Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kallar man djur som inte är genbank??  (läst 15483 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: vad kallar man djur som inte är genbank??
« Svar #20 skrivet: 06 feb-11 kl 11:02 »
När jag ska sälja mina första kycklingar av mina Ölandshöns kommer jag INTE att skriva något om Genbank.
Mina djur är inte sämre för att de INTE är genbanksanslutna så jag anser att jag inte behöver skriva något om detta.
Jag anser inte detta som en viktig upplysning

Vill köparen bara ha genbanksanslutna djur så får de kontakta genbanksansvarige för den rasen.
Eller också får de fråga som man gör på allt annat man köper.

Att jämföra hönsannonser om genbank eller ej med bilannonser utan att ange vilken bil man köper anser jag vara fjolligt.

Mina höns är lika bra som andra Ölandshöns fast de inte är genbanksanslutna.
De är helt underbara.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #21 skrivet: 06 feb-11 kl 11:04 »
ulric:

Så du menar att man försöker mörka något genom att sälja höns som INTE är genbanksanslutna?
Är det fel med en lantras som inte är anslutna då alltså?
Anser du inte att de är bra höns då eller????
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 feb-11 kl 11:15 »
Men vad är det som är så krångligt med att skriva dit 2 ord till i annonsen?? 
Både för din skulle och för köparens. Du kommer att få mängder med samtal där första frågan är: Är dom i genbank? svar: Nej *klick* 
Som köpare om jag letar efter nåt speciellt så blir jag bara förbannad när annonserna är knapphändiga och inte ger nån information och jag anser att säljaren slösar med min tid.  Jag sätter mig inte och ringer upp nån säljare bara för att fråga vad grejen kostar t.ex,   är man så lat så man inte skriver ut det, så kan man för min del behålla grejerna.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #23 skrivet: 06 feb-11 kl 11:19 »
Det är lämpligt att skriva sådant som är relevant för varans skick. Till exempel, för att fortsätta bilexemplet, om den startar, är besiktigad, har körförbud etc. Det betyder inte att informationen är relevant för alla köpare, men det är relevant för många. Samma sak här. Annars ligger det nära till hands att tro att säljaren försöker mörka något.

eller att seljaren vill ha telefonkompisar =)
att beretta om bilen INTE startar er vell mer relevant, står det int så reknar man ju med att den startar. annars kan man ju börja rekna upp att decken medföljer, och ratten och feljarna och setena och peda.................................................

eller ser du det som en mörkning om man inte skriver att blinkersen medföljer =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Jakobsson

« Svar #24 skrivet: 06 feb-11 kl 11:20 »
Jag har iaf fått uppfattningen att om man har genbank så självklart skriver man det i annonsen.
Står det inte, ja, då tar jag för givet att det inte e genbank helt enkelt.

//
Jakobssons fru

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 06 feb-11 kl 11:21 »
Kan väl inte vara så svårt att PM folk.
Förstår att vissa inte sätter ut pris .
Det är ju upp till var och en.
Hedemorahöns

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #26 skrivet: 06 feb-11 kl 11:21 »
Jag har iaf fått uppfattningen att om man har genbank så självklart skriver man det i annonsen.
Står det inte, ja, då tar jag för givet att det inte e genbank helt enkelt.

//
Jakobssons fru

Skitbra sagt. Håller med till 100%

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #27 skrivet: 06 feb-11 kl 11:22 »
Men vad är det som är så krångligt med att skriva dit 2 ord till i annonsen?? 
Både för din skulle och för köparens. Du kommer att få mängder med samtal där första frågan är: Är dom i genbank? svar: Nej *klick* 
Som köpare om jag letar efter nåt speciellt så blir jag bara förbannad när annonserna är knapphändiga och inte ger nån information och jag anser att säljaren slösar med min tid.  Jag sätter mig inte och ringer upp nån säljare bara för att fråga vad grejen kostar t.ex,   är man så lat så man inte skriver ut det, så kan man för min del behålla grejerna.
men det er ju din åsikt, tycker du att du inte vill ringa så er det ju upp till dig, om seljaren vill ha tusen frågor så er det upp till denne
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 06 feb-11 kl 11:27 »

Om man saluför sig på SLK annons sida .
Då bordar man för att det INTE blir några förvecklingar.
Vi är ju två läger och så förblir det är genbank och EJ Genbank
Ha det som passar er bäst eller som blir godkänt .
Verkar ju knivigt att bli genbank .
Tror att ALTERNATIV  är till för alla.
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 11:33 av Lycka »
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 feb-11 kl 13:26 »
eller att seljaren vill ha telefonkompisar =)
att beretta om bilen INTE startar er vell mer relevant, står det int så reknar man ju med att den startar. annars kan man ju börja rekna upp att decken medföljer, och ratten och feljarna och setena och peda.................................................

eller ser du det som en mörkning om man inte skriver att blinkersen medföljer =)

Lantraserna definieras av genbankerna. Det är således en avvikelse från förväntat skick att sälja djur av lantras utan genbanksintyg och då bör man i hederlighetens namn uppge detta direkt till alla som läser annonsen.

Om du säljer en enbent höna, berättar du detta bara på en direkt fråga? Vilka andra avvikelser från vad man normalt kan förvänta sig tycker du man skall förtiga?

Edit: för att ta ditt exempel så motsvarar avsaknad av genbank avsaknad av blinkers på en bil. Säljer man en bil som saknar blinkers är det hederligt att berätta detta.
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 13:29 av Ulric »

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #30 skrivet: 06 feb-11 kl 13:38 »
Ulric.
Nu blir jag uppriktigt irriterad över det du skriver.
Du anser att de som har lantraser och INTE är genbank inte har riktiga rättvisa höns.
Det är ju helt idiotiskt påhopp.

Det är banne mej inte en avvikelse att man inte är genbank.
Alla som har lantraser är INTE anslutna.

Du skriver som det är stora fel på våra höns.
Jämför våra med stora skador som enbenta hönor.

Jag tänker INTE sälja höns som är Felaktiga men tänker sälja massor med Ölandshöns UTAN genbank.

Sen är väl inte alla intresserade av att vara genbanker heller eller hur?

OCH

är man sååå intresserad att bli genbank så kontaktar man väl lantrasklubbens genbanksansvariga så svårt kan det väl ändå inte vara.

Eller vill du bara skapa en irriterande debatt????

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 06 feb-11 kl 13:52 »
Du skriver som det är stora fel på våra höns.

Jag har inte alls skrivit att det är något fel på höns som inte är med i genbank. Mina höns är inte med i genbank; för det första är det ingen lantras och för det andra har kackelklubben regler för smittspridning jag inte kan acceptera. Och det är inget fel på mina höns.

Däremot är det så att de genbanker som drivs i kackelklubbens regi är det som definierar vad som är dessa lantraser. Utan de genbankerna finns inte de raserna. Därför är det en avvikelse från normalt skick för en höna av dessa raser att stå utanför genbankssystemet.

Jag har kaniner av lantrasen gotlandskanin i genbank och de gånger jag sålt någon av dessa är det självklart med genbanksintyg så att de kan användas för bevarande av rasen i framtiden. Att sälja en gotlandskanin utan genbanksintyg är en avvikelse från normalt skick och även i detta fall gäller att säljaren i hederlighetens namn bör uppge detta direkt till alla läsare av annonsen.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #32 skrivet: 06 feb-11 kl 16:09 »
hej.

då kan jag väl säga att jag har höns som kommer från hedemora området men är inte äkta hedemora höns för att de saknar en papersbit som påvisa vart de kommer ifrån........

Om jag tar det på mitt nivå måste jag väl säga att jag är svensk för att jag saknar för tillfälligt engelsk pass fast jag är född och uppväxt där.....

Kanske har jag höns med utomgenbanks bakgrund????  ;D ;D ;D ;D ;D ;D  men det är inte riktigt sant heller då de kom som ägg från genbanks besättningar.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 06 feb-11 kl 16:15 »
hej.

då kan jag väl säga att jag har höns som kommer från hedemora området men är inte äkta hedemora höns för att de saknar en papersbit som påvisa vart de kommer ifrån........

Hedemorahöns utan genbankintyg.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 06 feb-11 kl 16:26 »
Kackelklubbens regi vad är det  ???
Vet att det finns ett närverk som heter  så men ..................................
Hedemorahöns

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #35 skrivet: 06 feb-11 kl 16:32 »
Lantraserna definieras av genbankerna. Det är således en avvikelse från förväntat skick att sälja djur av lantras utan genbanksintyg och då bör man i hederlighetens namn uppge detta direkt till alla som läser annonsen.

Om du säljer en enbent höna, berättar du detta bara på en direkt fråga? Vilka andra avvikelser från vad man normalt kan förvänta sig tycker du man skall förtiga?

Edit: för att ta ditt exempel så motsvarar avsaknad av genbank avsaknad av blinkers på en bil. Säljer man en bil som saknar blinkers är det hederligt att berätta detta.
'

En enbent höna har ju en defekt! En höna utan genbanksintyg betyder ju inte att den är defekt.

Skulle aldrig köpa höns med genbanksintyg. Det verkar som att många som har genbank är smått fanatiska. Jag har många grupper med renrasiga höns men också en flock med blandisar. Den dagen jag blir så fanatisk att enbart renrasigt duger och fördömmer blandisar så slutar jag med höns.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 06 feb-11 kl 16:38 »
'

En enbent höna har ju en defekt! En höna utan genbanksintyg betyder ju inte att den är defekt.

Skulle aldrig köpa höns med genbanksintyg. Det verkar som att många som har genbank är smått fanatiska. Jag har många grupper med renrasiga höns men också en flock med blandisar. Den dagen jag blir så fanatisk att enbart renrasigt duger och fördömmer blandisar så slutar jag med höns.

Det handlar väl mer om att det är svårt att säkerställa genbankeriet om man har andra raser samtidigt, än att man fördömer blandisar (eller för den delen 'icke-genbanks-lantrasdjur'). Att man vill bevara genbanken betyder ju inte att man vill att allt annat ska förtvina och dö.
Vore det lätt som en plätt att hålla ordning och reda skulle jag gladeligen både ha genbank och andra höns. I min värld är t ex både genbanksbevarande och roliga äggfärger himla skojigt. Men genbankeriet har högre prio, så jag skippar att själv skaffa exempelvis grönvärpare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 06 feb-11 kl 16:52 »

En höna av lantras utan genbanksintyg har en avvikelse från normalt skick hos en höna av lantras. Därför är det hederligt att uppge detta.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 06 feb-11 kl 16:53 »
Kackelklubbens regi vad är det  ???
Vet att det finns ett närverk som heter  så men ..................................

Svenska lanthönsklubben. www.kackel.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 06 feb-11 kl 16:58 »
Sorry hängde inte med ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser