Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckare, behöver hjälp!  (läst 5061 gånger)

Jennydalby

• Jämtland
Äggkläckare, behöver hjälp!
« skrivet: 05 feb-11 kl 16:40 »
hejsan,
Ska köpa mej en ny maskin och behöver hjälp med modell och märke.
Jag vet att det redan finns många trådar men är tacksam för den hjälp och
råd jag kan få.
Den ska rumma ca 120- 190 ägg.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Äggkläckare, behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 17:15 »
Mitt förslag är Brinsea OvaEasy 190

http://www.brinsea.co.uk/index.php?route=product/product&path=1_21&product_id=538

Jag har storasystern 380 och är supernöjd med den. Det finns även en EX variant med automatisk fuktstyrning. Den kan man dock köpa till i efterhand om man känner att man behöver det. Jag klarar mig bra utan.

Jag har också en Hämel A 240
Hämeln är en tung och klumpig maskin om jämför med Brinsean. Den bullrar och väsnas mycket mer och är betydligt svårare att städa ur.

Om jag var tvungen att välja mellan Hämel/Heka eller Brinsea så är valet lätt :D  Brinsea  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 05 feb-11 kl 18:45 »
Kommer vi få en storproducent i grannbyn?!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 19:21 »
Kommer vi få en storproducent i grannbyn?!  ;D

Hahaha, ja det kanske blir så  :P
Ska ju bygga nu och behöver kläckare som passar.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-11 kl 19:23 »
ja det låter ju bra,
Men hur gör du när du kläcker i den då?
ska man ha backen med kycklingar längst ned på golvet då?
och hur funkar det då med fuktigheten,
Eller ska man lägga in alla ägg samtidigt och få så många små på en gång??

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 20:07 »
ja det låter ju bra,
Men hur gör du när du kläcker i den då?
ska man ha backen med kycklingar längst ned på golvet då?
och hur funkar det då med fuktigheten,
Eller ska man lägga in alla ägg samtidigt och få så många små på en gång??
Jag ruvar i Brinsean och flyttar äggen till Hämeln när jag slutar vända 3 dagar innan kläck. Jag har kläckt i Brinsean också och då sätter man ner backarna med lock i botten.

Om man lägger in ägg varje vecka så får man köra lite högre fuktighet under de 2 dagar det är kläck och lite lägre fuktighet dagarna mellan kläck. Brukar inte vara någor större problem. Brinsean är dessutom så lätt att städa ur efter kläck att de ägg som ruvas inte hinner kallna även om man plocakar ue dem ur kläckaren.

En stor fördel med Brinsean är att vattenbehållaren är i toppen, så allt skit trillar inte ner i vattnet som på Hemeln. Kycklingar kan inte heller rymma ur kläckbackarna och dränka sig som i Hämeln  :-\ Nu har jag gjort hemmabyggda kläckbackar med lock till Hämeln efter att ha tröttnat på den medföljande kläckbacken utan lock som kycklingarn hoppade ur.

Om jag kläcker i Brinsean så lägger jag tidningar under kläckbacken i botten så är det snabbt städat. Det kan man inte göra i Hämeln då de fladdrar runt om man inte konstruerar någon ram som håller pappret på plats. Därför fastnar allt skit från kläcket i botten om det inte hamnar i vattenskålarna som blir gör läbbiga  :-X
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 20:14 »
Skickar nin efter kläckarna från England ?
Hedemorahöns

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 22:29 »
Jag ruvar i Brinsean och flyttar äggen till Hämeln när jag slutar vända 3 dagar innan kläck. Jag har kläckt i Brinsean också och då sätter man ner backarna med lock i botten.

Om man lägger in ägg varje vecka så får man köra lite högre fuktighet under de 2 dagar det är kläck och lite lägre fuktighet dagarna mellan kläck. Brukar inte vara någor större problem. Brinsean är dessutom så lätt att städa ur efter kläck att de ägg som ruvas inte hinner kallna även om man plocakar ue dem ur kläckaren.

En stor fördel med Brinsean är att vattenbehållaren är i toppen, så allt skit trillar inte ner i vattnet som på Hemeln. Kycklingar kan inte heller rymma ur kläckbackarna och dränka sig som i Hämeln  :-\ Nu har jag gjort hemmabyggda kläckbackar med lock till Hämeln efter att ha tröttnat på den medföljande kläckbacken utan lock som kycklingarn hoppade ur.

Om jag kläcker i Brinsean så lägger jag tidningar under kläckbacken i botten så är det snabbt städat. Det kan man inte göra i Hämeln då de fladdrar runt om man inte konstruerar någon ram som håller pappret på plats. Därför fastnar allt skit från kläcket i botten om det inte hamnar i vattenskålarna som blir gör läbbiga  :-X

Tack för svaret!  ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 23:01 »
Skickar nin efter kläckarna från England ?
Brinsea köper man från England. Hämel eller Heka lämpligtvis från Tyskland där de tillverkas.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 12:59 »
Till Azoo-Lina: Jag håller precis på att kläcka min första omgång ägg i min nya Hemelmaskin. Hur har du utformat de där kläckbackarna med lock som du har byggt. Jag har också funderat på om inte kycklingarna skulle kunna hoppa ur de där kläckbackarna som följde med.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Dennis

• Småland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-11 kl 13:16 »
Till Azoo-Lina: Jag håller precis på att kläcka min första omgång ägg i min nya Hemelmaskin. Hur har du utformat de där kläckbackarna med lock som du har byggt. Jag har också funderat på om inte kycklingarna skulle kunna hoppa ur de där kläckbackarna som följde med.
Högberga säljer färdiga med lock om man inte vill bygga

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 13:27 »
Jag har gjort en träram med lite högre kant och delat ramen med ett kryss så att det blir 4  fack. Nät i botten. Sedan har jag snott ett spärrgaller från min biodlande make  :-[ och använder det som lock. 

Här är lådan med nätbotten

Här är den med ett spärrgaller på som lock

Och här är en bild med köpekläckramen som medföljer kläckaren bredvid mitt hemmabygge.

Visst kan man köpa kläckbackar med fack och lock men priset  :o  Inte försvarbart för mig för något som man bygger så enkelt själv.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 07 feb-11 kl 14:53 »
Azoo-Lina. Tusen tack för bilderna. Nu är det bara att sätta igång och bygga!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser