Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planer att skaffa matkaniner, tips och råd mottages!  (läst 6479 gånger)

nanna85

• Halland
Planer att skaffa matkaniner, tips och råd mottages!
« skrivet: 05 feb-11 kl 22:37 »
Hej!
Jag och min sambo flyttade ut till en stor gård i april 2010, började då med ett gäng gamla hönserihöns. Nu, ett halvår senare har vi utökat den skaran med Brahmahöns, Blommehöns och japansk jumbovaktel.

Och nu till min fråga. Har sen i höstas funderat på att skaffa lite matkaniner, främst för husbehov.
Vilken ras rekommenderas? Förstår att alla har sina favoritraser inom detta området, men det är ändå kul att höra vad andra har för åsikter =)

Har även en fråga ang genbank.. Genbank eller ej om främsta tanken är att avla för slakt?
Kanske är dumma frågor, men frågar man inget så får man inga svar =)

/ Anna
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Planer att skaffa matkaniner, tips och råd mottages!
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 22:47 »
Hej Anna,
vi har gotlandskaniner och mellerudskaniner i genbank, och trots att vi säljer de flesta till nya och befintliga genbanker så blir det ett överskott som vi har till husbehov = slaktar. Då gotlandskaninerna är så varierade i teckning och färg blir dessutom skinnen olika och fina. Nåväl vi har inte några erfarenheter av andra raser men tycker om de vi har. Slaktade så är de lagom stora för att helsteka om man vill knappa 2 till 3 kg ungefär (dvs urtagna, utan skinn och huvud )
Hör gärna av dig om du är intresserad av djur från oss, kika på vår hemsida www.jordbron.se
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Yrmff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 20:58 »
sök och surfa runt på tavlan och du skall finna!! (det finns flera trådar om köttraseroch korsningar)
Hemma hos oss experimenterar vi för fullt, älskar FV för dess temprament och är i full gång med att korsa in renodlade köttraser för att få nåt som ger snabbväxande kullar, många ungar och FV tempramentet!! Så vi lär väl få hålla på tills vi dör!! ;D
mvh Y
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 21:35 av Yrmff »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 11:18 »
Hej!

Det finns nog lika manga favoritraser som kaninavlare..

Har haft lite det ena och det andra.. men medan kompisar kan tycker att gotlandskaniner växer pa tok för langsamt för deras köttbehov klarar vi oss med det - har mycket annat kött ocksa. I kontrast till Jordbron väger vara gotlandskaniner utslaktat 1,2 till 1,8 kilo. Utgar fran ett levandevikt av 3 - 4 kg - ungefär 55% av vikten är slaktkroppen, som för andra djurarter.  Kanske kan ni tar det som grunden för övervägningar: hur stor ska slaktkroppen vara, vill jag ta tillvara skinnen, hur mycket kött behöver vi 'skörda'.... pa detta vis kan man bestämma lämpliga raser.

Om ni faller för lantraser, är genbanksanslutning önskvärd och smart   ;D

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Meissner

« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 16:53 »
Genbank behövs ju inte om ni tänker äta det ni får fram. Genbank behövs egentligen bara om ni ska avla för att bevara rasen och sälja till andra med genbank. Kan vara bra att tänka på att köpa in genbanksdjur dock, för rätt som det är så får ni för er att genbanksansluta er, och då är det ju praktiskt att kunna använda er av det ni redan har hemma :)

För slakt funkar gotlandskanin bra. Av de standardiserade raserna passar tex vit lant, blå wiener, fransk vädur etc. bra. Men allra bäst har jag hört att det ska vara med korsningar av olika raser, då brukar man få fram de snabbast växande djuren. Blanda inte in belgisk jätte, det är en ras som blir jättestor men tar lång tid på sig, dvs växer långsamt och hinner inte bli så stor till slaktdax.

/Anna
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 19:46 »

Det finns nog lika manga favoritraser som kaninavlare..

Så sant som det var sagt. ;)

Mitt favoritsätt är att para gotlandshonor med en lite större kött-ras-hane. Blå Wiener är en favorit. Underbar päls och trevligt temprament.
Har i dagsläget fyra gotlandshonor som jag parar med en Blå Wiener-hane. Blir jättefina slaktkroppar! Lite kompaktare än ren gotland som har en tendens att bli lite långa i kroppen.
En stor anledning till att jag har valt att ha honor av gotlandsrasen är att dom är mer lättfödda än dom stora, standardiserade raserna. Då blir det mer ekonomiskt för mig att ha gotlandshonor och bara en stor hane, än att ha alla honor i den stora rasen också. ;)
Gotlandshonorna är dessutom oftast väldigt bra mammor.  :)

En annan rolig ras är rex. Helt gudomliga pälsar!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 20:09 »
Av de standardiserade raserna passar tex vit lant, blå wiener, fransk vädur etc. bra. Men allra bäst har jag hört att det ska vara med korsningar av olika raser, då brukar man få fram de snabbast växande djuren. Blanda iin belgisk jätte, det är en ras som blir jättestor men tar lång tid på sig, dvs växer långsamt och hinner inte bli så stor till slaktdax.
Renrasiga franska vädurar anser jag odugliga som slaktkaniner. De har stort huvud och mycket skinn, men väger inte mycket. De växer inte tillräckligt snabbt heller.

Bra slaktraser är newzealand, blå wiener, californian, stora silver (om man kan hitta linjer som får många ungar).

Ska uppfödningen vara rimligt lönsam, dvs gå runt om man räknar foderkostnader och kostnader för burar, avelsdjur osv (arbetstiden kan man knappast räkna med att få vettigt betalt för), så måste man ha avelsdjur som får i snitt minst 8-9 ungar per kull, och ta minst tre, helst 4 kullar per år. Man måste också hitta billigt foder, antingen blanda själv eller köpa färdig pellets på pall eller helst på bulk. Om man inte selekterar noga bland avelsdjuren och pressar foderpriserna så kan man knappast räkna med att producera kaninkött till ett rimligt pris.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 20:12 »
Renrasiga franska vädurar anser jag odugliga som slaktkaniner. De har stort huvud och mycket skinn, men väger inte mycket. De växer inte tillräckligt snabbt heller.

Bra slaktraser är newzealand, blå wiener, californian, stora silver (om man kan hitta linjer som får många ungar).

Ska uppfödningen vara rimligt lönsam, dvs gå runt om man räknar foderkostnader och kostnader för burar, avelsdjur osv (arbetstiden kan man knappast räkna med att få vettigt betalt för), så måste man ha avelsdjur som får i snitt minst 8-9 ungar per kull, och ta minst tre, helst 4 kullar per år. Man måste också hitta billigt foder, antingen blanda själv eller köpa färdig pellets på pall eller helst på bulk. Om man inte selekterar noga bland avelsdjuren och pressar foderpriserna så kan man knappast räkna med att producera kaninkött till ett rimligt pris.

Med tanke på att TS har valt Brahma och Blomme på höns-fronten så har jag en känsla av att lönsamhet inte är prio ett.  ;D

/Sara

nanna85

• Halland
« Svar #8 skrivet: 10 feb-11 kl 08:07 »
Med tanke på att TS har valt Brahma och Blomme på höns-fronten så har jag en känsla av att lönsamhet inte är prio ett.  ;D

/Sara

Nej, lönsamhet är inte prio ett :P
Har dock gratis foder till våra höns då jag har många kontakter inom jaktvärlden.

Som jag känner nu är det främst gotlandskanin jag har fastnat för, men mycket kan ju ändras under tidens gång.
/Anna
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 08:59 »

Jaaa, men...

lönsamt ekonomisk för att ta in pengar ställer jo andra krav än lönsam för självhushallning.
Hur manga kullar som behövs beror pa kötttillgangen.. lönsamhet för lantraser är enklare att na för man slipper köpa pelletts.. det finns jo mycket som kan vägas in.

Räknar man
8 ungar/kull x 2 per hona/ar är det 16 slaktkroppar  x 1,5 kg  => 24 kg/hona/ar.    :o
Alltsa ungefär 500 g/vecka av en hona....
Men mest har man jo fler, kanske 2 eller 3.. => ungefär 70 kg kanin,
plus ungtuppar, fisk och jakt man kanske har tillgang till. Eller lamm.

Nääää, för mig behövs varken produktionsdjur med högre foderkostnader eller 4 kullar/honor/säsong. Det finns ända kött sa det blir över  ;D

/Januschka

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 10 feb-11 kl 12:55 »
Nääää, för mig behövs varken produktionsdjur med högre foderkostnader eller 4 kullar/honor/säsong. Det finns ända kött sa det blir över  ;D
Även när man har djur bara för eget behov måste man räkna på hur mycket arbete man måste lägga per kg kött. Och väljer man fel ras och fel typ av djurhållning för de förutsättningar platsen och man själv har, så kostar det betydligt mycket fler arbetstimmar att ta fram ett kg kött, jämfört med om man väljer rätt metod. Och den största begränsningen för att bli självförsörjande på mat, och ev lite annat också, är tid.

Så med den kunskap jag skaffat mig genom att äga ett par hundra kaniner av olika raser, fördelat över ett ganska stort antal år, så menar jag att vissa raser är totalt olönsamma, om man ska räkna på rätt sätt på sin djurhållning. Rätt raser, och för den delen arter, är förutsättningen för att lyckas bli självförsörjande. Vill man däremot hålla på med en hobby, och betala dyrt med både tid och pengar, då kan man välja som man vill.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-11 kl 13:22 »
Även när man har djur bara för eget behov måste man räkna på hur mycket arbete man måste lägga per kg kött. Och väljer man fel ras och fel typ av djurhållning för de förutsättningar platsen och man själv har, så kostar det betydligt mycket fler arbetstimmar att ta fram ett kg kött, jämfört med om man väljer rätt metod. Och den största begränsningen för att bli självförsörjande på mat, och ev lite annat också, är tid.

Så med den kunskap jag skaffat mig genom att äga ett par hundra kaniner av olika raser, fördelat över ett ganska stort antal år, så menar jag att vissa raser är totalt olönsamma, om man ska räkna på rätt sätt på sin djurhållning. Rätt raser, och för den delen arter, är förutsättningen för att lyckas bli självförsörjande. Vill man däremot hålla på med en hobby, och betala dyrt med både tid och pengar, då kan man välja som man vill.

Japp.

Har dock inte märkt större skillnad i arbetsinsats i olika kaninraser.. men helt klart behöver kaniner mera tid än t.ex. höns eller får.  Även bin klarar sig med mindre tid skulle jag gissar.
Sedan räkna jag in alla djurraser här i en gemensam ekonomisk kalkyl (utan tid) och där är det helt klart att biodlingen betalar för t.ex. fåren.  Kaniner däremot har aldrig kostat pengar även om man skriver av stallkostnader osv. 

/Januschka

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 feb-11 kl 13:30 »
Japp.

Har dock inte märkt större skillnad i arbetsinsats i olika kaninraser..

Det har jag. Kaniner som äter mer och dricker mer ska ha påfyllning oftare. Är dom stora så äter dom mer = skiter mer, alltså behöver man städa oftare. ;)

/Sara

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 feb-11 kl 16:13 »
Kalkylen blir mer komplicerad när man börjar räkna med att arbetstiden kostar pengar. Själv brukar jag räkna som skatteverket att egen nedlagd tid inte kostar någonting, men i realiteten väljer man mellan att utföra den ena eller andra aktiviteten vilket ger olika ekonomiskt utfall.

När jag har räknat på lönsamhet har jag alltid kommit fram till att intensiv pelletsbaserad uppfödning i liten skala är olönsam alltid, utan undantag, oavsett tidsåtgång. Extensiv grovfoderbaserad uppfödning lönar sig. Frågan är om det lönar sig även om man räknar in arbetstiden.

Hur mycket tid tar skötsel av ett avelsdjur i genomsnitt per dag? En minut? I så fall blir det ca 6 timmar/år. Värderar man sin tid till 150 kr/timme "kostar" varje avelsdjur 900 kronor/år. Hur mycket tid tar en unge?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 10 feb-11 kl 22:49 »
1 minut per avelsdjur och dag?!  ;D Om det var så lätt att ha kaniner, så skulle jag ha många fler. Ska du föda upp extensivt, skörda färskt grönfoder dagligen och skörda för att lagra för vintern, plus allt det dagliga med fodring och städning, plus underhåll av burar, klippning av klor osv, så blir det väsentligt mer än 1 min per avelsdjur...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 feb-11 kl 23:11 »
Tid för foderproduktion är inte inräknat i minuten, utan kostnaden för den tiden ligger på fodret.

Jag har inte tidsstuderat detta närmare, så minuten är mellan tummen och pekfingret. Om det tar två minuter är det olönsamt även om fodret skulle vara gratis och producera sig självt.

Man kan konstatera att det är rätt svårt att hitta självhushållningssysslor som lönar sig om en timme av ens egen tid kostar 150 kronor. Baka matbröd är ett exempel. Såga bräder är ett annat, en timmes sågande är värt betydligt mer än 150 kronor.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #16 skrivet: 10 feb-11 kl 23:18 »
Det er så dyrt å leve at det ikke lønner seg?  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 feb-11 kl 23:48 »
Det er så dyrt å leve at det ikke lønner seg?  ;D

Yep. Jag sitter på muggen och skriver detta. Där går det några tior igen. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser