Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommar/höstsådd?  (läst 2399 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Sommar/höstsådd?
« skrivet: 10 jul-06 kl 20:13 »
Jag funderar en del kring hur man ska få ut maximal avkastning av köksträdgården genom att hela tiden ha något som växer och genom att så saker i omgångar för att få tillgång under en längre tid. Vi har begränsat med utrymme och det gäller att utnyttja det.  

Det är ju inte så många grönsaker som behöver hela växtsäsongen för att bli färdiga.  Nu har jag t.ex. tagit bort de låga sockerärterna, som har gjort sitt, och funderar på vad jag ska så där i stället, för att inte raden ska vara tom. Morötter kanske? När spenaten gick i blom så tog jag bort den och sådde mera majrovor i stället. Det är fler sådana idéer jag är ute efter.

Var inne på Runåbergs hemsida och läste om sommar- och höstsådd och de hade många bra tips. Att så snabbväxande grönsaker som rädisor i omgångar är ju självklart. Och att så asiatiska blad på hösten har jag provat tidigare, med hyfsat resultat. Men vad annat skulle kunna vara bra? Sallad gror väl dåligt mitt i sommaren? Mer tidiga ärter? Bönor - men hinner de bli färdiga innan första nattfrosten kommer? Vi bor i zon 4 och det begränsar ju möjligheterna en del. Å andra sidan finns det ju fiberduk...

Tacksam för alla tips!

hustigern

• Östergötland
Re:Sommar/höstsådd?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 15:17 »
Hej!

I princip borde det ju gå att så allt som man kan skörda tidigt på säsongen även lite senare för sen skörd. Kanske det inte hinner bli färdigt om man sår på friland efter skörden, men man kan ju förkultivera så att det är utplanteringsdags direkt efter en första skörd på friland. Dvs kan ju bönorna hinna bli färdiga om du inte väntar med att sätta dem till landet är tomt, utan förodlar dem i kruka så de är stora och kraftiga när spenaten eller vad det nu är tas upp.

Sallat gror OK även mitt i sommaren om du sår i kruka, vattnar med kallvatten och ställer krukan svalt/skuggigt.

Nog blir det säkert en massa arbete med att passa sådder i krukor (precis som på våren) men har man inte en massa kvadratmeter och vill ha ut så mycket som möjligt av det man har är det kanske värt det.

Lena Israelsson har skrivit om mellankulturer, successiva kulturer och överlappande kulturer i Handbok för köksträdgården.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Totto

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jul-06 kl 15:14 »
Idén är bra, bara jorden får nog med näring. Jag skulle hellre peta in lite gröngödselgrödor emellan övriga kulturer.  

Jag odlar rädisor överallt där de får plats, liksom spenat. Sallad drar jag upp i pluggbrätt - nu i värmen står de till groning i källaren som håller ca 16 grader i hettan - och planterar ut där det finns plats.

Vi ska testa att höstså en del rotfrukter i år, morot, palsternacka och rotpersilja bl.a.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 12 jul-06 kl 15:24 »
Vi ska testa att höstså en del rotfrukter i år, morot, palsternacka och rotpersilja bl.a.

Jag tänkte också testa att höstså och se om man kan komma igång lite tidigare till våren på så sätt. Särskilt med palsternacka och rotpersilja som tar en evighet på sig att gro.

Tack för idéer! Jo, det bästa är såklart att alltid ha något förkultiverat på gång som man kan sätta ut så fort det blir en lucka någonstans. Det kräver ju onekligen lite planering  ::)

Näringsbehovet tror jag nog vi kan lösa med gräsklippstäckning och lite hönsgödsel då och då.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #4 skrivet: 12 jul-06 kl 20:10 »
Jag provar med att förodla lite asiatiska kålväxter som jag ska sätta där jag har luckor. jag har tyvärr problem med jordloppor som tuggar i sig alla kålväxter i babystadiet. Sen blir det fiberduk på och såpvatten och aska i högsta hugg.
kan själv

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 13 jul-06 kl 09:26 »
Vi har också en massa jordloppor och alla små kålplantor blir illa ätna  :( Förodling är enda alternativet. Att pudra med aska tycker jag hjälper en del. Men finns det måntro något man kan göra för att bli av med eländet mer långsiktigt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser