Jag har ju fortsatt odla. Insett att jag inte alls hade koll på väderstrecken som jag trodde, pratat med folk, delat plantor med vänner.. Ju mer jag odlar (och äter av ogräs) inser jag att det stora problemet är inte att få tag i mat. Det stora problemet är att kunna ta rätt på maten! För det första är det tid, för det andra är det kunskap och för det tredje är det plats!
Det kommer att ta lång tid för mig att hitta burkar, flaskor, påsar och så vidare så det räcker till hela året. Som tur är kan man ju återvinna, så jag samlar på mig mer varje år. Sen ska man ju ha plats för allt också, hyllplan efter hyllplan. Och så ska man konkurrera med den snabba, jämförelsevis billiga maten på affärerna!
Det är tur att man inte blir självhushållande över en natt (som jag hoppades på när jag bodde i stan) utan att det tar ett tag att få igång jorden, köket och vardagslunken. Man måste ju hinna med att andas också.. Och inte är det gratis att odla heller.. Även om man kan hålla det hela väldigt billigt!