Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vingarna i marken,huvudet bara hänger???  (läst 4783 gånger)

PetraL

• Västergötland
vingarna i marken,huvudet bara hänger???
« skrivet: 05 feb-11 kl 07:49 »
Idag när jag kommer ner till hönshuset ser jag direkt att en av hönorna inte mår bra! Jag lyfter upp henne och hon protesterar inte ens, annars är det ett fasligt liv! Hon är jättehängig, vill knappt öppna ögonen och sitter och burrar upp sig. Hon har precis börjat lägga ägg efter viloperioden och hade i går kväll lagt ett skinnägg. När jag lyfter upp henne upptäcker jag små små vita kryp som springer superfort över ansiktet på henne. Dem finns ingen annan stans, ser inga ägg (dock så är jag nybörjare) och inga djur vid gumpen eller under vingarna. Har sökt efter hönskvalster men det verkar inte finnas några djur i skrymslen och vrår. Resten av besättningen är (peppar peppar) pigga och krya.
Hon luktar inte konstigt, och var sig själv igår kväll.

Tror ni att hon blivit så dålig av ohyran?? Vad kan det vara för ohyra, hönslöss??

Jag behöver verkligen hjälp fort!!

PetraL

• Västergötland
SV: vingarna i marken,huvudet bara hänger???
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 08:24 »
Är det ingen som har något tips??

Har efter att ha läst runt lite förstått att dem kan bli så dåliga av löss. Så om en stund ska jag inhandla frontline och behandla med det. Sen blir det förstås storstädning av hönshuset, och lite fil till dem alla. Är det A-fil som är bäst att ge dem??

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 05 feb-11 kl 09:00 »
Låter mer som äggledar inflammation i första hand och sedan lusproblem. Jag behandlar inflammation med antibiotika och löss med Bio Force som är en såpa man späder ut med vatten.
 Hoppas det går bra för er   MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 09:17 »
Förbannade satans kryp jävlar....Jag blir vansinig på dessa små fanskap..
Hur går det för dig annars??
/mvh
kvalsterstein

PetraL

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-11 kl 09:23 »
Jo tyvärr så dog ju en kyckling för mig i veckan. Inser nu att den kan ju ha haft löss, men kunde inte se några på den, dessutom var den kycklingen jättepigg två timmar tidigare så jag tror mer på ihjäl klämd! Den stackars hönan är helt slut, får se om hon fixar detta. Antibiotika, det får man bara tag på genom en vetrinär eller?? Om hon har äggledarinflammation, börjar hon lägga ägg då? för hon har precis börjat efter vilan, har endast fått tre ägg, varav ett var skinnägg. Tänkte att eftersom hon är ung, så kanske det var en liten miss bara!

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 09:26 »
Djur som mår dåligt av någon anledning är ett tacksamt byte för olika ohyror. Att lössen springer ogenerat på henne är ett tecken på att hon är dålig. Tror inte det är så vanligt att lössen drar ett friskt djur i fördärvet, utan något annat försvagar henne och då tar de sin chans när hon inte orkar putsa sig.

Jag skulle också börja med att utreda äggledarinflammation el dyl, och sen ta tag i lössen. Prata med veterinären. Under tiden, håll hönan varmt och i lugn och ro. Servera god mat och vatten framför henne, så hon inte behöver konkurrera med de andra.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 09:28 »
 :D Jag skulle inte ta frontline, den ohyremedicinen är ju känd för bla att hundar kan dö av det! Vi använder ett medel som kan köpas i vilken mataffär som helst, effektivt på mygg, getingar och flugor och allehanda småkryp. Skriver inte ut namnet här men jag vet att många fågelägare använder detta.
En sprutt under stjärten och i båda vingvecken är super....
Om du Petral ger mig mailadressen så skickar jag namnet, men du vet säkert vad det är!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

PetraL

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 09:36 »
Nu får ni tycka att jag är världens hemskaste. Hon varken äter eller dricker, jag har praktiskt taget matat henne men ingen effekt. Så om hon inte repar sig inom det snaraste så kommer jag att ta bort henne för att hon ska slippa lida.

Tack för alla bra tips, fortsätt gärna komma med mer, jag är jättetacksam!!

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 10:08 »
Jag är ingen hönsexpert. Om jag var du skulle jag först besluta mig för om det är ett alternativ eller inte att kontakta veterinär.
Om inte, vad kan du göra själv för att förbättra hennes tillstånd?

Kontrollera så det inte är värpnöd, dvs ett ägg som sitter fast i henne och inte kan komma ut. Känn på magen, och ner mot kloaken. Säkert kan du få bra råd av andra här om hur man känner efter värpnöd. Har hon svårt att producera skal till äggen, eftersom hon lagt ett skinnägg, kan hon behöva extra kalk. Det måste du i så fall ge upplöst i vatten via munnen. Jag har i skrivande stund inget förslag på typ av kalk eller dosering.

Har hon feber eller är hon nedkyld? Kan du ta tempen på henne? Använd en vanlig termometer (smörj änden med någon typ av glid) och ta tempen i kloaken. Nedkylda djur blir fort apatiska, och kan inte tillgodogöra sig mat och vatten. Då hjälper det inte att mata, och är direkt farligt att tvångsmata. Har hon feber kan man ju definitivt misstänka någon slags inflammation.

Vänliga hälsningar / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

PetraL

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-11 kl 11:24 »
Har nu varit nere igen, hon var faktiskt lit piggare, åt och drack lite. Hon var inte varm och försökte till och med fly när jag skulle plocka upp henne. Får se vad som händer men det är inte aktuellt med vetrinär, så om hon inte blir piggare i rödaste rappet så kommer jag att ta bort henne. Känns inte roligt men det är ju något man får lära sig.

PetraL

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 12:09 »
Det är en helt annan höna nu än i morse. Hon äter och dricker, går med rumpen upp i vädret som hon ska göra. Dock så bajsar hon lite illa ännu, kan ju vara en tillfällig bättring, men det ger åtminstone hopp åt mig. Jag har bestämt att om hon inte är bättre i morgon em så blir det huggkubben.  Jag ska köpa etotal så fort jag får möjlighet!

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-11 kl 12:12 »
Kolla vad de har för foderkalk om du ändå åker till Granngården, om hon har fortsatta problem med mjukskaliga ägg. Och ta det lugnt med Etotal, det är ett starkt gift.

/ Alba

PetraL

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-11 kl 14:32 »
Dem får ju snäckskal, fri tillgång. Hon verkar mycket piggare nu, peppar peppar!! Funderar på om det kan ha varit något med magen, eller kalkbrist, snäckskalen hade nämligen en del sågspån på sig så det kan hända att hon inte ätit på ett par dagar! Nu äter hon hela tiden, eller sover. Fast då sitter hon med huvudet under vingen, inte alls som i morse när hon hade vingarna i marken och huvudet bara hängde!

PetraL

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-11 kl 17:31 »
Nu blir ni väl supertrötta på mig men här kommer ytterligare en uppdatering! Lillhöna är nu i princip lika pigg som vanligt, äter som en häst och dricker hela tiden! Fil var mums!! Hon bajsar normalt och ser pigg ut, har sett henne putsa fjäderdräkten flera gånger och det är ju jättebra!!

Jag hoppas verkligen att hon fortsätter så här. Kan hönor få maginfektioner??

Tack så jättemyckt för era svar och tips, det känns tryggt att en nybörjare som jag kan få ställa dumma frågor och få svar av er alla!!

:-*

Alba

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 05 feb-11 kl 18:02 »
Alla djur, precis som vi, kan ju råka ut för tillfälliga problem. Tamdjur har fördelen att de har god chans att tillfriskna igen, kanske helt utan åtgärd, eftersom de lever skyddade från rovdjur och elementen ute.

Jag kan tänka mig att äggläggningen kan ställa till det för många fåglar av kvinnligt kön. Det är väl inte givet att det alltid funkar som det ska. Svårt att veta vad det kan ha varit. Jag har träffat vilda fåglar av olika arter som haft problem med äggläggningen. Minns särskilt en fiskmås som låg platt som en pannkaka, utan synliga skador, men tydligt ansträngd och obekväm. Det var på försommaren så vi misstänkte någon slags värpnöd. Inget hårt ägg gick att känna så vi vätskade henne och sondade henne med kalklösning och bäddade ner henne för natten. På morgonen hade hon lagt ett deformerat, ganska mjukt, ägg och var som ny igen, och ganska förbannad över att befinna sig i en transportbur. Det var bara att återföra henne till det vilda igen.

Värre kan det vara när äggen sitter fast och inte kommer ut. Man har inte så himla lång tid på sig, innan fågeln blir för trött och allt blir än mer komplicerat. Men alla fall skiljer sig åt.

Maginfektioner vet jag inte om det är så vanligt. Men äggledarinflammation verkar vara det. Problem med krävan är också ganska vanligt. Det är ofta svårt att veta vad som är orsaken, tycker jag. De kan hända att krävan slutar arbeta och all mat som är där surnar. Antingen kan fågeln kräkas ut eller så sitter det fast pga för lite vätska. Man kan då ge vatten och försiktigt massera och hoppas att det kommer igång eller går att kräkas ut. 

Svårt att veta vad som felades med din höna, men skönt att hon är bättre! Håll henne under särskild tillsyn den närmsta tiden.

:) /Alba

Turnit

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 18:34 »
Jag tror de kan bli *magsjuka*.....jag hade ju så i höstas att det var hur många som helst som dog för mig. Då var det blött och sörjigt, och jag hade inte hunnit grusa upp nya utegården.

De fick en dunderkur av multivitamin, tre dagar i stöten, fil och vetekli, även lite kol.

De slutade dö för mig, och har inte vart nåt mer sen dess.....

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Alba

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 06 feb-11 kl 18:54 »
Jag tror de kan bli *magsjuka*.....

Det känns som en så "luddig" beskrivning/gissning, tycker jag. Vad beror "magsjuka" på? Ett virus? Att de ätit något olämpligt? Bakterier? Smittar det?

Jag är medveten om att man i många fall gissar när djur blir sjuka. Veterinären vet inte heller alltid. Ibland lyckas man bota dem med god allmänvård, som du beskriver- vitamintillskott osv. Men det känns som att man vill veta lite mer om orsaken.

/ Alba

PetraL

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-11 kl 19:09 »
Jag undrar om hon itne har fått en lindrig infektion av koccider (stavning? :-\ ). Det är det enda som stämmer in på in höna. Idag är hon i varje fall pigg, äter, dricker och bajsar normalt. Dem har ju alla fått a-fil men hon började ju iofs piggna till redan innan hon fick det. Ja jag vet inte, är i vart fall väldigt glad att hon blev piggare.

Återigen stort Tack till alla er som kommit med tips och råd!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser