Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamt fårföretag  (läst 7577 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Lönsamt fårföretag
« Svar #20 skrivet: 04 feb-11 kl 11:10 »
Efter att i flera år hållit på med köttlådeförsäljning så skulle jag definitivt satsa på att samarbeta. Dels för att kunna erbjuda kött hela tiden, men även för att sprida arbetet och framförallt försäljning och marknadsföring. En person kanske är en klippa på att sälja, medan grannen gillar att stycka och pyssla med köttet.

Tittar man på, och konstaterar hur många lådor man måste sälja om året för att kunna få en bra inkomst på det, och sen bryter ner det till månads-och veckoförsäljning, så inser man snart att det inte är praktiskt möjligt ensam.

Jag tittade på mina grislådor, och konstaerade att jag behöver sälja 250 grisar om året, för att få ihop till ens en minimal lön. Det innebär 500 lådor kött, dvs 10 i veckan. Att få fram, slakta och stycka, köra ut köttet från 5 grisar varje vecka, och dessutom hinna göra reklam och sälja, prata med kunder, osv..det går helt enkelt inte ihop. Djuren hemma ska ju också skötas.  Och 5 grisar i veckan året runt, säljer sig inte självt.
Jag kan tänka mig att det är mindre jobb med lamm, men å andra sidan så kräver många sålda lamm, även många tackor.
Så tänk noga och realistiskt över tidsåtgången, är mitt absoluta tips.

Att sälja på att 'rädda smålantbruk' är däremot ingen framkomlig väg enligt mig. Man kan inte bygga sitt säljande på att kunden tycker synd om en, utan man måste vara bättre än alternativen.
Och helst ska man också hitta nån del där man kan vara ett alternativ för de köpsvaga också, och inte bara inriktad på det exklusiva.  Slår man på stort och säger sig ha en exceptionell kvalitet til ett högt pris, då får man också räkna med krav på sig.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 feb-11 kl 11:47 »
fint... har skrivit lite förut om framtida planer som sakta men säkert realiseras.
Gutefår för slakt, återtag som via manuell chark (ej egen) hämtas av kund.
Ull skulle gärna bli tovade produkter samt skinn för marknader / Blocket / Webbshop.

Vi har 500-600 gäster på vårt B&B årligen så någon får ju gärna köpa nåt...

Samarbetar gärna med fler för att få till bra avtal med de partner som behövs; slakt, chark, skinn etc. Bra om nån är bra på tovat tex...

Ställer gärna upp med "skyltfönster" för andras produkter här i Ullared.
Bra lokal i ladan kan ordnas lätt om det krävs utrymme annars är tanken ett vitrinskåp inne på B&B.

Hjälpas åt är modellen för mig, hör av Er.

ulfg

« Svar #22 skrivet: 04 feb-11 kl 20:38 »
Vilka slakterier finns det att tillgå nu i Västsverige? Öströö i Halland, Varekil på Orust. Öströö är fullbokade. Dalsjöfors - tar de emot lamm på återtag? Fler? Fanns det något stort slakteri åt Skara till? Tips?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 feb-11 kl 10:10 »
KLS Ugglarps ? www.ugglarps.com

Slakteri med logistik till kund är en av de verkligt kritiska punkterna.

Hittills har jag ätit upp köttet själv via hemslakt.
Klippt själv, helt.
Köpt foder, mest.
Struntat i fällarna... men lärt mig såpass att jag vill gå vidare med en liten produktion.

En hemsida som lockar mig mer än den i trådstarten är Gångemad - Småskalig lammproduktion och biodling i Fotskäl (mille).
« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 10:14 av Ullaredsgården »

morellen

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 05 feb-11 kl 10:19 »
jag tror inte Dalsjöfors tar emot lamm. de verkar vara flera som fått nej o att dömma av hemsidan slaktar de inte ens får.

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 feb-11 kl 10:41 »
Håkantorp är väl det som finns lite uppåt slätten..

http://www.svensktlammkott.se/index.htm

ulfg

« Svar #26 skrivet: 06 feb-11 kl 20:12 »
Här i Västsverige verkar det vara Håkantorp, Varekil och Öströö som gäller för lammslakt. Är det några därute som har erfarenhet av att samarbeta med andra kollegor vad gäller marknadsförsäljning och försäljning av lammkött? Eller kör alla sitt eget race?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hursomhelst

• Småland
« Svar #27 skrivet: 07 feb-11 kl 23:52 »
Här i Västsverige verkar det vara Håkantorp, Varekil och Öströö som gäller för lammslakt. Är det några därute som har erfarenhet av att samarbeta med andra kollegor vad gäller marknadsförsäljning och försäljning av lammkött? Eller kör alla sitt eget race?

Frågan är om det bara gäller kött??

Kan man tänka sig varor som klarar lite mer "lagring" så att säga.. så är jag med.. när och OM jag kommer igång med mitt lilla ""mejeri"".... Ost har ju inte såå lång hållbarhet, men idén är inte dum på något vis, inte alls!!!
Kanon idé tycker jag!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 08 feb-11 kl 02:37 »
Skont att se att det finns bonder som fixar det har med webben!  :)

Jag tror att med ratt samarbete (dvs. ga ihop med marknadsforare och folk med kontakter i restaurangbranschen), marknadsforing (skapa en marknad eller varda den redan befingtliga marknaden) och ratt hantering gar det nog att undvika att ga med forlust. Stora pengar blir det nog aldrig, och om man har sa mycket betesland sa nara storre stader att transporter inte blir nagra problem da kan man nog dra in mer pengar pa att salja marken och hysta in rantan varje manad.

Jag tror att hemligheten ligger i att skota slakten sjalv, ha ett antal fasta storkunder (storkok, ICA handlare i trakten och restauranger) och absolut inga lan.

Ar det nagon har som kanner till konceptet "1000 true fans"?

Om man kan skaffa fans, typ prenumeranter, dvs. folk som koper osett, gar det nog annu battre. Sag att du kan ragga upp 100 kompisar som lovar att kopa 20kg om aret till en viss summa, sedan putsar du ut en lada med kott i kvartalet.

Om du sedan kan be dessa att skaffa en kompis till som lovar att kopa 20kg om aret, blir det 100, 300, 700, 1200, 2000, osv...

Annu battre blir det om du gar ihop med en honsuppfodare och en biodlare och saljer paket med 20kg farkott, 10kg fagel och 5kg honung. Da kan ni spara pa porto och na en vidare kundkrets (varandras). Slang in en gronsaksodlare, ostmakare, smormakare, en fruktodlare, mjolnare och en kaninuppfodare sa far ni riktiga paket!

Forresten, man kanske skulle anvanda sin 15+ ar inom marknadsforing och kommunikation till att starta ett foretag som bara tar hand om forsaljningsdelen? Hm...

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 feb-11 kl 07:01 »
Vissa av dina ideer är riktigt bra, Tokyo.. Ett problem i kötthantering är att det är så många som ska dela på kakan, ofta både slaktare , styckare och så du själv då.. Slakten tycker jag är relativt billig, i förhållande till kostnaden att bygga ett slakteri så den kan jag tänka mig att man lejer bort. Såvida det inte går att hitta en lämplig plats centralt både för uppfödare och kunder där ett litet slakteri kunde byggas av några tillsammans.
Styckningen däremot tycker jag att man absolut bör försöka fixa själv på nåt vis, så att åtminstone ett mellanled kan tas om hand av en själv.
Blandade lådor är också en bra ide. Dock får man tänka på att det finns rätt mycket konkurrens på det området. Det finns många som säljer mat i lådor hem till dörren numera, dock är det ju då fristående bolag oftast, alltså inte uppfödare.

Ide´n om prenumeranter är mer tveksam tycker jag. Jag vill att min kund ska återkomma frivilligt, inte för att h*n har ingått ett avtal om att ta emot en viss mängd kött varje år. Skulle jag dessutom som kund pådyvlas att hitta nya kunder åt en säljare, då skulle jag bli skogstokig. Säljandet är inte kundens problem, det får producenten sköta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser