Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga egen kläckare  (läst 3194 gånger)

esten

• -
bygga egen kläckare
« skrivet: 02 feb-11 kl 19:18 »
Eftersom det inte går att hitta någon billig kläckare eller någon snäll som vill låna ut en kläckare för några kläckningar så tänker jag bygga en egen . :'(
Men kan jag kanske få lite hjälp i uträkningar och byggteknik ?

Förutsättning :
En frigolitlåda med innermått 30 X 40 X 40 cm .
Är det enklare med en avklippt bit golvvärmekabel eller ska jag satsa på glödlampor ? I så fall vilken Watt och hur många .
Har tänkt mig att vara utan fläkt för att förenkla så långt möjligt .

sedan vet jag att man ska räkna på volymen i kläckaren för att få fram hur stor vattenytan ska vara för att få rätt luftfuktighet . Så finns det någon som är mer hemma på den uträkningen och kan hjälpa till ?

Så till sist ventilationen som blir självdrag , hur ska den utformas för att bli korrekt ?

Hoppas ni vill hjälpa till för kycklingarnas och min skull  :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: bygga egen kläckare
« Svar #1 skrivet: 02 feb-11 kl 19:28 »
Jag har en som är byggd av ett kylskåp.
Koppla in värme i den bara och fixa lite så är det en kläckare
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 22:21 »
Inga konkreta byggtips ?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 22:59 »
Du behöver en termostat. Man kan inte reglera temperaturen annars. En datorfläkt kostar inte mycket och du får en betydligt stabilare kläckare med en sådan (kanske kan du hitta en i en begagnad dator??)
Glödlampor funkar fint. Har man termostat så sätter man lämpligen in två. Då finns det en som funkar om den andra går sönder (lite backup med andra ord) I min gamla kläckare (hemmabygge) som var som ett halvt kylskåp hade jag 2 X 60 W eller 2X75 W jag minns inte riktigt i den frigolitlådan du har behöver du förmodligen inte mer än 2X25.

Lycka till
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 23:10 »
Jag har en termostat liggande som var tänkt till golvvärmen i badrummet och den borde fungera . Golvvärmen är ju inte så högt ställd , så den bör vara känslig nog .
Däremot fläkt är det nog kört att hitta någon . Det fungerar lite annorlunda här långt ut på landsbyggden .

Hur var det med vattnet då , hur stora behållare , eller vattenyta behövs ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-11 kl 02:18 »
Jag har en termostat liggande som var tänkt till golvvärmen i badrummet och den borde fungera . Golvvärmen är ju inte så högt ställd , så den bör vara känslig nog .
Däremot fläkt är det nog kört att hitta någon . Det fungerar lite annorlunda här långt ut på landsbyggden .

Hur var det med vattnet då , hur stora behållare , eller vattenyta behövs ?

Det är omöjligt att säga hur stor vattenyta som ger en viss luftfuktighet. Det beror på så många olika faktorer. Enda sättet är att kolla med en hygrometer.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-11 kl 05:56 »
Jag byggde en egen kläckare med gott resultat och la upp lite bilder och en tråd här på forumet.
De enkla och konkreta tipsen är - Termostat kostar ca 600kr och kan vara värt att köpa, Fläkt - ta en gammal datorfläkt och koppla ihop med en gammal mobilladdare, Låda använde jag en gammal hamserbur.
Lycka till!
Länk till tråden och galleriet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82833.msg699541#msg699541
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 12:22 »
Fungerar inte den termostaten jag har då ? Då blir jag utan .
Rooster skrev om hur man räknar ut vattenytan mot volymen i en tråd för länge sedan men jag kan inte hitta den igen .

Datorfläkt , ett skämt jag bor i ett U-land . Finns inget begagnat att få tag i .

600 kr är det inte värt det kostar ju de minsta kläckarna och det är för mycket .

Jag behöver bättre och billigare tips .
Tack till Azoo-Lina för ditt tips det var värt mycket .

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 12:34 »
Vår lilla kläckare har självdragsventilation bestående av fyra 5 mm hål upptill och nertill. Det funkar. Ventilationen har jag inte upplevt som något problem. Värmen utgörs av en 40 W glödlampa, vilket är lite klent så här års när man har svalt inomhus. Jag har tilläggsisolerat med en handduk.

Jag tror din design funkar. En isolerad låda. Ett par glödlampor för värmen, styrs av termostaten. Ett vattentråg för luftfuktigheten. Hål upptill och nertill för ventilation. En digital termometer med en givare på sladd som går att peta in i lådan är att rekommendera, jag är inte säker på att golvvärmetermostaten kan hålla temperaturen konstant utan hjälp.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 12:35 »
Min gamla kläckare (som står gömd i farsans källare och därför onåbar för kameran) består av en enkel trälåda med dörr med glas i. Värmen består av två st glödlampor (40 W?) Obs att det ska vara minst två lampor ifall en råkar gå mitt i natten.... Termostaten är en sån där enkel som man skruvar på (Vad heter den??) En sådan kan inte vara svår att bygga. En rund bricka i botten för vattnet, ett golv ovanför av perforerad masonit och ovanpå detta äggen med en "Steg-ram" som äggen ligger i så man kan rulla dem smidigt vid vändningen! Hemskt olämpligt att jag inte har någon bild på den...

Ventilation genom självdrag.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 03 feb-11 kl 12:37 »
Jag är inte säker på att din termostat är tillräckligt exakt. Står det någon stans på den vad den tillåter för temperaturvariationer. Det funkar ju inte om den tillåter variationer på +-2grader tex.

Denna typen av termostater är tillräckligt exakta och mekaniska och var de som användes innan de elektroniska kom. Billigare att köpa:
http://www.breker.de/shop/start.php?gefluegel_huehner___gefluegelgatter.php

Kolla i annonsavdelningen om någon har en gammal fläkt att skicka till dig. Tyvärr  slängde vi all sådan gammal elektronik när vi flyttade.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 03 feb-11 kl 12:46 »
Tack för fina tips !!

Så det är samma dia på hålen både uppe och nere Ulric ? Jag trodde att det skulle vara lite större uppe för att få bättre "sug" / vent. genom kläckaren .
Vad menade du med att min termostat kanske inte skulle fungera utan hjälp ? Förstod inte det riktigt .

Ja synd du inte hade en bild JBF .

Jag vet inte heller om det ska få vara en glasdörr frammåt eller om det är bättre med frigolit ? Tänker mig att tempen kanske inte håller sig lika konstant med glas , då det släpper igenom mer värme och det kanske blir stora diffar .
Har fina plastbrickor för äggen , de ska bara göras hål i för luftcirk. och vattenångan . Lite som JBFs perforerade masonit .

Tack igen !
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 12:51 av esten »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 03 feb-11 kl 16:34 »
Det jag menade med termostaten var att vissa termostater har ett större toleransintervall. Om du tex ställer den på 37,5grader så ska den ju slå på när temperaturen sjunker under och stänga av när temperaturen når upp till den inställda temperaturen.

Har du en toleransintervall på +-2grader innebär det att termostaten slår på när temperaturen är 35,5 grader och stänger av när temperaturen är 39,5 grader.

Har du en toleransintervall på +-0,2grader innebär det att termostaten slår på när temperaturen är 37,3 grader och stänger av när temperaturen är 37,7 grader.

Termostaten har alltså rätt stor betydelse.

En gammaldags mekanisk lamelltermostat bygger på att metall utvidgas i värme och minskar i kyla. Dom är tillräckligt exakta för att fungera i en kläckare , men verkligen ingen termostat  man bygger själv trots den enkla konstruktionen ;)

Man kan göra kläckare väldigt enkla men ju mindre exakt kläckaren är desto sämre resultat. Så man måste fråga sig hur mycket är det värt att kanske få kläckresultat på  över 80% eller kanske bara runt 20-30?

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser