Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning av 1 hektar  (läst 27344 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Tips på pumpar 8-10 bar
« Svar #20 skrivet: 04 feb-11 kl 18:45 »
Jag hänger inte med på varför du pratar om olika pumpar. Jag tänker jag ska ha en sån pump jag har idag, fast starkare. Skulle det inte gå? Å vad det är för sort vet jag inte, jetpump, ejektor osv.

Du vill alltså att vi ska tala om för dig att du ska skaffa en starkare pump än den du har.
Ett enkelt svar är ju: det kan gå.
Men ett riktigare svar kanske du kan få om du antingen talar om vad du har för en pump (det framgår inte av tråden hittills), eller talar om hur mycket vatten du behöver ha fram.

Om det regnar motsvarar 10 mm regn 10 liter vatten per m2. Behöver plantorna motsvarande 10 mm regn per dygn, så måste du få fram 100 m3 per dygn och hektar. Det är bara att räkna. Sen kanske det är bäst att vattna på nätterna, och om man delar upp fälten i olika delytor så får man köra ett större flöde på en mindre tid för att få fram rätt mängd vatten.

Jag tycker det är plantornas behov som är det väsentliga, inte pumptypen.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 feb-11 kl 18:55 »
Skumt... hela mitt svar var en kommentar till Ex inlägg, och så svarar Edgar.. jag får nog börja citera.

Men det var satan vad mycket vatten plantorna behöver. Det går ju aldrig med en vanlig brunn isåfall.

jag vet inte hur jag ska beskriva pumpen så att det går att lista ut vad det är för nån. Den är lodrät och översta delen är den som snurrar, typ motorn. Nedre delen ser mest ut som en ställning för mig. Jag har en radda siffror som sagt, säg vilken enhet ni är intresserade av så kan jag skriva ner siffrorna här.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 feb-11 kl 19:03 »
menar du att 12 kubik per timme blir för lite vatten till plantorna? Det låter som om du räknar att vattna hela ytan samtidigt, men idén är att vattna en tredjedel i taget.  Hur många kubik behövs då? Beror inte det på hur länge jag vattnar? Om jag vattnar på natten och delar bevattningen i tre omgångar, kan varje omgång bli 3-4 timmar.

Jag vill inte ha plast på jorden utan täckodla för att förbättra jorden. Kan man ha dropplist utan att man täcker med nåt?

Jag hänger inte med på varför du pratar om olika pumpar. Jag tänker jag ska ha en sån pump jag har idag, fast starkare. Skulle det inte gå? Å vad det är för sort vet jag inte, jetpump, ejektor osv.

Nej, jag tyckte det lät som onödigt mycket vatten per timme, det blir ju en rotblöta per dygn och det behövs ju knappast. Om man kunde gå ner i mängd, så blir det hela ju något enklare att få ihop.

Jag röstar fortfarande på dropplist, om du ska vattna från brunn. Det går fint utan plast, det är ju tvärtom som det blir ett måste. : Odlar du på plast, så måste du ha droppslang. Man utnyttjar ju vattnet betydligt bättre eftersom inget dunstar bort, utan allt går till plantorna.

Hur många slangar går från din pump ner i brunnen? Om det är en ejektorpump, så går det 2 slangar ner i brunnen, en lite grövre än den andre.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 feb-11 kl 19:54 »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 04 feb-11 kl 20:02 »
Droppbevattning måste ju spara vatten, och därmed minska pumpstorlek. Å andra sidan kostar ju slangarna.

På pumpskyltar står det ofta ett Q och instansat siffror, och ofta flera H och instansat andra siffror. Q står för flöde och H för tryckhöjder.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 feb-11 kl 20:30 »
Ex - hur mycket vattning tycker du är rimligt en torr och varm sommardag? Jag fattar inte vad du säger, det låter fortfarande som 10 -12kubik är alldeles för lite.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 feb-11 kl 20:40 »
Ex - hur mycket vattning tycker du är rimligt en torr och varm sommardag? Jag fattar inte vad du säger, det låter fortfarande som 10 -12kubik är alldeles för lite.

Per timme  det blir ju 300 kubik per dygn, alltså motsvarande 30 mm regn, det kan ju knappas nån gröda vara beroende av hela tiden.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 feb-11 kl 20:44 »
Ja, vete sjutton vad säljaren menar. Spridaren "har en vattenförbrukning på 3 kubik i timmen". Kan han mena att det krävs för att den ska sprida de antal meter han också angivit? Inväntar svar..

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 feb-11 kl 21:10 »
Ex -du säger hela tiden vad som INTE behövs. Men vad är lagom mängd?

Edgar - jag har varken Q eller H på pumpskylten..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 06 feb-11 kl 22:49 »
Ex -du säger hela tiden vad som INTE behövs. Men vad är lagom mängd?

Edgar - jag har varken Q eller H på pumpskylten..

Kan du ta en bild på pumpens märkning och lägga upp här? Eller, om du har fabrikat och typbeteckning på den, kolla på tillverkarens hemsida om det finns något datablad som innehåller de uppgifter som behövs.

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 feb-11 kl 00:34 »
som jag sa förut har jag inget fabrikat.

Jag äger inte kamera. Är det nån särskild enhet du vill ha reda på? Så kan jag se vad jag antecknat.

Men egentligen är väl diskussionen om min nuvarande pump rätt meningslös. Den är på 1,1 kW å lär aldrig kunna jobba tillräcklgit för en bevattning.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 07 feb-11 kl 07:10 »
som jag sa förut har jag inget fabrikat.

Jag äger inte kamera. Är det nån särskild enhet du vill ha reda på? Så kan jag se vad jag antecknat.

Men egentligen är väl diskussionen om min nuvarande pump rätt meningslös. Den är på 1,1 kW å lär aldrig kunna jobba tillräcklgit för en bevattning.

Börja med fabrikat och typbeteckning, gå sen vidare och se om du kan få fram några data på pumpen den vägen.
Ta en titt i din andra pumptråd, där kom vi ju fram till att 1,6 kW mycket väl skulle kunna räcka under goda förutsättningar.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 feb-11 kl 11:28 »
men nu är det tredje gången jag säger att det inte finns nåt fabrikat.

Om du säger vad som kännetecknar en typ beteckning ska jag se om nån av siffrorna är det.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 feb-11 kl 12:21 »
Jo, spridarna måste ha 3 kubik var för att kasta det antal meter som krävs för att det ska räcka med 12 spridare, körda i tre omgångar.

Ett droppvattensystem skulle gå på en bit över 100.000. 24.000 meter slang behöver jag. Nu är frågan hur mycket vatten ett sånt system kräver..

Satt en brunnsborrarfirma på att ta reda på brunnens kapacitet. Men jag har inte en spänn att betala dem för det, så vi får se..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #34 skrivet: 07 feb-11 kl 22:49 »
Då är ju en annan möjlighet att helt enkelt mäta upp vilket flöde pumpen lämnar vid några olika tryck. Låt den pumpa vatten mot en ventil som  du kan stänga till mer eller mindre, ha en manometer ansluten mellan pumpen och ventilen, låt vattnet gå ut i en hink eller balja med känd volym och ta tid på fyllning av kärlet vid olika tryck (t ex 0,5, 1, 2, 3 bar osv och fortsätt uppåt i tryck tills pumpen inte längre ger något flöde alls). Sedan räknar du ut vad fyllningstiderna motsvarar för flöden och prickar in alltsammans i ett diagram.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 08 feb-11 kl 07:26 »
Hur har du kommit fram till 24 kilometer droppvattenslang?

Och hur är det räknat med 12 spridare i 3 omgångar? 1 spridare tar ju omkring 1000 kvadratmeter om den kastar 17 meter. För med 12 spridare som kräver 3 kubik var, är det ju uppe i 36 kubik..under vilken tid då?   Per timme?

10 000 liter vatten per hektar ( 10 kubik ) är 1 millimeter nederbörd. 36 kubik är alltså 3,6 mm. Skulle man köra detta i ett dygn så blir det alltså 86 mm nederbörd. Alltså ungefär 4 gånger så mycket som nån gröda kan tänkas behöva.

Nånting stämmer inte. Vet den du talat med om bevattningen att du tänker ta vatten från en brunn?

För här har du alltså en anläggning som ger hela dygnsbehovet på bara några timmar, och en vattenmängd som är omöjlig att få ut från en brunn.
Bevattningsanläggningen måste anpassas till det vatten som finns, och då är det alltså mindre vatten per timme som får ut, och istället kör man fler timmar.

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 feb-11 kl 11:48 »
Nej, 4 spridare i taget med 3 kubik var = 12 kubik.

Jag har inte tänkt på att bevattningen ska spridas ut över hela dygnet. Min tanke var att växterna faktiskt ska få sin dygnsförbrukning på 2-3 timmar (x 3 omgångar då för att täcka hela hektaret).  Och på natten för mindre vattenförlust och för att jag ska få vara ifred på fältet dagtid utan att behöva duscha.

Säljaren fattade mycket väl att det inte går att få ut den här mängden från en brunn..MMen spridarna krävde 3 kubik för att sprida sina 14-18 meter.

Så nu har jag stoppat hans tänkande och om en dryg vecka kommer en bevattnings-brunnsborrar-firma hit och tittar på lösningar.

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 feb-11 kl 22:15 »
OH my oh my..... mannen som var här hittade på ett system som kostade 300.000.

Jag klarar mig inte utan att göra en damm och att borra en ny brunn som ska fylla på dammen. Nu klurar jag på om jag kan slippa brunnen genom att klura ut om dammen fyller på sig själv tillräckligt fort. Men hur fan ska man ta reda på det.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 14 feb-11 kl 23:01 »
Jag klarar mig inte utan att göra en damm och att borra en ny brunn som ska fylla på dammen. Nu klurar jag på om jag kan slippa brunnen genom att klura ut om dammen fyller på sig själv tillräckligt fort. Men hur fan ska man ta reda på det.

Ska du leda om en flod eller har du 10000m2 växthus med takvatten till dammen? Om svaret på både frågor är nej så fyller inte dammen sig tillräckligt fort.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Henrik Uddemar

• Gotland
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser