Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  komplikationer efter killning......  (läst 10411 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: komplikationer efter killning......
« Svar #20 skrivet: 06 feb-11 kl 23:53 »
Härligt att flickan mår lite bättre!  :)  Och så bra att jag inte har så mycket att tillägga!

En del människor känner lukten av aceton, andra inte.  Jag tror att det man tar bort nagellack med innehåller flera ämnen.  Jag fick lukta en gång på ren aceton i ett labb, och kände inte ett dugg.  Ändå är min näsa bland de känsligaste, så det beror inte på känsligheten.

(Erik Sjödins bok om får är den stora bibeln.  Hans bok om getter är den lilla.  Den stora om getter är MacKenzies Goat Husbandry.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 feb-11 kl 08:55 »
Har geten acetonomi så ska du ge ett medel som innehåller propylenglykol. Finns lösningar att ge t.ex hos LG produkter eller hos Lantmännen.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 07 feb-11 kl 09:24 »
Ja i morse va hon snabb på benen då hon fick syn på mig......  gick in och gömde sig  (ser jag som ett positiv reaktion) Hon hade 39.5 och så liksom piggare ut hon idisslade en del såg att lite hö försvunnit.  La dit lite nya skivade morötter och tryckte i henne lite calium pasta vilket hon bara avskyr. Tänkte ge 2 pak jäst senare i dag också för säkerhets skull.   Vi ska iväg på en liten tur på onsdag och kommer intye hem förns på söndag så stort barn och svärmor ska passa djuren och det mindre barnet. Vill ju att alla ska må bra innan man åker iaf.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 11:51 »
Nu va jag nere igen och nu bara låg hon, inga tecken till flykt när jag kom in, jag masserade henne försökte resa henne upp men hon ville inte, inga morötter eller hö hade hon ätit, jag tryckte in ett paket jäst ( det enda jag hade kvar) masserade och försökte sedan resa henne det gick, hon såg lite piggare ut igen men inte ätit. Hur länge kan hon klara att inte äta? Oklart om hon ens dricker, men får ju i sig då jag sprutar i jästen, ska jag ge henne vatten via sprutan med?
Jag börjar se det värsta framför mig.....   funderar på och köpa ersättning till killingen om hon tänker gå hädan medans jag ska iväg, känns som om jag inte vill åka nu, skit också vad allt känns jobbigt

Har pratat med vet. men känner mig inte direkt klokare eller så då hon inte heller känner att symtomerna e klockrena.  Vi skulle höras i morgon om ett ev beslut hur vi ska göra det va väll en kostnadfråga med tyckte hon,....   Då besöket i lördags gick på 2500

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #24 skrivet: 07 feb-11 kl 12:51 »
Har du gett energibalans till henne nu de här dagarna?

Kommit ihåg att ge Tokosel när hon var högdräktig?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 07 feb-11 kl 13:21 »
Har du gett energibalans till henne nu de här dagarna?

Kommit ihåg att ge Tokosel när hon var högdräktig?

Nej inget av det , jag tog upp det med vet men hon ansåg inte det men ska köpa energibalansen.
Men nu fört kommer min ko granne med glykotopp, som det ger till korna med samma symtom, annars hade hon
även vomstart.......

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 07 feb-11 kl 21:17 »
Sa Du

calium pasta

-?  Du menar väl

kalcium?

- alltså foderkalk, inte kalium

Kemiska beteckningar Ca respektive K.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 07 feb-11 kl 21:39 »
Sa Du

calium pasta

-?  Du menar väl

kalcium?

- alltså foderkalk, inte kalium

Kemiska beteckningar Ca respektive K.

Den ligger i stallet men för att motverka ev kalkbrist tror jag de är den är för kor och tackor han givit enligt rek från vet :)  super äcklig pasta
Nu har hon fått lite glykotopp hon e piggare dvs hon vill undan när jag kommer.....  men jag tvivlar på att hon äter höt, killingen e pigg och äter mamma get hade nu en temp på 39.5

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 07 feb-11 kl 22:50 »
för att motverka ev kalkbrist
Som jag trodde, alltså.  Fint!
Vi fortsätter att hålla tummarna!

Bellaman

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 08 feb-11 kl 19:37 »
Ska du inte känna efter så det inte är något problem med efterbörd eller flera döda killingar? Kalkbrist ger ju lägre temp. Och acetonemi får de ju när de mjölkar mycket? Det låter mer som en infektion tycker jag. Krystar hon något?

SecretQ

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 08 feb-11 kl 20:04 »
Ska du inte känna efter så det inte är något problem med efterbörd eller flera döda killingar? Kalkbrist ger ju lägre temp. Och acetonemi får de ju när de mjölkar mycket? Det låter mer som en infektion tycker jag. Krystar hon något?

Som jag tror jag nämnde ......  så har vetrinären kännt på henne i den mån hon kom in och skulle de ligga en till vilket hon inte trodde så har hon sprutats med antibiotika så sent som i går och även en gång i lördags mot infektion. Hon har inte haft några illalukande flytningar eller så , hon har heller inte några bakterier i mjölken då det togs en odling.  I dag har hon än så länge verkat pigg dvs försökt fly så fort hon sett mig :)   I  morse gav jag  en dos glukotopp  och sedan på dagen 2 pak jäst i jummet vatten  och nu när jag nattar ger jag en dos glykotopp. 

Jag lät hennes äldre son och bocken hälsa på henne idag, och hon protesterade, så det borde ju va lite friskhetstecken de med.   Jag hoppas hon börjar äta snart annars vet jag inte hur jag ska göra.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #31 skrivet: 08 feb-11 kl 20:33 »
Jag hoppas hon börjar äta snart annars vet jag inte hur jag ska göra.
Jag har ingen erfarenhet av sjuka getter efter killning men har lite erfarenhet av matvägrande get. När Vera var sjuk och inte ville äta, så var det en sak hon faktiskt tyckte om och det var torkade aprikoser. Bättre än inget! Håller tummarna för din get!

SecretQ

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 08 feb-11 kl 20:47 »
Jag har ingen erfarenhet av sjuka getter efter killning men har lite erfarenhet av matvägrande get. När Vera var sjuk och inte ville äta, så var det en sak hon faktiskt tyckte om och det var torkade aprikoser. Bättre än inget! Håller tummarna för din get!

Fick du veta vad det va för fel på din Vera?   Va hon gammal?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #33 skrivet: 08 feb-11 kl 21:04 »
Fick du veta vad det va för fel på din Vera?   Va hon gammal?
Fick tyvärr aldrig någon klarhet i hennes sjukdom, hon var sjuk i nästan ett år. Blev bara 4 år gammal.  :'(

SecretQ

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 08 feb-11 kl 22:25 »
Fick tyvärr aldrig någon klarhet i hennes sjukdom, hon var sjuk i nästan ett år. Blev bara 4 år gammal.  :'(

Ok,  ja ingen här på getforumet kunde undgå din kamp för vackra Vera 

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 08 feb-11 kl 23:30 »
Ok,  ja ingen här på getforumet kunde undgå din kamp för vackra Vera

Ja, vem kan glömma den?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67949.msg550440#msg550440

(10 sidor)  (Länken lyckades inte första gången.  På'n igen!)

Getter "sluter sig" fortare än andra föderskor.  Man kan alltså inte gå in och känna utan vidare.  Men utanpå kan man ju känna förstås, och om Du har gott om pengar, så finns det ultraljud.

« Senast ändrad: 08 feb-11 kl 23:33 av Trollmor »

SoleSan

• Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
« Svar #36 skrivet: 13 feb-11 kl 20:03 »
En liten undran bara.... har du gett selen?

SecretQ

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 14 feb-11 kl 14:12 »
Hej alla hjälpande vänner!
GullFia äter hö och dricker vatten även fått i sig lite morötter med god aptit i några dagar ! Har idag börjat med lite havre och betfor (jag har varit bortrest)
Och nu e hon hungrig!
Verkar som om Glykotopp och jäst gjorde susen!
Idag fick hon och den lille även träffa bockarna !  Så nu e familjen GET samlad igen  ;D

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #38 skrivet: 14 feb-11 kl 15:40 »
Idag fick hon och den lille även träffa bockarna !  Så nu e familjen GET samlad igen  ;D
Det är ju strålande nyheter! Underbart! :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 feb-11 kl 16:46 »
Härligt med goda nyheter :D! Viktigast att geten nu äter hö och annat grovfoder som håller i gång vommen. Alltså inte kraftfoder på höets bekostnad. Tall- och annat ris, grenar och bark är också nyttigt. Hoppas det går fortsatt bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser