Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man få ha fler än en ras i genbank?  (läst 11442 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Ska man få ha fler än en ras i genbank?
« Svar #20 skrivet: 07 feb-11 kl 19:02 »
I natt innehöll Ronnys inlägg mer bla att Jordbruksverket inte skulle ha så mycket att säga om förbud att ha flera raser om man har genbank (om jag inte minns helt fel, inlägget är ju nu ändrat till att innehålla bara en fråga).
 Men jag undrar hur mycket olika regler som Jordbruksverket till sist tillåter? För Lanthönsklubben har ju ett uppdrag att vara registerförande för genbanksfjäderfän? När riskerar regler att medföra hinder för att öka antalet fjäderfän som säkerställer den genetiska variationen? För meningen är väl att antalet individer ska öka som det är för dom övriga lantrasdjuren?
 Har Jordbruksverket samma krav som SLK att alla lantrasfjäderfän ska sprätta omkring helt lösa? Eller är det viktigare för dom att det finns fler individer som bevarar den genetiska bredden?
 Jag hade fler kaninraser när jag hade genbank på Gotlandskaniner och skulle ha blivit rätt förb... om föreningen nekat mig genbank eftersom min avelsanläggning var säker och godkänd efter inspektion.
                                                Mvh
                                           Charlotte

Jag ändrade det innan någon hunnit svara för jag anade att det skulle missuppfattas. Jag kan inte förutse vad SJV kommer att säga om ett ev. ändringsförslag, lika lite som jag vet om det blir nåt ändringsförslag från SLKs styrelse. Men frågan har varit uppe och den lär kommer upp igen. Så därför är min fråga så enkel som den är.

Lantrasbevarande går inte ut på att till varje pris öka upp antalet djur, det är även SJV på det klara med. Självklart är det viktigt att minimera korsningsrisken i genbankerna. Kvalitet måste alltid gå före kvantitet! En skillnad på höns och kaniner är att hönsen lägger ägg och hålls i flock. Detta inte sagt för att på nåt sätt vara spydig mot dig Charlotte, men i det här sammanhanget har det en viss betydelse. Reglerna skulle bli enklare om det bara tilläts en ras - inte krångligare.

Jag vill bara höra vad ni tycker!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 07 feb-11 kl 19:20 »
Reglerna skulle bli enklare om det bara tilläts en ras - inte krångligare.
Jag undrar fortfarande om det är SJVs krav att Lantrasfjäderfän ska vara helt frigående eller om det är SLKs? ;)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 feb-11 kl 19:49 »
Varför skulle man sätta ett tak?!?
Bidragen för hotad ras kanske försvinner när inte raserna längre är hotade, men det är väl det som är meningen?

Jag vill helst inte gå in och kommentera. Jag vill bara höra era åsikter. Mycket intressanta hittills!

Men, något tak kan jag väl aldrig tänka mig att det blir.

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 20:03 »
Jag undrar fortfarande om det är SJVs krav att Lantrasfjäderfän ska vara helt frigående eller om det är SLKs? ;)

En grundtanke men ingen regel!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 08 feb-11 kl 05:52 »
Ha Charlotte huvudet på spiken,
Vore väl bättre att de pengarna lades på de raser som det verkligen finns få av.
Missunnar inte alls den lilla peng de får för genbanken.
De lägger ju ner ett synnerligen behjärtansvärt arbete .
Men men det finns ju så mycket nu av vissa raser.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 08 feb-11 kl 09:36 »
Vore intressant om ännu fler ville svara på min utgångsfråga. Men tack alla ni som hittills gjort det.

Gamina

« Svar #26 skrivet: 08 feb-11 kl 10:21 »
Jag har ju andra höns som grannar till mina, jag äger dock endast Gotlandshönsen.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. På ett sätt så är det ett problem när det finns fler raser. På ett anant sätt så förlorar man presumtiva genbanker där iallafall de flesta är helt seriöst folk. Är folk oseriösa så kvittar det nog dessutom om de har andra raser.
Det är ett plock när man har djuren på det sätt jag har, framförallt under avelssäsong. Jag har inte råkat ut för några missöden med djur som inte är där de ska men oroar mig lite för att det ska ske. Givetvis kommer jag inte kläcka ägg om någon rymmer men jag har ändå alltid tanken i huvudet.
Jag kan säga att jag skulle inte vilja ha fler raser än den jag har själv. Risken för förväxling av äggen är alltför stor känner jag. Äggfärgen och även formen skiljer trots allt ganska mycket mellan olika individer. Andra som är mer ordningsamma på det området skulle säkert klara av det utan problem. Om jag skulle ha olika raser skulle jag behöva ha ett speciellt "kylskåp" för endast genbanksdjurens ägg i närheten av (inne i) hönshuset. Jag har inga tankar på at skaffa fler raser själv så problemet kommer aldrig uppstå.
Genbank för Gotlandshöns

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 feb-11 kl 10:35 »
Jag tycker att det är ganska självklart att den generella regeln bör vara att genbanksdjuren ska vara de enda av sin ras ART hos just den ägaren. Men att det bör finnas en yttepyttig liten möjlighet att få dispens i väldigt speciella fall (för såna finns alltid).
« Senast ändrad: 08 feb-11 kl 13:21 av LottaLuvin »

bea

« Svar #28 skrivet: 08 feb-11 kl 10:40 »
Jag tycker nog att man får ha lite större tilltro till dom som engagerar sig och lägger ner abere på att skaffa genbank och låta dom själva bestämma om dom har möjlighet att ha fler raser.
Känns som om det borde räcka med någon form av inspektion.
Kan ju tex vara så att någon har en genbanksbesättning som strövar fritt mest för bevarande och en värpflock med utegård mest för ägg.
Känns skummt att säga till någon att du kan inte hålla isär äggen, man kan ju inte redan innan utgå ifrån att folk är klantiga tycker jag.

Jakobsson

« Svar #29 skrivet: 08 feb-11 kl 10:44 »
Jag tycker nog att man får ha lite större tilltro till dom som engagerar sig och lägger ner abere på att skaffa genbank och låta dom själva bestämma om dom har möjlighet att ha fler raser.
Kan ju tex vara så att någon har en genbanksbesättning som strövar fritt mest för bevarande och en värpflock med utegård mest för ägg.
Känns skummt att säga till någon att du kan inte hålla isär äggen, man kan ju inte redan innan utgå ifrån att folk är klantiga tycker jag.

Mkt bra skrivet, Bea! Exakt på pricken hur jag tänker angående detta men inte fått ner på pränt!
Tack!

//
Jakobssons fru

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #30 skrivet: 08 feb-11 kl 11:58 »
Vore intressant om ännu fler ville svara på min utgångsfråga. Men tack alla ni som hittills gjort det.
För mig blir det ett klart nej på ursprungsfrågan.

Att garantera säkerheten till 100% då man håller olika raser går helt enkelt inte. Man brukar tala om "den mänskliga faktorn" och när det dessutom är djur med i ekvationen....

Genbanksidén bygger på att bevara gener utan inblandning. Idén faller om man på något sätt ger möjlighet till att inblandning kan ske.

Det kanske är lättare att förstå vad detta med genbank i grunden handlar om och allvaret bakom om man pratar om gener som ska bevaras istället för höns ?

Jag håller med sonja på slätten:
Citera
Att ha genbank ser jag som ett mycket speciellt åtagande, mycket utöver att "bara ha " höns.
Gotlandskaniner, genbank.

JBF

• Småland
« Svar #31 skrivet: 08 feb-11 kl 12:14 »
Finns det någon "mellan tummen och pekfingret"-statistik över hur många procent av genbankerna som även har andra raser i sin ägo eller i sin närhet?
Egentligen borde man hålla sig till en ras av varje djurart, men man kan ju heller inte stänga ute nya bevarare... Vissa av raserna har ju kanske bara 25-30 genbanker, och kan ju av många olika anledningar behöva finnas i många fler hönshus än idag...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anders 67

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 08 feb-11 kl 12:33 »

Genbanksidén bygger på att bevara gener utan inblandning. Idén faller om man på något sätt ger möjlighet till att inblandning kan ske.

Det kanske är lättare att förstå vad detta med genbank i grunden handlar om och allvaret bakom om man pratar om gener som ska bevaras istället för höns ?

Det här är så viktigt.Gäller ju egentligen all djurskötsel.Om man bara blandar alla möjliga raser som kan para sig med varandra så finns det ju inga raser kvar.Gäller ju både lantraser och olika  raser överlag.
Och personligen när det gäller höns så tycker jag att SLK har bra regler.
Har inte genbank själv på något fjäderfä men läser gärna deras trevliga och intressanta tidning ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 08 feb-11 kl 13:40 »
Finns det någon "mellan tummen och pekfingret"-statistik över hur många procent av genbankerna som även har andra raser i sin ägo eller i sin närhet?

Min uppskattning är 10-15 %.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 feb-11 kl 13:45 »
Om jag hade höns i genbank skulle jag bara ha en ras.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #35 skrivet: 08 feb-11 kl 13:57 »

Du är klok Bea:)
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 feb-11 kl 14:09 »
För mig blir det ett klart nej på ursprungsfrågan.

Att garantera säkerheten till 100% då man håller olika raser går helt enkelt inte. Man brukar tala om "den mänskliga faktorn" och när det dessutom är djur med i ekvationen....

Word!

JBF

• Småland
« Svar #37 skrivet: 08 feb-11 kl 15:21 »
Sen kan jag personligen tycka att det är lite skillnad på om man har två flockar, tex en med stora lantrashöns och en med lantrasdvärgar. I det fallet tycker jag nog att det borde fungera att hålla två flockar. Det blir ju lite värre om man har tex 10 olika raser och kanske bara en trio av varje ras...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #38 skrivet: 08 feb-11 kl 15:30 »
Håller med föregående om att om man vill ha en dvärgras och en stor ras av genbankshöns ska detta kunna funka....herregud man avlar väl inte hela året.  Sen får man bygga anläggningen därefter. Skulle jag själv ha genbank skulle jag ha en ras. Och då ta mig an en ras som verkligen behövde hjälp.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 08 feb-11 kl 16:25 »
Minna samma tänk som jag  ;D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser