Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  komplikationer efter killning......  (läst 10406 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
komplikationer efter killning......
« skrivet: 06 feb-11 kl 10:01 »
Undrar nu min killing föddes i förgår. Igår var geten hängig och hade 40.1  ingen aptit,  ringde vetrinären som kollade ljuver tog odling på mjölken , gav smärtstillande och  typ antibiotika mot ev infektion. Jag gav henne sedan lite kalkpasta, tempen va innan jag la mig 39.8. Hon va då halt på vänster fram???  Åt lite havre och lite skivade morötter dock inga pellets lite lite hö. Nu i morse låg de havre kvar knappt något hö ätet , la dit lite skivade morötter. När hon reste sig ramlade hon framåt eftersom hon verkade ha så ont i frambenet, men kom upp och den lilla fick dia.  Ska ner och kolla tempen och se om morötterna blivit uppätna. 
Nogons som har något tips.....  vetrinären och jag skulle höras senare idag.

SecretQ

• Östergötland
SV: komplikationer efter killning......
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 18:27 »
Ingen som har något tips?

Tempen va i morse 39.1 har sprutat metacam och givit lite kalcium pasta enligt vet. Dock lite piggare på benen nu (18 tiden) men äter knappt något ett halvt äpple för någon timma sedan, äppel och morotsbitar ligger kvar och havre, höt ligger också kvar har ställt in saft av och med hallon, det ser orört ut.
Dock mullrar det lite i magen och killingen diar.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 19:19 »
Hur såg efterbörden ut ?
Några alternativ : Kvarbliven efterbörd , Acetonemi , Fler foster ev. döda före killningen startade , Juverinflammation .
Juverinf. ger ofta hälta som ett av de första symptomen hos get .
Döda foster ger snabbt blodförgiftning .

Kvarbliven efterbörd
Orsaker : Svag och felaktig utfodring kan göra att efterbörden inte mognar fram till killning utan trasas sönder eller fastnar i livmoderkottarna .
Förebyggande : I förebyggande syfte bör näringsbehovet fyllas , främst i form av protein och tillräcklig mineraltillförsel och tokosel .
Behandling På grund av infektionsrisken bör man inte själv försöka ta loss efterbörden . Veterinär bör tillkallas om efterbörden inte lossnat efter ett dygn . Även vid andra tillfällen då föruttnelse i livmodern riskeras tex vid dött foster bör veterinär tillkallas .

Acetonemi :
Orsaker : När näringsbehovet ökar snabbt tvingas geten bryta ner sina näringsreserver , om inte utfodringen är anpassad till produktionen . Därefter bildas aceton som en mellanproduct , vilket gett sjukdomen dess namn
Symptom : sjuka djur blir slöa och vägrar i regel att äta kraftfoder . Sjukdomen kan bryta ut före killningen på grund av det höga näringsbehovet i slutet av dräktigheten , i synnerhet om geten har många foster men i regel kommer den första veckorna efter killningen.
Förebyggande : Den viktigaste förebyggande åtgärden är en försiktig ökning av kraftfodergivan med början redan före killningen så att man når full giva ca 14 dagar efter killningen samt att fodrets struktur är så grov som möjligt ( fodersäden krossad ) En viss mängd socker ( melass el. betfor ) bör finnas med i vinterfoderstaten i synnerhet efter regniga och solfattiga somrar .
Behandling : På tidigt stadium kan sjukdomen hävas med hjälp av något propionpreparat tex deketon Är det fråga om för snabb ökning av kraftfodret kan man få igång jäsningen i våmmen med stötdoser av vanlig bagerijäst 0,1 kg per gång löses i ljummet vatten och ges några dagar tills idisslingen kommit igång igen . Vid svåra fall bör vet. tillkallas .

Detta kommer ur en bok för avbytare på lantbruk .
Hoppas du hittar någon hjälp .
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 19:25 av esten »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 19:21 »
Nu drar jag en ko-parallell här (mina egna getter har inte killat än, så jag vet inte hur vanligt detta är på getter), men har hela efterbörden kommit ut? Det är det jag spontant kommer att tänka på när du beskriver problemen (förutom det där med benet).

Edit: Nu hann esten före...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 19:24 »
När det har hänt att vi haft getter som blivit liggande efter förlossningen så har vi gett kalklösning med spruta under huden.  Jag vet inte om dom haft feber i samband med det men dom har varit darriga och svaga men kalken har hjälpt snabbt.
Kanske inget som stämmer på din get men det är vad jag kan komma på

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-11 kl 19:30 »
ninna b, är det en sorts "killningsförlamning" getterna fått då? När kossor får kalvningsförlamning beror det ju oxå på kalkbrist. Skulle vara intresseant att veta om det är samma sak. Hur pass vanligt är det?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 19:37 »
Vetrinären har ju varit här igår.
Hon har fått antibiotika och smärtstillande, jag har givit henne smärtstillande idag och antibiotika i morgon igen, ifall hon har någon infektion. Efterbörden har jag inte sett till men det kan ju visst hända att det äter upp den???   Vet. har känt vaginalt på geten men kan inte med all säkerhet säga om det ligger någon död inne, men hon trodde inte det.  Det kommer endel blodigt från slidöppningen, luktar inte illa.   Hon kissar och bajsar normalt
Hon har fått 2 kalkpasta omgångar en igår och en idag (oralt) Förebyggande om ifall.

Men hon äter ju  inte !   

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 19:46 »
Skräptanten.... jadu, vad vet jag..men det torde vara samma sak som kan drabba kossor och även tackor. Hos oss har det inte varit speciellt vanligt... i år har vi inte haft några komplikationer alls, peppar, peppar.....andra år är det en massa elände

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 06 feb-11 kl 19:48 »
Pares:
Orsaker . Bra getter lämnar stora mängder kalcium från blodet till mjölken efter killningen. När kalciumnivån sjunkit under en viss miniminivå påverkas ett centrum i hjärnan och geten blir liggande lam.
Förebyggande : De förebyggande åtgärderna är dels avelsmässiga , dels utfodringsmässiga . De avelsmässiga åtgärderna innebär främst att bock-killinar inte läggs på efter getter som drabbats av pares , eftersom sjukdomen delvis är ärftligt betingad . Den främsta utfodringsmässiga åtgärden är att undvika tvära ändringar i utfodringen som kan störa upptaget av kalcium ur tarmen .
Sjukdomen är ännu inte vanlig på getter , men man kan räkna med att risken ökar i och med att ett intensivare urval för hög mjölkavkastning börjar bedrivas . Detta gäller därför att i så god tid som möjligt vidta förebyggande åtgärder , främst avelsmässiga .

Ur samma bok som ovan

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 06 feb-11 kl 19:52 »
Men hon äter ju  inte !   

Kolla på acetonemin jag skrev om i tidigare inlägg . Typiskt då är att de slutar äta kraftfoder .

Men även hög feber kan göra så de inte vill äta .

SecretQ

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 06 feb-11 kl 20:40 »
Kolla på acetonemin jag skrev om i tidigare inlägg . Typiskt då är att de slutar äta kraftfoder .

Men även hög feber kan göra så de inte vill äta .

Jag har läst om Acetonemi i min getbok,  men undrar varför inte vet. misstänkte de och getens temp har ju sjunkit hon hade ju 39.1 i förmiddags och de e ju  ingen feber på en get.  Ska kolla nu ikväll igen.
Jag kanske ska ge jäst blandning mot acetonemi?   Kan man kolla om hon har det på något sätt?

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 20:47 »
De luktar aceton ur mun och näsa om de har acetonemi .
Som det man tar bort nagellack med .

Vissa tror jag är mindre känsliga för att känna lukten och andra känner den väldigt väl .

Jästen gör ingen skada i alla fall .

SecretQ

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 06 feb-11 kl 20:52 »
min näsa e extremt känslig jag borde känna det .......   vet hur en diabetiker med exremt högt blodsocker kan lukta!
Kan man se något på urinsticka tro  typ socker eller ketoner i urinen?

Ska ner och lukta! 

Kan man ge som det står i min bok jäst lösning i förebyggande eller bara om ifall att det är det?

SecretQ

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 20:54 »
ps jag har boken    GETTER av Erik Sjödin

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 21:02 »
Ketoner borde synas , men om hon hade en liten blödning efter killningen vet jag inte hur säkert det blir .

Jästen gavs ju i första hand om idisslingen upphört , men den skadar inget utan ger ju både protein och B-vitaminer .
Du kan nog ge den i förebyggande också då hon har slutat äta , så kanske hon kommer igång igen annars så slutar hon väl idissla snart nog .
Håller du igång magen kanske hon börjar äta självmant snabbare än om hon tvärt slutar idissla , då tar det ju längre tid att få igång henne igen .

SecretQ

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 21:05 »
Jag ska ner alldeles snart men 2 pak jäst 100 gr.  I en dos?

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 06 feb-11 kl 21:07 »
Det stämmde väl bra det  :)

Erik Sjödins boken är ju den stora Getbibeln .

SecretQ

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-11 kl 22:31 »
Så där nu har jag varit nere och tempat henne 39.9 inte så bra, hon låg ner och hade även bajsat liggandes.  Jag blandade ut 2 pak jäst och sprutade det i munen så att hon svalde klunkvis. Hon låg kvar trots att jag gick och fyllde på sprutan 2 ggr. (detta är normalt en skygg get)   Då 3 och sista sprutan var klar så reste hon sig direkt och gick undan, 10 min senare hördes magen på lite avstånd, därefter åt hon upp de skivade äpplbitarna och morotsbitarna sedan började hon sakta nosa på höt och välja ut några strån hon ville ha. Hon åte inget av betforen eller havren.  Det känndes som hon mådde  bättre  :)  imorgon får hon en inj. antibiotika.    Vilken tur man hade jäst hemma   ska köpa mer i morgon.

Tack alla för tips och råd jag hoppas nu detta kan vara lösningen,  jag kanske ska ge lite kalkpasta igen i morgon i fortsatt förebyggande?  och mera jäst i några dagar till

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 06 feb-11 kl 22:38 »
Låter nog som du ska fortsätta som du tänkt , och det skadar inte med mer kalk . Om hon inte fått i sig mat ordentligt nu så har hon ju inte kunnat ta kalk ur maten så den kan hon behöva även om hon inte har just pares , men som en hjälp .

Kan ju annars bli en snöbollseffekt där det ena leder till nåt annat .
Och eftersom du börjat med antibiotikan ska du ju ge det klart , febern tyder ju på att nåt är fel .

Du skrev inte vad "snifftestet" sa .

SecretQ

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 06 feb-11 kl 22:44 »
Ja "snifftesten" gav mig inget jag vi satt där nos mot nos en bra stund, jag kände absolut ingen ting. Hon bor ju i ett litet eget rum nu och det borde ju kännas i hennes box  isolerad och med dörr, om det är som med människor brukar det ju kännas i hela rummet eller åtminstone på andedräkten då man pratar med varandra.
Så inga tydliga tecken på något men det jag såg nu så svarede hon iaf posetivt på jästen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser