Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning av 1 hektar  (läst 27343 gånger)

louise

• Gäst
SV: Tips på pumpar 8-10 bar
« Svar #40 skrivet: 14 feb-11 kl 23:24 »
äh men vad fan... vAd har du för bevis på det,)?

Brunnen skulle behöva fyllla dammen med 5-10 kubik i timmen. Naturen klarar inte detta alltså? Bygga större damm? Samla regnvatten? Ha ett vattentorn?
Det är ca 1,5 ha åker som det kommer dräneras från ner i dammen.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #41 skrivet: 14 feb-11 kl 23:42 »
Den här då tro?
Skrolla ned lite på sidan...
http://www.buurt.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=35&Itemid=64
Måste ju räcka, dessutom så gott som ny.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 feb-11 kl 00:39 »
dina tips är fina, men de 300.000 skulle inte gå till en pump utan till hela anläggningen. Det räcker inte med att köpa en av pumparna begagnad.

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 15 feb-11 kl 07:17 »
1. Vad för anläggning har ni räknat på?
2. Vad ska du odla för grödor?
3. Hur stor areal?
4. Hur stor damm har ni räknat på?
5. Hur stora vattenmängder per dag är det tänkt att det ska tas ut, beräknat på ett veckosnitt?
6. Varför kan inte den extra brunnen som du redan har, användas för att fylla dammen?

Åkerdräneringar kan inte fylla en damm själva, då måste det till mycket större areal, och helst ska man, som Take var inne på, ha takytor som kan samla upp vatten och leda dit. Det som kommer från dräneringar och regn blir inte mycket mer än avdunstningen en sommardag, det går alltså plusminusnoll.

En damm på 30x30 meter, och 2 meter djup rymmer 1800 kubikmeter, gör man den 3 meter djup, 2700m3.
Låter man en liten fjuttpump för några tusenlappar stå och pumpa 300 liter i timmen under 6 månader, så blir det 1300 kubikmeter, till en strömkostnad på 5000.  Sätter man alltså igång pumpen i januari så har man ett gott startkapital av vatten i juni månad när det börjar bli aktuellt att använda. Och pumpen får ju såklart fortsätta att tuffa och gå säsongen igenom.
Det lär ju inte behöva vattnas varenda dag, nån regndag brukar ju trots allt dyka upp.

Jag ser inte vitsen med att bygga en damm, om man har en brunn/pump som klarar 5-10 kubikmeter i timmen..då kan man ju vattna direkt, utan damm mellan. 10 kubik i timmen blir ju 1700 kubik i veckan..

Det som är helt avgörande för hela uträkningen är ju vilka grödor som ska odlas. Potatis drar ju massor med vatten, men vanliga grönsaker ska ju inte dränkas.

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 15 feb-11 kl 11:19 »
Menar du att brunnsborraren överdrivit kapaciteten brunnen behöver? Eftersom du säger man kan vattna direykt från den.

Dammen tyckte han skulle vara minst 1000 kubik. Och.. ja, undra om vi tappade bort hur mycket vatten vi skulle ta ut..  Det var en rejält pratsam och intensiv gubbe där jag kämpade för att inte tappa bort mig.

1. Ny brunn som ger 5- 10 kubik, damm på minst 1000 kubik, 12 spridare/ha, en jäkla massa ledningar bland annat 400 meter från damm till åkern, uv-filter för att inte få colibakterier på produkterna, automatisk vattning på natten med "sektioner"

2. Just nu är tanken blandade grönsaker. Men jag vill helst ha en bevattning som är flexibel om marknaden ändras, då måste jag kunna byta gröda utan att göra om hela vattensystemet.

3. 1 ha, men med möjlighet att lägga till ytterligare 1 ha.

4. 1000 kubik. Jag tänker att jag nog  kan göra en större, med tanke på hur stor  surhålan är.

5. Så var det där med mängden ja.. I mina anteckningar ser det ut som 20-30 kubik i timmen, och då var det för att frostbevattning skulle vara möjlig. Men det behöver jag ju inte, det finns fiberduk. Enligt SJV:s bevattningsskrift behöver man ca 3mm/dygn och i värsta fall 7 mm en torr sommar. Jag har ingen aning om hur mycket det blir i kubik, jag är helt snurrig nu. Det står också i deras skrift att en årsförbrukning är 1000-1500 kubik, och jag fattar inte hur det kan bli så lite.

6. Den extra brunnen dömde han ut mest på gissning. Om de har övergett den så är väl det för att den sinade. Min egen brunn dömde han ut för att det borde vara en "hushållsbrunn". Den är borrad i en grävd brunn och man har inte letat upp en optimal plats vid en sprickbildning som ger stora mängder vatten. Men, det vet vi ju inte, här har faktiskt odlats grönsaker decenniet efter brunnen borrades. Den kanske faktiskt borrades för att klara grönsaksbevattning? Kostar 5000 att provpumpa den. Jag ringer runt till folk jag tror kan veta nåt om brunnen. Den är ju tyvärr inte med i brunnsregistret.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 15 feb-11 kl 11:25 »
Now we are talking.

Det är inte säkert att du får använda dit surhål som bevattningsdamm, du kan inte bara gräva ut den och lägga in en presenning. Surhålor kräver oftast miljösamråd om det står något som helst kvarvarande vatten i den över sommaren. En bevattningsdamm ska även ha ett väl uppfört nät-stängsel längs med hela dammen, för det är inget man klättrar ur hur som helst.

Sedan finns det ganska gott om övergivna plantskolor, växthus och liknande som du kanske kan få arrendera istället, så finns allting redan där.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 15 feb-11 kl 11:28 »
Surhålan har förr varit helt dränerad, men ledningarna igensatta. Kan det ändå bli problem med tillstånd? För egentligen är det ju misskött dränering som jag är skyldig att underhålla.

Jag kollade lite snabbat om tillstånd, och jag skulle tydligen ta ut så lite vatten att jag inte behövde tillstånd. Om jag nu läste rätt.

Existens?

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 15 feb-11 kl 12:47 »
1 mm regn är 1 liter vatten per kvadratmeter, alltså 10 000 liter per hektar, 10 kubik alltså. 3 mm per dag på ett hektar är alltså 30 kubik.  En damm på 900 kubik skulle alltså räcka till 1 månads bevattning, om vi bortser från avdunstningen som försvinner ur dammen.

Det är därför jag hela tiden varit så skeptisk till dom här siffrorna om 20-30 kubik i timmen som har figurerat..

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 15 feb-11 kl 15:13 »
De siffrorna figurerar för att spridarna krävde 3 kubik var/timme för att fungera. Det krävs 12 spridare minst för att täcka ett hektar, alltså 3 x 12 = 36 kubik.

Jordbruksverket har nu räknat ut att  en sån spridare ger 0,5 mm per kvadratmeter och timme. För att få 3 mm, måste varje spridare gå i 6 timmar.

Och i min trötta hjärna vet jag inte hur han kom fram till det. För fortfarande har ju de 12 spridarna matat ut 36 kubik på en timme på ett hektar (om man kör alla samtidigt vilket inte kommer hända, men det kanske inte är  relevant), och det behövs ju bara 30.

I sjv:s uträkning skulle alltså varje spridare gå 6 timmar  x 12 st x 3 kubik = 216 kubik..

trädman

SV: Bevattning av 1 hektar
« Svar #49 skrivet: 15 feb-11 kl 23:09 »
Jag skulle föreslå att du botaniserar bland all begagnad bevattningsutrustning som brukar säljas på Blocket. Galvrör slangar och småspridare för exempelvis småskalig rotfrukts- eller grönsaksodling verkar inte direkt vara heta på marknaden inte kosta många kronor jämfört med att köpa nytt. Det blir naturligtvis mer arbete, men det kanske kan vara bättre att lägga ner några få tusen i början och se hur det fungerar än att satsa på nya dyra prylar direkt.

Jag förstår inte denna förvirrade diskussion om vattenbehovet. Hur många mm behöver det vattnas normalt och i värsta fall? Är det värt att dimensionera för det värsta fallet? Eller är det billigare att leva med risken att det vid sällsynta tillfällen kan bli omöjligt att vattna hela odlingen optimalt.

Jag tror inte det är några problem (ur "tillståndsperspektiv") att anlägga en liten bevattningsdamm, så länge det inte handlar om att dämma upp en bäck eller liknande. Man kanske måste samråda med länsstyrelsen (enl miljöbalken). Jag har också svårt att se varför det nödvändigtvis skulle stängslas in. Ser man till att ha flacka slänter så det går att ta sig upp så borde det inte vara något problem. Det anläggs småvatten, viltvatten mm och jag har då inte sett att de varit instängslade. Till anläggande av småvatten i anslutning till jordbruksmark går det t o m att få EU-stöd. Tror det är max 100 000/ha. Bidragsfinansierade småvatten får man nog tyvärr inte använda som bevattningsreservoar är jag rädd.

louise

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 15 feb-11 kl 23:28 »
Utrustning kan man köpa begagnad, men vattentillgången ökar inte av  det. Jag kommer inte undan att bygga en damm, har jag tur slipper jag borra en extra brunn också.

Det där med tillstånd har jag grejat med idag, som du säger ska jag samråda med Lst för att landskapsbilden ändras. Tillstånd att ta ut vatten behöver jag   inte.

Vatten-bidraget får jag troligen inte, för de prioriterar områden där närsalter läcker ut till havet, å där bor inte jag. Men investeringsstödet på 25- 30% kan bli möjlig. Men även med det så blir det en satans massa pengar.
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 23:30 av Stabon »

Bo

« Svar #51 skrivet: 16 feb-11 kl 06:41 »
Berätta varför det behövs bevattning då! - Jag har odlat grönsaker i landets regnfattigaste trakt i 30 år utan att vattna och det har sällan behövts.

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 16 feb-11 kl 07:10 »
Stabon har en normal sandjord, och det är ju iofs perfekt för grönsaker, men riskerna ökar ju ett torkår om man inte har vatten, helt klart. Kvalitet och säkerhet är ju det som talar för bevattning. Jag skulle själv aldrig ge mig på nån form av grönsaksodling utan tillgång till vatten alls.
Däremot skulle jag köra ett provår först, med stödbevattning från befintlig brunn och pump-bevattningsutrustning för max 10 000.  För att se förutsättningarna både för odlingen och avsättningen av produkterna. Ett läro-år helt enkelt.  Därefter ta ställning till om en investering på minst 100 000 kr är rimlig.

louise

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 16 feb-11 kl 11:47 »
Jag trodde att du helt uteslutit möjligheten att få upp tillräcklig mängd från min hushållsbrunn. Dessutom avrått från att använda den till företaget eftersom mitt hushåll riskerar stå utan vatten plötsligt då den sinat.

Jag har inte hittat några vattenspridare som fungerar med så lågt tryck och så litet vattenflöde som min hushållsbrunn har. Vad heter de och var kan man köpa såna?

Jag provodlade förra året och klarade  inte ens att vattna 1000 kvm med hobbyspridare. Eller ja, klarade kanske, men jag var tvungen att passa vattningen 6 timmar om dagen. Eftersom dagtid är idiotiskt att vattna på fick jag stå varenda kväll med de där spridarna och blev  socialt isolerad.

Bo

« Svar #54 skrivet: 16 feb-11 kl 11:56 »
Sänker du grundvattnet med de uttag som behövs för bevattningen, måste du nog vattna för då torkar det ju ut tidigare.

louise

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 16 feb-11 kl 19:44 »
Har ägnat dagen åt att hitta nån som kan provpumpa brunnarna så billigt som möjligt. Det är nog det vettigaste nästa steg just nu.

Bo

« Svar #56 skrivet: 16 feb-11 kl 20:10 »
Det vettigaste om du inte har kopiöst med kosing, är att börja odla och se vilka grödor som kan behöva extra vattning. På sandjord bildas det oftast ett torrt luckert lager som skyddar mot uttorkning så att vattenbehovet bara blir det som växterna behöver men vattnar man regelbundet, avdunstar det kontinuerligt från hela markytan.

Ibland har jag morötter som slokar av brist på vatten men då blir de istället dubbelt så goda. Många sorters grönsaker får sämre smak och hållbarhet av för mycket vatten.

« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 20:15 av Bo »

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 16 feb-11 kl 20:39 »
Jag tror inte ett dugg på att man kan få trygghet i skörden utan bevattning. jag har inte råd att låta en hel årskörd torka bort. Länsstyrelsens grönsaksrådgivare anser också att bevattning är ett fullständigt måste.

Bo

« Svar #58 skrivet: 16 feb-11 kl 20:51 »
Decennier nu har jag fått skördar på frilandsodlingarna som motsvarar runt 100kr/kvadratmeter odlingsbädd i dagens penningvärde. - I en trakt där det regnar ungefär som på Öland.

Oftast torkar vattenhålen ut helt under sommaren men jag använder dem bara när jag planterar. Ett par decimeter sandig mull på en gropig kalkberghäll.

Utom att hindra avdunstning, ger ett torrt ytskikt också mindre ogräsproblem.

« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 21:02 av Bo »

louise

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 16 feb-11 kl 21:15 »
Ja, jag kanske inte ska vara så hård, du har ju faktiskt mer erfarenhet än jag.

Men hur menar du 100 kr/kvm? Är det vinst eller omsättning? Netto eller bruttovinst?

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser