Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gott recept på tupp?  (läst 15435 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Gott recept på tupp?
« skrivet: 12 jul-08 kl 10:47 »
Recepten tack. Apelsin kokt tupp lät gott. :P
Inte så komplicerat... Lägg lergrytan i blöt som vanligt. Salta och peppra (grov svartpeppar) tuppen. Fyll sedan tuppen med apelsin och äppelbitar, skal och allt, 1äpple 2 apelsiner. Lägg ner tuppen i grytan och lägg i de äppel och apelsinbitar som inte fick plats i tuppen. Ställ grytan i ugnen, sätt värmen på 175¤ och koka några timmar (beror på storlek och ålder). Sila skyn och red med grädde, mjöl och kanske salt och peppar!

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Gott recept på tupp?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-11 kl 12:18 »
Kanske fel forum men ni som är här har säkert något ljuvligt recept på tupp, eller hur?
De får ni gärna dela med er av!
Tackar på förhand!
mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Vurre

SV: Gott recept på tupp?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-11 kl 12:40 »
Ung tupp, dvs kyckling: smält mycket smör och pensla på rikligt, krydda med salt, peppar och ev citron. Skjuts in i ugnen på 225 grader. Häll resten av smöret runt om, kan användas att ösa med.

Lite äldre djur bör kokas. Alt 1. Gnid tuppen invändigt med citron. Mosa ihop vitt bröd, stekt svamp, vitlök och persilja och krydda. Fyll tuppen och sy ihop honom ordentligt. Bind upp. Lägg i gryta med lite sopprötter och purjo, lagerblad, kryddor. Häll på vatten så att det täcker och sjud tills han är mör.

Alt 2. Tupp i vin. Skala en helvetes massa smålök och bryn. Skär lite rimmat fläsk i små tärningar och bryn dem. Bryn champinjoner eller annan svamp. Stycka och bryn tuppen omsorgsfullt. Allt ner i en gryta. Häll på en flaska vin, rött eller vitt spelar ingen roll. Salt, peppar, lagerblad, ev purjo och sopprötter, timjan, persilja. Låt sjuda tills tuppen är mör.

Dessa är av mig väl beprövade recept.
snus? vad är priset på en pris?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 09 feb-11 kl 20:07 »
Har mest lagat till skogsfågel  ::)

Men på en 4kg tjädertupp så får man räkna med att ta ur bröstfileérna .. dessa kan sen tillagas nästan som vilken filé som helst..dvs behöver inte kokas.
däremot vingar, ben och skrov mår bra av att kokas tills köttet släpper lätt från benen.

Tuppen är då säkert ett par tre år gamla.. och väl motionerad  ;D

Recept: (räcker till ca 4 pers)

Koka vingar, ben och skrov ca 1 timme. (salt och peppar efter behag)
Plocka lös allt kött.
Tar reda på den goda buljongen. (koka gärna ihop den till lämplig smak)

fräs en filé i stekpannan så den blir gyllenbrun runt om.. (salt och peppar.. ev lite vitlök)
sänk värmen och slå på lite av buljongen.. låt sjuda tills inner temperaturen är ca 65 grader.. ös under tiden.

Lyft ur filén och slå in den i folie..

Lägg i det kokta köttet, fräs på det med lite smör tillsammans med en rejäl näve trattkantareller.
Lägg i ca 1msk svartvinbärs gele som får smälta.. slå på buljong och koka ihop..
Lite grädde skadar inte heller.. red såsen med lite potatismjöl (rör ut det i kallt vatten först)

Skiva filén och lägg tillbaka den i stekpannan (eller om du vill servera det snyggare häll över sås/kokta köttet i en snyggare form och lägg filén uppe på)

Serveras med Potatis (gärna hemlagat mos), svartvinbärs gelé och grönsaker.

Tänkte testa detta på RIR tupp.. men lägga till lite enbär och ev lite rödvin.. Vad tror ni?

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 20:21 »
Dela tuppen och kleta in delarna i god grov/stark senap. Totalt 5-6-7 matskedar senap, evt lite salt också men inte nödvändigt.  Lägg bitarna i ett fat och in i ugnen vid 225 grader ca 1 timme.  Pensla bitarna några gångar under stekningen med vätskan som blir i fatet. Lägg över folie om det börjar bli väl mörkt på ytan.
(tupp med skinn, 6-8 månader gammal)

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 20:25 »
tupp:
Bryn den runt om i smör, i med mkt lök o vitlök, morötter o selleri, vatten så det täcker, peppar o salt. Låt koka till köttet släpper från benen. 

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #6 skrivet: 10 feb-11 kl 20:48 »
klassiska coq au vin är helt fantastiskt med en riktig tupp är en riktig höjdare.

Här är ett bra recept men utöka kok tiden med 1 timme (minst) om du kör med riktig tupp från den egna gården.

http://www.tasteline.com/Recept/Coq_au_vin_3

Vurre

« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 21:48 »
klassiska coq au vin är helt fantastiskt med en riktig tupp är en riktig höjdare.

Här är ett bra recept men utöka kok tiden med 1 timme (minst) om du kör med riktig tupp från den egna gården.

http://www.tasteline.com/Recept/Coq_au_vin_3

Klassisk tupp i vin är gott. Receptet du hänvisar är knappast en sådan. Om mitt eget, lite enkla recept hör ovanför inte duger bifogar jag ett annat:

http://ohmansmatovin.wordpress.com/2010/01/10/julia-childs-coq-au-vin/
snus? vad är priset på en pris?

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #8 skrivet: 13 feb-11 kl 07:36 »
Oh, tack så himla mycket för alla goda recept! Det vattnas i munnen redan!
Idag ska han tillagas och avnjutas... nu gäller det bara att kunna välja vilket recept vi ska ta!
Hör av mig och berättar om resultatet!
Tack!
mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #9 skrivet: 16 feb-11 kl 22:28 »
Oj! Glömde av att skriva om resultatet här... det kommer nu!
Jo, jag hade tänkt att ha den i lergryta men sonen och barnbarnet skulle hem och valde då att göra en snabbare variant.
Delade den i fyra delar, brynte den och la den i tryckkokaren tillsammans med grönsaker, katrinplommon och en skvätt rödvin.
Den tryckkoktes en timme och en kvart. Sedan var den så mör så köttet lossnade från benen nästan lite för lätt!
Gjorde en god sås och bjöd ris och chutney till.
Behöver jag säga att det blev succé?
Himla god!

nina77

• Hälsingland
Recept på tupp?
« Svar #10 skrivet: 11 apr-11 kl 09:13 »
Jag slaktade min stora ettåriga tupp igår, och tänkte bjuda min bror på en härlig tuppgryta när han kommer hem från Norge. Jag har två tuppar i frysen nu en flådd och en med skinnet kvar. Nån som vill tipsa om ett bra recept? coq a vin???
Hur länge behöver den koka för att inte bli seg?

sway307

• Hälsingland
SV: Recept på tupp?
« Svar #11 skrivet: 11 apr-11 kl 12:55 »
Sätter upp en prenumeration på denna tråd! Varför inte utöka till recept på Höns OCH Tupp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser