Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  permanenta hägn och parasiter  (läst 1364 gånger)

sisel

• Småland
permanenta hägn och parasiter
« skrivet: 04 feb-11 kl 17:45 »
Jag har mina 4 belgiska harpojkar i en ganska stor bur/hage.
De har ca 35 kvm inne i ett uthus och ungefär lika mycket utehage (på gräs). Nu har de haft det så i ungefär 1 år och det jag börjar bli fundersam på är hur det är med risken för parasiter etc. Inomhus går de i sina toalådor så det är lättstädat, men även ute i hagen har de valt ut vissa hörn som toaletter.
Hur gör ni andra som håller kaniner på det här sättet? Gräver ni bort och byter all jord ibland eller bara gräver undan avföringen och låter det vara? Eller är det helt enkelt så att man ska alternera mellan flera hagar och i så fall med hur långa intervaller?
Två av grabbarna är bara 8 månader, hur är det då med risken för coccidios? Det drabbar mest unga djur, eller...?
Tackar på förhand för svar.

Gösta

SV: permanenta hägn och parasiter
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 21:53 »
Med totalt 70 kvadrat 35 inne och 35 ute är parasitangreppen utomhus väldigt små.
Vildkaniner har betydligt mindre yta att springa på per kanin än vad dina har.
Håll rent inomhus så fungerar det säkert.
Gösta

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 11:22 »
Vet inte om du har de som sällskapskanin eller.. .. *hust*  .. annat.

Vill säger: Upptäcker du coccidios i slaktkroppar fran den gruppen

är det nästintill omöjligt att sanera bort i utehägn enligt mina samtal med SVA.

Samtidigt.. ska de inte slaktas och bara lever där.. har det den riskanta tiden bakom sig och kan blir hur gamla som helst även med coocidios om du, sm Gösta säger, bara städer ordentligt.
Om toahörnen i hägn är langt fran matsällen är det ett pluss.. annars kan du ströa pa toaställen och mockar bort det precis som du gör inomhus.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kanna

« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 16:20 »
Kanske lite OT men om kaninerna går på låda kan man ha en låda utomhus också. Man kan borra hål i botten så att urinen rinner igenom och ner på marken men lortarna stanna kvar. Då kan man tömma lådan ibland coh man får inte problem med en massa bajs som ligger överallt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser