Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det inuti ankan som jag obducerat?  (läst 7827 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Vad är det inuti ankan som jag obducerat?
« skrivet: 07 feb-11 kl 20:03 »
Den här tråden föregås av en annan tråd om en anka som inte fick ut sitt ägg. Efter många turer och att ankan inte blev bättre avlivades hon. Nu har jag öppnat henne och hittade något som inte har med värpnöd att göra och kanske det som fick henne att bete sig så konstigt.. Det fanns massor av vita prickar på massor av ställen. Inget i luftröret eller i matstrupen, men på hinnor runt lever, i och på lungorna, längs nackmuskeln och lite var stans. Vad kan det vara för någonting?

Ankan hade tvångsmässiga rörelser typ kramper som kan ses på den här korta filmen:
MVI_4270.MOV

Foto från öppnandet av ankan. De minsta "prickarna" är någon millimeter stora, medan de största var hårda, lätta att ta bort och ca 1 cm långa.:

Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bos Maria

• Dalarna
SV: Vad är det inuti ankan som jag obducerat?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 20:05 »
Länk till den föregående tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103925.0
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 20:11 »
Är de vita prickarna hårda eller mjuka?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 20:12 »
och var de platta eller runda
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 20:14 »
Har ingen aaaaning.... men viker ett hundöra här
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 20:40 »
och var de platta eller runda

Runda, platta, utanpåliggande (inga rötter som höll sig kvar), De största var skålformade och hade som ett grönt pulveraktigt damm i mitten. Jag kände aldrig på dem, men jag tror de var "halvmjuka". Inte geleaktiga men heller inte stela.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 feb-11 kl 20:45 »
Väldigt konstigt måste jag säga, jag har varit med om "kulor" som varit hårda och suttit lite här och där, vita / broskiga saker som jag hittat i en gås men det här var konstigt. hoppas verkligen att någon kan svara annars så skickar jag bilden till min veterinär.... ( avvaktar) han brukar kunna svara eller hitta någon som kan svara.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 07 feb-11 kl 20:54 »
Väldigt konstigt måste jag säga, jag har varit med om "kulor" som varit hårda och suttit lite här och där, vita / broskiga saker som jag hittat i en gås men det här var konstigt. hoppas verkligen att någon kan svara annars så skickar jag bilden till min veterinär.... ( avvaktar) han brukar kunna svara eller hitta någon som kan svara.

Jag ska kontakta min veterinär imorgon och ev. SVA. Vi tog loss några prover och om SVA inte tycker att de blivit för gamla så skickar jag in dem imorgon.

På den här bilden har jag markerat de två största "prickarna" som blivit ovala och gröna. Det gröna var alltså som ett mögeldamm som försvann om man drog lite på det.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 07 feb-11 kl 20:56 »

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 21:03 »
de där sakerna du har ringat in är konstiga. tog du närmare och bättre bild på dem? och var det som en hård knuta, eller vad, skar du sönder dem..... vad fanns inuti.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 feb-11 kl 21:07 »
Så mystiskt.  Även jag viker helt fräckt ett hundöra!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 21:12 »
de där sakerna du har ringat in är konstiga. tog du närmare och bättre bild på dem? och var det som en hård knuta, eller vad, skar du sönder dem..... vad fanns inuti.

Det var inte någon hård knuta. Jag skar inte itu dem utan har tagit dem som prover. Kameran kunde tyvärr ta bättre närbilder än såhär :(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 07 feb-11 kl 21:22 »
Jag tyckte bilderna var tydliga.  Inga problem att se det Du beskrev.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-11 kl 21:46 »
jag vill också hänga på denna tråd....

Alba

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 07 feb-11 kl 21:59 »
Aspergillos.

Det är det värsta som finns, och en av de största fienderna inom rehabilitering av vilda sjöfåglar.
Det är en en sjukdom som framkallas av mögelsporer som finns överallt i naturen, särskilt i organiskt material som håller på att brytas ner, som hö, halm, gräs osv. Av den anledningen är halm/hö som bäddmaterial "förbjudet" att använda till sjöfåglar inom viltrehabilitering. Man använder handdukar, lakan, nätbottenburar osv istället.

Aspergillos drabbar särskilt fåglar under stress, och eller sjukdom/skada. En sillgrissla t ex bedöms ha ca 3 veckor på sig i sjukhusmiljö innan den riskerar att drabbas av fångenskapsrelaterade problem, varav Aspergillos är den vanligaste och dödlig.

I vissa fall går förloppet snabbt och i andra fall tar det tid att utveckla. Svårt att säga vad som kom först i det här fallet.

Jag tror inte heller att du kunnat rädda din anka. Vanligen ser man mögelfläckarna i andningsorganen, men de kan även sprida sig runt i kroppen. Otäckt!

Symtomen är just de hon hade, andas med öppen näbb. Tar i med hela kroppen för att få luft. I vissa fall halvslutna ögon, apatisk samt tungt att andas. I vissa fall ser man ingen tung andning, och de andas inte med öppen näbb, men är avslagna, tappar i vikt eller fastnar på för låg vikt.

Jag trodde nog inte att det var det din anka hade eftersom de flesta verkar hålla sina tamankor på halmströ? Men det hade ändå varit svårt att ta reda på utan att ha avlivat henne. Det hade krävts att gå ner med kamera i luftstupen för att ev se något där.

Man kan medicinera mot Aspergillos, även förebyggande, men då ska det nog inte ha gått så långt, och medicinen är dyr.

Här är en länk: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Viltsjukdomar---forteckning/Aspergillos/

Bra jobbat med att öppna henne och se efter!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 feb-11 kl 22:11 »
Det är så himla bra att vi har dig här ALba, vad skulle vi göra utan dig. tack för mycket bra information....
ps. flax mår bra

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 22:14 »
Aspergillos.

Det är det värsta som finns, och en av de största fienderna inom rehabilitering av vilda sjöfåglar.
Det är en en sjukdom som framkallas av mögelsporer som finns överallt i naturen, särskilt i organiskt material som håller på att brytas ner, som hö, halm, gräs osv. Av den anledningen är halm/hö som bäddmaterial "förbjudet" att använda till sjöfåglar inom viltrehabilitering. Man använder handdukar, lakan, nätbottenburar osv istället.

Aspergillos drabbar särskilt fåglar under stress, och eller sjukdom/skada. En sillgrissla t ex bedöms ha ca 3 veckor på sig i sjukhusmiljö innan den riskerar att drabbas av fångenskapsrelaterade problem, varav Aspergillos är den vanligaste och dödlig.

I vissa fall går förloppet snabbt och i andra fall tar det tid att utveckla. Svårt att säga vad som kom först i det här fallet.

Jag tror inte heller att du kunnat rädda din anka. Vanligen ser man mögelfläckarna i andningsorganen, men de kan även sprida sig runt i kroppen. Otäckt!

Symtomen är just de hon hade, andas med öppen näbb. Tar i med hela kroppen för att få luft. I vissa fall halvslutna ögon, apatisk samt tungt att andas. I vissa fall ser man ingen tung andning, och de andas inte med öppen näbb, men är avslagna, tappar i vikt eller fastnar på för låg vikt.

Jag trodde nog inte att det var det din anka hade eftersom de flesta verkar hålla sina tamankor på halmströ? Men det hade ändå varit svårt att ta reda på utan att ha avlivat henne. Det hade krävts att gå ner med kamera i luftstupen för att ev se något där.

Man kan medicinera mot Aspergillos, även förebyggande, men då ska det nog inte ha gått så långt, och medicinen är dyr.

Här är en länk: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Viltsjukdomar---forteckning/Aspergillos/

Bra jobbat med att öppna henne och se efter!

/ Alba

Tusen tack för ditt svar. Håller även med föregående talare :) .
Det du beskriver stämmer verkligen på ankan.
Hur snabbt eller långsamt kan det utvecklas? Jag har inte haft pekingankorna ett år ens. I slutet av oktober låg hannen död i ankhuset, men jag obducerade inte honom tyvärr. Hos mig har de haft spån och halm i redena. Men menar du att ankor inte ska ha halm? Är ju glad om jag kan förhindra att fler ankor blir dåliga. Jag gissar att det kanske inte var någon värpnöd på ankan egentligen utan att det var Aspergillosen som såg ut som att hon krampade?

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 07 feb-11 kl 22:18 »
Alba, såg just att jag läste fel innan -det är alltså bra med halm :)
Jag har varit noga med att hålla tort hos ankorna och kan verkligen inte förstå hur hon har fått det..

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 07 feb-11 kl 22:19 »
Skogsfågel som jag jobbat med är också väldigt utsatt för smittor i fångenskap och hålls därför hellst i nätbottenburar för att minska dödligheten .
Tjäder , orre , ripa och järpe .

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 07 feb-11 kl 22:30 »
Jag känner mig som världens sämsta djurhållare just nu och kan inte för mitt liv förstå vart mögelsporerna kommit ifrån :(
Vi är jättenoga med städning och att det är torrt. Dessutom renoverades ankhuset innan ankorna flyttade in. Jag ska verkligen fundera över vart möglet kommit ifrån. I april är det ett år sen jag köpte ankorna. Så de har inte befunnit sig på så många ställen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser