Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till häst  (läst 13134 gånger)

Falin

• -
SV: Foder till häst
« Svar #20 skrivet: 07 feb-11 kl 20:42 »

Ska du bara ha en häst i skogen finns det mkt trevliga alternativ till Halvblodet. Vi har en Knabstrupper t.ex. Inköpspriset är bara en bråkdel, du får en med bra kvalitet för 30 000 kr.

Fast i dagsläget får du ett bra, grönpapprat halvblod för de pengarna.

Mina halvblod får bara ett bra grovfoder och fungerar utmärkt på det. De rids i skogen, tränas och lite lättare tävlingar. Vad gäller försäkring så beror ju det väldigt mycket på vad man väljer för variant och vilket livbelopp man ska ha. Mina ligger runt 3-4000 kr/år, då har jag valt mesta möjliga veterinärvård, och ett "lagom" livbelopp.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Foder till häst..
« Svar #21 skrivet: 07 feb-11 kl 20:44 »
Vill absolut inte köpa kallblod och inget fullblod heller,min favorit häst på ridskolan när jag var tonåring var ett hbl, hon var helt underbar och passade mej perfekt i storlek osv. Nog om ras val så har jag lyckats fått tag på info om de största kostnaderna,är det något som ni ser att jag missat????

*Hö = 6480kr /år
*Övrigt foder ca 2000kr/år
*Försäkring för häst 3000kr/år
*Hovslagare 6ggr per år = 3000kr/år
*Års vaccinering 300-500kr per häst

Har tagit bort alla kostnader runt all utrustning både till mej och hästen!
Men är det något mer som jag glömt?

Är du så lång tycker jag definitivt att ett större halvblod är lämpligt.

Eftersom du inte tagit upp ngn inackorderingskostnad så antar jag att du tänkt ha hästen hemma. Då bör du se till att hästen har sällskap av annan häst så där har du en kostnad om du inte får någon inackordering. 6 ggr hovslagare på ett år låter väldigt lite, jag skor/verkar var 6:e vecka men de flesta brukar fungera på 8 v. intervall. Har du hästen skodd tillkommer kostnad för skorna, här uppe hos oss hamnar du över 1000-lappen för skoning med nya skor, jag använder även snösulor vintertid.
Försäkringen lät också fantastiskt billig, du bör ju ha både vetrinärvård och åtminstone samma livvärde som du köpte hästen för.
Där måste du sätta till en buffert för ev. medicin och självriskbelopp.
Det tillkommer ju också kostnader för strö och ev. träning, transporthyra, årlig vetrinärvård för tandöversyn (vaccinationen lät billig, med resa etc. brukar det bli rätt dyrt - ska du ge hösilage tillkommer botulismvaccinering), etc.

Det är svårt att veta exakt på vad man hamnar på för kostnad. Ett bra tips är att räkna ut vad man tror det ska kosta och sedan räkna med dubbla kostnaden... ;)

Falin

• -
« Svar #22 skrivet: 07 feb-11 kl 20:49 »

Det är svårt att veta exakt på vad man hamnar på för kostnad. Ett bra tips är att räkna ut vad man tror det ska kosta och sedan räkna med dubbla kostnaden... ;)

Japp, det är inköpet som är det billiga!  ;D

Katharina K

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 22:37 »
Fast i dagsläget får du ett bra, grönpapprat halvblod för de pengarna.

Mina halvblod får bara ett bra grovfoder och fungerar utmärkt på det. De rids i skogen, tränas och lite lättare tävlingar. Vad gäller försäkring så beror ju det väldigt mycket på vad man väljer för variant och vilket livbelopp man ska ha. Mina ligger runt 3-4000 kr/år, då har jag valt mesta möjliga veterinärvård, och ett "lagom" livbelopp.
När jag kollade på Halvblod så fick man åtminstone hosta upp 100 000 för att få något vettigt. En fin åring kunde man med lite kontakter komma över för 30 000 kr. Detta var ju några år sedan förståss och jag har märkt att hästar mer och mer slumpas bort på senare tid.

Försäkringen på min Connemara är 6824 kr/ år, men då är den utan rörlig självrisk och liv på 50 000 kr, på Knabben 2733 med rörlig självrisk och liv på bara 10 000 kr, på korsningsponnyn 3535 kr med rörlig självrisk och liv på 20 000.

Nickan

• -
« Svar #24 skrivet: 07 feb-11 kl 23:19 »
Har eget stall så där går det ingen mer kostnad än att renovera/underhåll =)

Försäkringen räknades ut på If:s hemsida för ett hbl, Beror väl lite på vart man bor och hur gammal man är, ja menar i pris då.

Flugsprayer och sånt räknar jag inte som en "års" kostnad utan sånt anser jag att man "bara" behöver på sommarhalvåret, ska man börja räkna med salvor och sprayer mm så kan jag lika gärna räkna med all utrustning till både häst och mej men man köper ju inte direkt ny utrustning varje år.
Blir lite fel års kostnad om man ska räkna med sånt.

Vi köper vårt hö av en bonde som bor nära, han tar 2kr/kg men har räknat på min lista med 3kr/kg. Det är bra analyserat hö. Och kostnaden för att ta hem det tänker jag heller inte räkna med eftersom det är bara bensinpengar och vi åker inte längre än kanske 1mil dit och hem.

Poski

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 08 feb-11 kl 18:25 »
Hej!
Vanligtvis behövs inget annat än bara bra hö till hästar. Endast om de går i hårt arbete bör man tillföra kraftfoder. Hos mig får hästarna ca.2 dl havrefri myssli som "välkommen in" godis i krubban när jag tar in dem i stallet till kvällen. Köper ett vanligt mineraltillskott som jag ger 1/2 dl per dag med musslin. Det går precis lika bra att ge en näve havre istället för musslin. Om du hade tänkt att ha dem på lösdrift rekommenderar jag dig att ge lite "godis" när du fångar in dem då får du hästar som gärna kommer till dig.
Gå inte på dagens foderreklam... kraftfoder är för tävlingshästar och växande hästar.
Lycka till!
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 feb-11 kl 19:46 »
*Hö = 6480kr /år
*Övrigt foder ca 2000kr/år
*Försäkring för häst 3000kr/år
*Hovslagare 6ggr per år = 3000kr/år
*Års vaccinering 300-500kr per häst

Strö till bädden, det kostar för mina ca 1600 kr/ häst och då räknar jag med att de står inne ca från okt-april. Jag har kalk i botten, torv som grund och sedan har jag ett lager spån som "torrlager" (det vi mockar). I övrigt ser det rimligt ut.

Jag tycker du ska utse en häst och sedan innan du köper den kolla upp med försäkringsbolaget vad just den hästen kostar. Det varierar mycket och man tjänar på att kolla runt. Jag har med flit mina med en väldigt bra veterinärvård och lägsta självrisk. Vill inte att det hänga på att jag inte har råd med en dyr veterinärräkning och måste avliva ist om det skulle gå att rädda hästen.
Tips: Har kan du skriva in uppgifterna och få en ungefärlig kostnad: https://portal.if.se/kopforsakring/ProductList.aspx
« Senast ändrad: 08 feb-11 kl 20:12 av Katharina K »

Falin

• -
« Svar #27 skrivet: 09 feb-11 kl 09:46 »
När jag kollade på Halvblod så fick man åtminstone hosta upp 100 000 för att få något vettigt. En fin åring kunde man med lite kontakter komma över för 30 000 kr. Detta var ju några år sedan förståss och jag har märkt att hästar mer och mer slumpas bort på senare tid.

Försäkringen på min Connemara är 6824 kr/ år, men då är den utan rörlig självrisk och liv på 50 000 kr, på Knabben 2733 med rörlig självrisk och liv på bara 10 000 kr, på korsningsponnyn 3535 kr med rörlig självrisk och liv på 20 000.

Det har hänt mycket på de åren, tro mig....  :) Kika en runda på Hästnet ska du få se, idag är det köparens marknad så det visslar om det.

Jag fick försäkringsbrev på min ena igår; 40 000 kr i liv och (tyvärr) rörlig självrisk betalar jag 4100 kr/år. Då är det en A1:a med maxbelopp 50 000 kr. Kanske inte den jag hade valt själv, men det var den hon hade när jag köpte henne och då vill man ju inte gärna byta.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 09 feb-11 kl 16:41 »
Låter ju inget vidare med bara 50 000 i vet.vård. På min är det 100 000 i vet.vård + djurambulans 5000. Ingår även olycksfallsförsäkring. Jag har 1900 i självrisk och ingen rörlig.
Nu var det ju egentligen mat TS frågade efter så hon kanske inte bryr sig om försäkringskostnad. jag tog med alla kostnader, läste som vanligt inte ordentligt.

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 10 feb-11 kl 08:24 »
Nej, jag hade gärna haft mer än så. (Det ingår dock djurambulans 5000 precis som på din.)
Men som sagt, det var den hon hade när hon köptes och byta bolag är ju inte att rekommendera.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 10 feb-11 kl 12:56 »
Kan du inte ändra veterinärvården utan att byta bolag? finns väl inget bolag som bara har försäkringar med 50 000 kr.
Försäkring och skor är tyvärr den största kostnaden för mina, två kan gå oskodda som tur är, en måste ha skor pga sååå tunna sulor och väldigt platta hovar. Hovslagaren säjer att jag har båda hans två extremhästar. Han har ingen som har så djupa hovar som min Mara och ingen som har så platta som min korsningsponny (med eng. fullblod i såklart).

Fast den största besparingen när man har häst är att satsa på att de håller sig friska och skadefria och att man ser till att köpa en frisk och skadefri häst, även om det blir dyrare i inköp. En billig häst kan bli dyr i längden.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 13 feb-11 kl 00:23 »
Våra hästar här tre Tinkerhästar och ett varmblod käkar ungeför 25kilo hösilage per dygn .
Då äter dom ett topphösilage av högsta kvalitet som är mkt torrt dvs inte käkar i sej massa vatten. Hästar behöver inte massa krafftfoder om dom får tillräkligt mkt bra grovfoder.
Det dom får förutom hösilage är saltsten och krafft blå mineraler som även innehåller vitaminer .
Det går 1dl per häst och dygn från mineralerna . Sen kostar andra saker såsom försäkring ca 250kr per häst och månad .
Då har jag bara vetvård o nästan inget livvärde på dom .
Hovslagare 1000kr per skoning eller 450kr per verning på dom som går barfota.
Halvblod skulle inte jag köpa som skogsmulle häst .Dyra att försäkra och känsliga så du kommer att ruinera dej på täcken , visst finns det bra halvblod oxå men då kostar dom därefter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #32 skrivet: 13 feb-11 kl 16:17 »
Travelerhorses, en snabb titt på Hästnet visar att det finns inga ridna Tinkrar till salu under 25´, och ska du ha en som är mer än styrbar måste du upp i 30-40´för att ha mer än två att välja mellan. Det är samma pris som för ett bra halvblod idag.

Det där med att ruinera sig på täcken är ju bara snack och okunnighet, du är välkommen hit att titta på mina halvblod som inte har några täcken.

Det finns halvblod som är utmärkta skogsmullehästar, och de som inte passar alls för det, likväl som med alla andra hästraser.

Jag antar förresten att du menar att de äter 25 kg per dygn och häst, inte sammanlagt för alla 4?

Katharina K

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 13 feb-11 kl 17:12 »
Falin: Nu tror jag inte jag vill ha Halvblod längre. Jag är frälst i Knabstrupper  :-*. Om jag ska tävla ngn gång kanske det blir Halvblod igen, men inte nu. Kanske utmanar jag ödet ngn gång och försöker mej på att tävla mot Halvbloden med min lilla Knab.
Men jag tror TS bestämt sig för vad hon vill ha och man ska ju köpa det man vill ha, försökte bara sälja in min favorit (eller favoriter). Lägger in en bild mitt hjärta så får vi se vad ni tycker:

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 13 feb-11 kl 20:10 »
Travelerhorses, en snabb titt på Hästnet visar att det finns inga ridna Tinkrar till salu under 25´, och ska du ha en som är mer än styrbar måste du upp i 30-40´för att ha mer än två att välja mellan. Det är samma pris som för ett bra halvblod idag.

Det där med att ruinera sig på täcken är ju bara snack och okunnighet, du är välkommen hit att titta på mina halvblod som inte har några täcken.

Det finns halvblod som är utmärkta skogsmullehästar, och de som inte passar alls för det, likväl som med alla andra hästraser.

Jag antar förresten att du menar att de äter 25 kg per dygn och häst, inte sammanlagt för alla 4?
Japp jag menar såklart 25kilo per häst o dygn .
Hahaha ja du dom annonserna ligger ut månad efter månad o inte f*n får dom sälja.
Min erfarenhet är att man får tag på en bra tinker för 10-15000kr .
Jag har själv inte gett över 13 för nån av mina som är fullt utbildade o allt .
Men jag tror inte ts vill ha kallblod.
Nee vad folk begär o vad den faktiskta prisbilden är skiljer sej faktiskt .
Men det finns många korsningar eller stamlösa finfina ridhästar som kostar max 10 idag .
Sen skulle jag passa mej för en häst som tex behöver benskydd = felaktig benställning eller har väldigt konstigt sadelläge . Sånna drar på sej kostnader som är onödiga.
Visst finns det bra halvlod som med alla raser men en del raser kostar generellt mera än andra .
En svårfödd häst kostar oftast mera i drift än en lättfödd . Bra att tänka på oxå .
« Senast ändrad: 13 feb-11 kl 20:19 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

• Småland
« Svar #35 skrivet: 19 mar-11 kl 02:28 »
Du är inte för lång för en islandshäst! De bär stora karlar utan problem, i alla fall på Island, är väl ingen skillnad på de som är i Sverige?

Ser lustigt ut dock men det är bra hästar :)
Tänkte bara så du inte tror det är omöjligt att ha islänning.

Bra att undvika att importera från Island dock, de kan få hiskeliga värme-exem och de tål svenska flugor och kryp dåligt ibland :/

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #36 skrivet: 19 mar-11 kl 14:56 »
Och andra sidan kan alla hästar drabbas av både sol och knott exem.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Just_me

• Småland
« Svar #37 skrivet: 19 mar-11 kl 15:04 »
Och andra sidan kan alla hästar drabbas av både sol och knott exem.

Ja det är klart! Men islandhästen har en tendens att bli riktigt dålig :/

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #38 skrivet: 19 mar-11 kl 15:09 »
Blir många andra raser oxå. Har träffat många imp isisar utan exem och fler andra raser med exem.

import eller inte alla kan drabbas av exem
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Just_me

• Småland
« Svar #39 skrivet: 19 mar-11 kl 15:13 »
Min släkting på Island slutade helt exportera islänningar efter ett besök i Sverige.
Vi har inte alls samma kryp och heller inte samma sjukdomar där hemma.
Sjävklart kan alla vara känsliga men just importerade hästar är mycket känsliga. Vad jag fått lära mig så går det inte i arv till föl och föl födda utanför Island har mindre tendens att få exem och allergier.
Kan ju bero på det som står nedan kanske?

.

"Sommarexem
Sommarexem och spatt är två plågoris som ofta drabbar Islandshästar. När det gäller exem så vet man inte riktigt vad de beror på. Klart är att de hästar som har det inte tål knott, men orsaken till allergin är inte så lätt att fastställa. Många hästar som importeras från Island får exem när de kommer hit, även om de inte hade det innan. Det kan vara delvis genetiskt, men inte helt, för svenskfödda hästar klarar sig ofta bättre. En teori är att motståndskraften mot knott byggs upp under fölperioden, och när det som på Island inte finns någon knott, så bygger inte fölen upp någon motståndskraft heller.

För exemhästar finns det hjälp i form av olika salvor och lotioner, som lindrar, skyddar och/eller förebygger. Det finns även speciella täcken som skyddar olika mycket av hästen beroende på hur mycket exem den har. Man och svansrot är de vanligaste problemområdena, men vissa har såna stora besvär att de måste "lindas in" nästan helt och hållet."

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser