Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför smakar det så äckligt?  (läst 11633 gånger)

Ratchaburi

• Södermanland
SV: Varför smakar det så äckligt?
« Svar #20 skrivet: 07 feb-11 kl 09:21 »
Med tanke på hur Svenska foders hönsfoder luktar är jag inte förvånad om köttet smakar äckligt. (De blå säckarna, det luktar apa) Är det det fodret du ger så prova med att byta.
My name is not Rihanna....

fauve

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 feb-11 kl 09:26 »
Jag har aldrig lyckats köpa ett hönsfoder som luktar as, men det kan väl inte betecknas som normalt/vanligt att foder luktar as  ???

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 07 feb-11 kl 09:34 »
Lukta så får du se vad du tycker  ;D
My name is not Rihanna....

fauve

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 09:39 »
Som sagt: det hönsfoder jag köper luktar inte as, eller speciellt äckligt och inte smakar de djur som jag slaktar äckel heller..

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 feb-11 kl 09:48 »
Som sagt: det hönsfoder jag köper luktar inte as, eller speciellt äckligt och inte smakar de djur som jag slaktar äckel heller..

Hur man upplever lukt och smak kan ju vara olika förstås.

HannaK

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 07 feb-11 kl 10:38 »
Jag slaktade och tillagade några ungtuppar här för ett tag sedan, som har fått mat från Svenska foder hela sina liv (plus spannmål och matrester). De tupparna smakade då inte illa.. Både sambon och svärfar tyckte att köttet smakade bra även om det var lite mer tuggmotstånd mot köpekyckling.

Så Att det fodret skulle ge en äcklig smak åt köttet tror jag inte alls på.

fauve

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 feb-11 kl 10:53 »
Hur man upplever lukt och smak kan ju vara olika förstås.

Må så vara, men det är ju inte bara jag som ätit mina slaktade tuppar, utan rätt så många olika människor och om köttet smakade äckligt på det vis som beskrivits i tråden hade garanterat jag mfl reagerat.

Som jag sagt: nästan alltid beror illasmakande kött på brister av något slag i slakthanteringen.

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 feb-11 kl 10:57 »
Må så vara, men det är ju inte bara jag som ätit mina slaktade tuppar, utan rätt så många olika människor och om köttet smakade äckligt på det vis som beskrivits i tråden hade garanterat jag mfl reagerat.

Som jag sagt: nästan alltid beror illasmakande kött på brister av något slag i slakthanteringen.

Då måste jag ha ändrat på något i slakten när jag började med havren då.

fauve

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 feb-11 kl 11:15 »
Eller så läser du nästan alltid precis som det står och inser vad "nästan" betyder och därmed behöver ju inte du ta åt dig..

Pullarius

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 07 feb-11 kl 23:02 »
Fascinerande läsning. Jag hoppas att ni kommer till botten med problemet. Det kan vara lärorikt för oss andra.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Vurre

« Svar #30 skrivet: 08 feb-11 kl 09:09 »

Det smakar lika äckligt varje gång. Inte alls som den olyckliga köpekycklingen (som hemska jag tycker är god).

Det smakar grådaskigt och dävet, lite som min syster jämförde fisk som de fått upp någonstans som smakade dy.

Eftersom den köpta s.k. kycklingen inte smakar något överhuvud taget och du gillar den kanske det är där problemet ligger? Annars tror ju jag att det beror på fodret. Mina får spannmål och trindsäd och smakar delikat.
snus? vad är priset på en pris?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 08 feb-11 kl 11:56 »
Men jag tycker inte om konsistensen!!

Den för kokta blir för trådig och den direkt grillade  och wokade blir för seg

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 08 feb-11 kl 12:31 »
*hundöra*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 feb-11 kl 12:58 »
Eller så läser du nästan alltid precis som det står och inser vad "nästan" betyder och därmed behöver ju inte du ta åt dig..

Jag tog inte åt mig... Men om köpefodret inte luktar mög och det i vilket fall inte kan ge någon otäck bismak, så måste det ju vara något annat.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 08 feb-11 kl 13:09 »
Jag slaktade och tillagade några ungtuppar här för ett tag sedan, som har fått mat från Svenska foder hela sina liv (plus spannmål och matrester). De tupparna smakade då inte illa.. Både sambon och svärfar tyckte att köttet smakade bra även om det var lite mer tuggmotstånd mot köpekyckling.

Så Att det fodret skulle ge en äcklig smak åt köttet tror jag inte alls på.

Samma här. Jag har gett mina fåglar Svenska Foders allfoder (den blå säcken på 22 kilo eller vad den väger) sen dom slutade med kycklingfodret, och dom jag har slaktat och ätit har smakat alldeles förträffligt bra!
Konstistensen är ju självklart annorlunda jämfört med köpt "vatten-kyckling", men varken jag eller pojkvännen har tyckt att konsistensen har varit "äcklig", det är bara mer textur och massa i köttet, vilket ger ett stadigare tuggmotstånd. Och det har smakat mer "kött" istället för urvattnat och blekt/intetsägande som köpekycklingen.

Kan tillägga att jag slaktat allt från 12-veckors ungtuppar till 7-månaders höns, och den enda skillnaden har varit att dom äldre har behövt lite längre stund i grytan än dom yngre. Dom yngsta 12-veckors har jag marinerat och stekt brösten rakt upp och ner i stekpannan. Låren i ugnen. Har inte varit ett dugg segt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 08 feb-11 kl 13:25 »
* Mumsar i sig köpt vattenkyckling*  ,wokad med grönsaker och ris,  smakar ypperligt..   :) ;)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #36 skrivet: 13 feb-11 kl 07:52 »
Som någon tidigare skrev... intressant läsning!
Vi ska tillaga vår första tupp idag, ska bli mycket spännande efter all denna läsning!
Jag kan dock inte tänka mig annat än att han är god!
mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser