Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför smakar det så äckligt?  (läst 11653 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Varför smakar det så äckligt?
« skrivet: 06 feb-11 kl 21:32 »
Vad gör jag för fel?

Alla härinne säger att de egna tupparna som man fött upp själv och slaktat hemma i lugn och ro smakar så mycket bättre än de olyckliga köpekycklingarna.

Vi har slaktat tuppar vid tre olika tillfällen. Olika raser. Olika åldrar. Jag har lagat till mat av dem fem gånger. Olika sorts mat, i ugn, i gryta etc.

Det smakar lika äckligt varje gång. Inte alls som den olyckliga köpekycklingen (som hemska jag tycker är god). Det kvittade hur jag kryddade också. Sista gången öste jag på rejält med tacokryddor, i en gryta, för jag var vis av skadan, men kryddorna gick liksom inte in i köttet, trots att jag skurit det i små bitar, som trots sin litenhet växte i munnen pga av sin äcklighet. Det var inte direkt segt heller, bara äckligt.

Det smakar grådaskigt och dävet, lite som min syster jämförde fisk som de fått upp någonstans som smakade dy.

Åldern på tupparna varierade mellan tre och fem månader. Raserna australorp, plymouthrock, vit leghorn och blomme och lite blandningar däremellan.

Så vad har jag gjort fel? Nämnas kan att det inte bara var vi som tyckte de smakade päck...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Varför smakar det så äckligt?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 21:37 »
Skumt  ???

Segt, javisst det kan man råka ut för men efter att ha ätit hemslaktat både hemma och hos andra många gånger har jag aldrig varit med om att köttet smakar äckligt :-\

Vad fodrar du dina djur med?? Har du någon växt som de äter som ger smak på köttet??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 21:44 »
Mina hönor och tuppar får hönsfoder, ett koncentrat som heter Fågel multi eller något sådant från svenska foder, en del, till två delar havre, en del vete, en del snäckskal och en halv torkad majs.

De första tupparna från första slakten fick Fenix allfoder, för det var innan vi gick över till Svenska foder.

De går fritt ute utom när det är som kallast och mest snö. Där äter de gräs och annat, lite maskar och insekter, någon groda eller mus någon gång kanske (brukar sno bytena från katterna ibland men det är mest hönorna, skulle tupparna få tag i något ger de ju det till hönorna, sånt har våra tuppar gjort sedan de varit tio veckor eller så) tror inte vi har någon ovanlig växt som de skulle äta så mycket av så att det skulle ge smak på köttet? Maskrosor, klöver, hallonsly, våtarv, kirskål, späda plantor av sallad och morötter ur landet har nog strukit med också...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 22:18 »
Låter ju som samma diet som mina tuppar och höns äter...

Jag har faktiskt inte en susning om orsaken ???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 23:13 »
De smakar annorlunda mot broilers i affären.
Det kan vara så att du helt enkelt inte gillar "vilt" smaken på just höns.

Ett het tips från min sida är Coq au Vin... mycket gått och i mångas tycke endast i sin fulla rätt med just hobbyhöns i grytan.

Kan kanske vara slaktmetoden, det finns någon del eller organ (kommer inte ihåg namnet) som kan förstöra köttet om man skär i det.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 06 feb-11 kl 23:17 »
De smakar annorlunda mot broilers i affären.
Det kan vara så att du helt enkelt inte gillar "vilt" smaken på just höns.

Ett het tips från min sida är Coq au Vin... mycket gått och i mångas tycke endast i sin fulla rätt med just hobbyhöns i grytan.

Kan kanske vara slaktmetoden, det finns någon del eller organ (kommer inte ihåg namnet) som kan förstöra köttet om man skär i det.

det är nog galblåsan du menar... sitter fast i levern.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 23:21 »
Vad gör jag för fel?

Alla härinne säger att de egna tupparna som man fött upp själv och slaktat hemma i lugn och ro smakar så mycket bättre än de olyckliga köpekycklingarna.

Vi har slaktat tuppar vid tre olika tillfällen. Olika raser. Olika åldrar. Jag har lagat till mat av dem fem gånger. Olika sorts mat, i ugn, i gryta etc.

Det smakar lika äckligt varje gång. Inte alls som den olyckliga köpekycklingen (som hemska jag tycker är god). Det kvittade hur jag kryddade också. Sista gången öste jag på rejält med tacokryddor, i en gryta, för jag var vis av skadan, men kryddorna gick liksom inte in i köttet, trots att jag skurit det i små bitar, som trots sin litenhet växte i munnen pga av sin äcklighet. Det var inte direkt segt heller, bara äckligt.

Det smakar grådaskigt och dävet, lite som min syster jämförde fisk som de fått upp någonstans som smakade dy.

Åldern på tupparna varierade mellan tre och fem månader. Raserna australorp, plymouthrock, vit leghorn och blomme och lite blandningar däremellan.

Så vad har jag gjort fel? Nämnas kan att det inte bara var vi som tyckte de smakade päck...

Jag håller med dig !!  har prövat några ggr jag med  ena gången segt som attan nu senaste trådigt och trådklumpigt trots röd curry smak bläää   hundarna blev iaf glada

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 feb-11 kl 00:28 »
Konstigt.  Och intressant!  Nu hoppas jag få upp den här tråden under Oläst, så får jag veta om nån kommer på nåt.  För någon orsak måste det ju ha.  Om det är så att Du inte gillar "viltsmaken", borde ju det gälla även annat hemslaktat, och t ex vilda fåglar?  Kan Du prova det?  Kan Du prova andras hemslaktade?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 07 feb-11 kl 00:56 »
Att det skulle vara gallblåsan eller något annat inre organ som gått sönder och förstört köttet ser jag inte som särskilt troligt, eftersom vi två av gångerna hade hjälp av en som är väldigt duktig och slaktar mycket både kyckling och kalkon. Den gången vi gjorde det själva kände vi oss så osäkra så vi tog aldrig ur kycklingarna utan skar bara bort bröstkött och lår och slängde resten  :-[

Jag tycker om annat viltkött, har flera jägare i släkten så både älgkött och rådjurskött har vi ätit ofta och jag har några gånger fått smaka morkulla och det är bland det godaste jag ätit, inte alls i närheten av detta.

Det smakade inte alls vilt utan bara grått och trist, inte segt så som jag var rädd att det skulle kunna smaka utan bara unket och äckligt på något sätt.

Värt att notera kan ju vara också att lårköttet var flera resor värre än bröstköttet som ändå var lite bättre. Kanske rände mina tuppar runt för mycket under sin levnad?

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 01:57 »
Var tupparna magrare än vad en normal broiler brukar vara , det kan i så fall påverka smaken negativt .

Har du kollat på säcken med koncentrat hur många procent den ska blandas ut med spannmål , det kan skilja mellan olika foder och fodertillverkare .
Det är ju också en möjlighet .Att de fått för mycket koncentrat , och om det därpå innehåller fiskmjöl så kan det ge bismak i för stora doser .

Du kan spränga tupparna nästa gång dvs lägga dem i saltlag och rimsalta i en svagare saltlag än det man har för att salta in normalt . Det brukar hjälpa upp smaken , men det drar också ut saft ur köttet så det kan bli torrt .

Turnit

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-11 kl 02:37 »
Det foder du ger dem sa min handlare att jag skulle ge avelsdjuren. Så jag har inte börjat med det riktigt än, då jag har hela gruppen gående ihop. När jag särar på dem, ska de som jag avlar på få det fodret och de andra får äta annat......

Jag hade slakttuppar för sådär 15år sedan, och de var det godaste jag någonsin ätit. De blev uppfödda på spannmålsspill från kvarnen.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 06:35 »
hej,

mina tuppar får endast havre/korn i helsäd de sista veckorna och färskt vatten så klart.... de smakar bra enligt mitt tycke. Även mat rester kan påverka smaken negativt tex lök

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 07 feb-11 kl 06:59 »
Läste i en hönsbok att mycket fisk och kött till hönsen (matrester) kan ge köttet en annorlunda smak.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

trallallaa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 feb-11 kl 07:06 »
Mina får värpfoder, frukt,grönsaker,korn,bröd.
Den dagen jag slaktar dem får de inget.

Jag slaktar och flår och lägger in dem i frysen.
Sedan då jag tillagar dem, så tinar jag dem i rumstemperatur,
kokar dem i vatten tills att köttet lossnar från benen.

(medan tuppen kokar, så har jag gjort en Santa Maria Currysås)

Jag tar upp tuppen från vattnet och börjar leta reda på allt kött och lägger bitarna i currysåsen, sedan får det koka ihop i 10 minuter.
Smakar jätte gott och ungarna + maken älskar det, jag tycker inte att det smakar annorlunda än köpekyckling och kan tillägga att jag tycker inte om viltsmak.
Så vad som gått snett hos dig är en gåta  ??? .
Jag har inte vågat mig på någon annan tillredningsmetod ännu :-[, vill inte förstöra bra kött,
utan jag kokar tuppen tills den blir bra helt enkelt, utan salt, eller buljong.

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 feb-11 kl 08:30 »

Har den mörat till sig tillräckligt?
(Ett dygn eller två i kylskåpet duger bra!)

Nyslaktat så är höns/tupp alltid segt och trådigt.

Ang smaken: det är inget annat som dom kan komma åt att äta på?

Hemmahöns smakar ju inte (okej, kanske liiite!) mer vilt än köpehöns.

Du får ta med dig en tupp och komma hit, så ska vi se.  ::) ;) :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 07 feb-11 kl 08:45 »
Nästa gång du ska slakta testa att skilja av dina djur och fodra dem enbart med lantmännens foder som är framtaget för att ge de sista 2 veckorna innan slakt. (jag kommer inte ihåg vad det heter.) Det är samma foder som man ger i broilerfabrikerna de sista veckorna.

Om det inte gör någon skillnad så är det förmodligen inte maten  i alla fall.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 08:58 »
När jag hade höns forade jag bara med havre och sånt de hittade själv ute 1-2 veckor innan slakt. Annars fick de nåt värpfoder från Granngården också. Det gav en hemsk bismak.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 07 feb-11 kl 08:59 »
Vi har haft samma dilemma här hemma, så nu har vi slutat slakta tuppar för mat, de är så vidrigt så det finns inte ord för det och våra hönor får bara spannmålsblandning, gräs, en och annan mask och ibland havregröt. Men som TS skriver, köttet på låren var ännu vidrigare än bröstet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fauve

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 feb-11 kl 09:02 »
När kött smakar illa beror det ofta på brister i slakthanteringen faktiskt, antingen via slakthygienen (mkt vanligt) eller på att djuret är stressat vid slakttillfället och frigör mycket adrenalin och/eller mjölksyra = blir segt och trist i smaken.

Vanlig utfodring med vanligt hönsfoder ska inte ge ett äckligt kött.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 feb-11 kl 09:08 »
Vanlig utfodring med vanligt hönsfoder ska inte ge ett äckligt kött.

Fast det där fodret luktade as och det gick inte att ta miste på att det var det. Fast jag är känslig för sådant där visserligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser