Jag slaktade och tillagade några ungtuppar här för ett tag sedan, som har fått mat från Svenska foder hela sina liv (plus spannmål och matrester). De tupparna smakade då inte illa.. Både sambon och svärfar tyckte att köttet smakade bra även om det var lite mer tuggmotstånd mot köpekyckling.
Så Att det fodret skulle ge en äcklig smak åt köttet tror jag inte alls på.
Samma här. Jag har gett mina fåglar Svenska Foders allfoder (den blå säcken på 22 kilo eller vad den väger) sen dom slutade med kycklingfodret, och dom jag har slaktat och ätit har smakat alldeles förträffligt bra!
Konstistensen är ju självklart annorlunda jämfört med köpt "vatten-kyckling", men varken jag eller pojkvännen har tyckt att konsistensen har varit "äcklig", det är bara mer textur och massa i köttet, vilket ger ett stadigare tuggmotstånd. Och det har smakat mer "kött" istället för urvattnat och blekt/intetsägande som köpekycklingen.
Kan tillägga att jag slaktat allt från 12-veckors ungtuppar till 7-månaders höns, och den enda skillnaden har varit att dom äldre har behövt lite längre stund i grytan än dom yngre. Dom yngsta 12-veckors har jag marinerat och stekt brösten rakt upp och ner i stekpannan. Låren i ugnen. Har inte varit ett dugg segt.
/Sara