Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga kycklingbur  (läst 9527 gånger)

Turnit

• Västergötland
Bygga kycklingbur
« skrivet: 03 feb-11 kl 07:20 »
Jag har sett så käcka burar/lådor till småkycklingar....skulle vilja bygga en själv.

Har haft en kaninbur till dem, men de sprätter ju ut allt spån när de blir så gamla att de börjar med det. Och de är ju ändå försmå för att sättas ut i hönshuset....

Ni alla med erfarenhet här inne....någon som har ritning, en bra bur/låda som ni kan mäta, fota och skicka bilder till mig, så kan jag bygga själv.

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bygga kycklingbur
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 07:37 »
Hur många kycklingar kläcker du åt gången och vilka raser?? Hur länge vill du att dom ska bo i buren??

Behovet av burstorlek varierar ju rätt mycket om man vill ha kycklingarna där i 2 eller 4 veckor eller om man har 5 eller 40 för att inte tala om om man har Brahma eller Chabo ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Turnit

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 08:03 »
Såklart Azoo-Lina.....det glömde jag....sorry

Jag har stora raser, typ brahma....även några blandisar som är till värp. Jag har en kläckare som tar 24ägg per gång, men inte lyckats få maxkläckning än.

Har nog tänkt ha dem till de är 4 veckor i buren.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 09:38 »
Då skulle jag säga att enklaste lösningen är en Europa pall med en skiva på och 3 pallkragar. Samt två kompostgaller alternativt en ram med nät som sätts fast så att locket kan lyftas av. Börja med 1 eller 2 pallkragar till de nykläckta och bygg på alltefter som de växer.

Fördelen med denna lösning är att den är dragfri för kycklingarna, och att den är lätt att packa ihop och flytta undan när den inte behövs. När kycklingarna blir lite större sätter an på en tredje pallkrage och har då lite höjd så dom kan få sittpinnar och lite bushöjd utan att slå huvudet i taket  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Turnit

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 17:35 »
Fasiken så smart....så enkelt....att jag inte kläckte den idén själv....Tack....den kan jag ju t om ha i hönsdelen....om jag skärmar av så inte hönsen sitter på den!!

Suveränt...nu kan jag hämta äggen och sen köpa kragar!! Pall har jag redan!! Ska bara ta in den så den torkar.....

Glad som en lärka.... ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 03 feb-11 kl 17:53 »
Va fint att du fick ett användbart tips :D Hade gärna tagit åt mig äran men det var min man som kom på denna lösningen. Vi hade den förra sommaren och det funkade jättebra  ;D

Just nu har pallen och kragarna fått alternativa arbetsuppgifter ::) Dom har nämligen blivit valplåda och hyser för tillfället AHT tiken Ulla med sina 8 tikvalpar på 2½ vecka.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-11 kl 20:36 »
Jag gjorde sommarhus åt en liten grupp silkes av pall+pallkragar med ett tak på. Den fick stå inne i en del av hönsgården. Utgångshålet får man såga ur mellan två pallkragar om ni förstår vad jag menar. ;) Nedre halvan av hålet i ena pallkragen och övre halvan i nästa pallkrage. (svårt att förklara)

Å, nu blir jag sugen på att sätta upp ett i sommar igen men jag får inte ha tupp där jag bor. Jag får göra kycklinghus istället, om jag köper avelsägg till nån surhöna.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Turnit

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 20:52 »
Helena....ja, det har jag sett förut, så tänkte jag nog göra på en av grupperna i sommar, för att på så sätt kunna separera dem......Smidigt!

Så nu blir det till att shoppa pallkragar!!

Varför får du inte ha tupp där du bor??

Katharina K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 21:19 »
Då skulle jag säga att enklaste lösningen är en Europa pall med en skiva på och 3 pallkragar. Samt två kompostgaller alternativt en ram med nät som sätts fast så att locket kan lyftas av. Börja med 1 eller 2 pallkragar till de nykläckta och bygg på alltefter som de växer.

Fördelen med denna lösning är att den är dragfri för kycklingarna, och att den är lätt att packa ihop och flytta undan när den inte behövs. När kycklingarna blir lite större sätter an på en tredje pallkrage och har då lite höjd så dom kan få sittpinnar och lite bushöjd utan att slå huvudet i taket  ;)
Den konstruktionen använder jag med, funkar perfekt och lätt att fixa.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-11 kl 23:30 »
Helena....ja, det har jag sett förut, så tänkte jag nog göra på en av grupperna i sommar, för att på så sätt kunna separera dem......Smidigt!

Så nu blir det till att shoppa pallkragar!!

Varför får du inte ha tupp där du bor??

Jag bor inne i ett villasamhälle nu. Man vill ju inte bli ovän med grannarna för då kanske man inte ens få ha hönorna kvar om nån klagar till kommun. Det var för många år sen då jag bodde i en liten "bullerby" som jag höll på med lite rashönsavel. Längtar till att få flytta ut till en mindre gård så jag kan ha mycket rashöns.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 04 feb-11 kl 23:39 »
har så till mina vaktlar och ankorna fick ett sommar hus va det med  ;D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Turnit

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-11 kl 07:11 »
Jag såg i somras att nån hade så till sina kaniner....smart, borde tänkt att det gick till höns med.....och kycklingar.....

Viopet

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-11 kl 20:00 »
Har så till mina vaktlar som "vinter-bostad" inne i växthuset och så har jag kopplat ihop den med min gamla hundbur som en slags utedel. Fick ju naturligtvis klä hundburen med nät då gallret blir för glest annars. Vill ju att de ska kunna vara ute i en lite ljusare del om de vill och det har funkat jättebra.
Förra vintern hade vi ett par stycken sådana anordningar till våra kaniner också i växthuset, funkade kanonbra!

sarmarg

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 15:43 »
Om ni använder pallkragar är det då bara kycklingar däri? eller är hönan också däri?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 16:52 »
Det går fint att ha höna med kycklingar däri oxå..... själv har jag skippat själva pallen och ställer följdaktligen kragarna uppochner.... men det är en väldigt smidig lösning :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 17:33 »
Om ni använder pallkragar är det då bara kycklingar däri? eller är hönan också däri?
Jag använder företrädesvis "pallkragekycklingburen" till maskinkläckta kycklingar. Men visst har det hänt att ruvhöna med kycklingar har bott i en sådan också.

Citera
..... själv har jag skippat själva pallen och ställer följdaktligen kragarna uppochner.... men det är en väldigt smidig lösning :D
Skälet till att jag har pall med skiva under pallkragarna är att kycklingarna ska komma upp från golvet. Det kyler inte på lika mycket underifrån då  :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 feb-11 kl 18:23 »
Ahaaaaa.....smart :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Turnit

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-11 kl 18:26 »
Jag ska verkligen ta fasta på denna enkla och billiga lösning!! Ska nu i veckan jaga pallkragar....för att ha när mina små kläcks om 3 veckor.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser