Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i bakland?  (läst 2099 gånger)

Tjolebompan

• Ingen forumräv.. Maila mig!
    • Västerbotten
    • Min blogg!
Odla i bakland?
« skrivet: 02 feb-11 kl 08:46 »
Hej!

Jag flyttade till mitt hus i maj 2010 och satte igång att odla nästan direkt. Jag drog hit pallkragar, hittade grisgödel och jag rensade och grävde och jobbade mej nästan sjuk av träningsvärk. Och fick tyvärr ingen belöning.

Löken växte inte, morötterna kom inte ens litegrann, fick ca tre rödbetor.. Kålrötterna ville inte växa och inte heller vitkålen eller rotsellerin. Riktigt tråkigt. Jag odlade allt detta på grannens åker som ligger i en södersluttning så där förstår jag inte alls vad jag gjorde fel.

I pallkragarna odlade jag tomater, sallad och kryddor samt sockerärt. Det kom mer här men ändå mycket mindre än vad jag hoppats på. Jag vet inte om jag hade dåliga frön eller om det var en dålig sommar för odling, men det var en besvikelse iallafall.

Min egen tomt består till största delen av så kallat "bakland" alltså sluttning mot norr. Jag bor i Västerbotten och tomten är stening och kullrig.. Men jag vill ju så gärna odla mat åt min lilla familj! (Två personer). Det finns en gammal ladugårdsgrund, en gammal ihoprasad jordkällare och en gigantisk gräsmatta som inte är till någon nytta alls, men frågan är ju om jag kan odla något här och faktiskt få utdelning?

Tacksam för tips!
Lev livet utan dötid!

kanka

• Västerbotten
SV: Odla i bakland?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 21:34 »
Klart att det går att odla i bakland, vi har det så också.
Visst har du sol på em i alla fall.
Undrar om din grisskit var rätt färsk så att det blev för kraftigt.
Du får komma hit och kolla när snön smält bort.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Lotta Li

• -
« Svar #2 skrivet: 04 mar-11 kl 12:04 »
Tips: bläddra t.ex. i Lena Israelssons böcker.

Handbok för köksträdgården är super! Låna på biblioteket eller ha tur och köp billigt på nätet:
http://www.tradera.com/Tjock-bok-om-kokstradgarden-auktion_341636_127350947

Finns till olika pris i olika utgåvor. Min är från 2000 och den är guld värd  :D

Tjolebompan

• Ingen forumräv.. Maila mig!
    • Västerbotten
    • Min blogg!
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 14:47 »
Jag har ju fortsatt odla. Insett att jag inte alls hade koll på väderstrecken som jag trodde, pratat med folk, delat plantor med vänner.. Ju mer jag odlar (och äter av ogräs) inser jag att det stora problemet är inte att få tag i mat. Det stora problemet är att kunna ta rätt på maten! För det första är det tid, för det andra är det kunskap och för det tredje är det plats!

Det kommer att ta lång tid för mig att hitta burkar, flaskor, påsar och så vidare så det räcker till hela året. Som tur är kan man ju återvinna, så jag samlar på mig mer varje år. Sen ska man ju ha plats för allt också, hyllplan efter hyllplan. Och så ska man konkurrera med den snabba, jämförelsevis billiga maten på affärerna!

Det är tur att man inte blir självhushållande över en natt (som jag hoppades på när jag bodde i stan) utan att det tar ett tag att få igång jorden, köket och vardagslunken. Man måste ju hinna med att andas också.. Och inte är det gratis att odla heller.. Även om man kan hålla det hela väldigt billigt!
Lev livet utan dötid!

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser