesta raserna på mina höns men det återstår en, kanske nån kan hjälpa mig att gissa.

anders 67

• Dalarna
SV: Hjälp! Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 13:56 »
Sussex korsning kanske
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 14:08 »
Kan vara nästan vad som helst har jag en känsla av...

Inga ledtrådar genom ägget den kläcktes av? Vart köpte du ägget ifrån, vad har den personen för raser?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ninisellen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 22:35 »
det jag vet är att den ska vara renrasig! Köpte den som liten kyckling, uppfödaren hade själv köpt ett gäng ägg av olika raser men hon visste inte riktigt vilka raser det var. Hon får alltmera svarta fjädrar på rumpan och vingarna hela tiden, relativt liten i storleken.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 19:00 »
Köpte du dem av en kvinna här på forumet runt vallentunatrakterna? Isf. så vet jag vart de härstammar ifrån och kan då säga att jag tror det är en gul colombia sussex. Han som föder upp dem har massor av raser och bland dessa finns gul colombia sussex (har själv köpt en sådan höna för länge sedan när jag var liten från honom och hon såg ut som din fast lite gulare i färgen), dock så är djuren inge vidare "standardmässigt" (alltså hur raserna ska se ut enligt standarden) hos honom (han kläcker nog allt utan att bry sig i utseendet så mycket ;D t.ex. att faveroller ska ha fjädrar på fötterna vilket inte min hade jag köpte därifrån också, samtidigt som sussexen ::) ;D 1 fjuttfjäder kanske, kommer inte ihåg om hon ens hade 5 tår ) därav att hon kan uppfattas som något annat eller blandras.

Hon är söt iaf! :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Astra

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 20:10 »
Sussex med gula ben...?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 21:20 »
Så gula är de väll inte? ??? Ni tror inte de bleknar när hon blir könsmogen? Kycklingarna kan ju ha gula fötter.

Här hittade jag en tupp med gulare fötter med... Och som redan sagt också så kan en del raser hos uppfödaren inte se riktigt "riktiga" ut. Misstänker att det mycket väl kan ha blandats i något annat i en del sorter. Som de skulle sagt på backyardchickens.com ::) - "A poor quality buff Sussex pullet" ir - "Hatchery quality sussex" ::)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Astra

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 feb-11 kl 22:02 »
 :) jag undrar faktiskt själv mycket över sussex och gula ben, det var därför jag frågade också.  :-[ Mina är köpta som renrasiga och har gula ben (jäkla skit). De ser renrasiga ut bortsett från benen. Vita columbia och en gul är det jag har, fast efter att jag läst att benen ska vara rosavita har jag haft stora planer på att äta upp hela gänget när jag fått renrasiga höns som kan ge ägg. Skulle aldrig sälja avelsägg efter dem som renrasiga. Misstänker att jag köpt dem av samma man som hmn...inte är så noga...  ::)
För att hålla mig till tråden så påminner TS fågel om en blandning av gul och vit gulbent sussex.
 ;D de gulbenta borde ju vara mycket exklusiva, en riktig raritet!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ninisellen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-11 kl 22:16 »
tack för all hjälp, jag ska inte avla vidare på henne, vill bara äta ägg till frukost:) rasen är alltså inte så viktig, ville bara ha ett hum om vad det va. Hon e så fin!

Astra

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-11 kl 22:21 »
 ;) Ja, värper bra gör de i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser